درمان دیابت با سلولهای کلیه

تیمی از محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس موفق به تولید سلول‌های مصنوعی بتا برای درمان دیابت شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، این سلول‌های مصنوعی قادر به انجام همه عملکردهای یک سلول پانکراس عادی هستند.

گفته می‌شود که سلول‌های جدید می‌توانند غلظت گلوکز را در جریان خون اندازه گرفته و در زمان نیاز، برای متعادل کردن سطوح گلوکز خون به تولید انسولین بپردازند.

محققان برای تولید این سلول‌ها، از سلول‌های کلیوی جنینی انسان استفاده کردند. آن‌ها از کانال‌های پتاسیم و پروتئین‌های حامل در این خطوط سلولی بهره بردند و آن‌ها را با یک کانال کلسیم وابسته به ولتاژ و یک ژن مسئول تولید هورمون GLP-1 و انسولین تکمیل کردند. هورمون GLP-1 مسئول تنظیم سطوح قند خون است.

پروتئین‌های طبیعی موجود در غشای سلول‌های کلیوی جنینی انسان به انتقال گلوکز از طریق جریان خون به سلول‌های می‌پردازند. زمانیکه مقدار گلوکز خون به بالاتر از حد مطلوب می‌رسد، کانال‌های پتاسیم درون سلول‌ها بسته می‌شوند. سپس کانال‌های کلسیم باز شده و کلسیم را به درون سلول‌ها می‌فرستد که سیگنال‌های تحریک ترشح انسولین یا GLP-1 تولید می‌کند.

به گفته محققان، سلول‌های بتای مصنوعی آن‌ها بطور موثری بر روی موش‌ها جواب داد. زمانی که این سلول‌ها در بدن موش‌های مبتلا به دیابت کاشته شدند، بطور موثری به تولید سیگنال‌ پرداخته و سطوح قند خون را برای سه هفته تنظیم کردند.

محققان می‌گویند که این سلول‌های مصنوعی بسیار بهتر و طولانی‌تر از سایر روش‌های درمانی دیابت عمل کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند که این درمان در کارآزمایی‌های بالینی نیز موثر عمل کرده و تا حدود 10 سال دیگر برای عموم مورد استفاده قرار بگیرد.

این یافته‌ها در مجله ساینس منتشر شده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 712515

وب گردی

وب گردی