سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق تشکیل می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند: سازمان های انرژی های نو و بهره وری انرژی با یکدیگر ادغام شده و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) تشکیل شود.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات لایحه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی وارد جزییات آن شدند و موادی از آن را تصویب کردند.
مجلسی ها با تصویب ماده 1 این لایحه مقرر کردند: به منظور ارتقای بهره وری انرژی و استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک از طریق فراهم کردن زیرساخت های لازم در کشور و افزایش بهره وری عرضه انرژی و کاهش تلفات انتقال، توزیع و مصرف انرژی در کشور و استفاده از روش های تولید برقی تجدیدپذیر و پاک، «سازمان انرژی های تجدیدپذیر نو و بهره وری انرژی برق» که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می شود به صورت موسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو تشکیل می شود.
در تبصره یک این ماده نیز تصویب شد: منابع تجدیدپذیر انرژی بادی، خورشیدی، زمین گرمایی، آبی کوچک (تا 10 مگاوات)، دریایی و زیست توده (بیومس)، اجزاء قابل تجزیه زیستی از محصولات، پسماندها و زائدات کشاورزی (شامل مواد گیاهی و دامی)، جنگل ها و صنایع وابسته و همچنین زائدات صنعتی و شهری قابل تجزیه که قابلیت تولید برق، حرارت، سوخت های مایع، سوخت های گازی و انواع کاربردهای مفید شیمیایی را دارا است)، هیدروژنی، پیل سوختی و سایر منابع حاصل از انرژی های تجدید شونده و پاک است.
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند که منظور از ارتقای بهره وری انرژی، استفاده بهینه و منطقی از انرژی است به گونه ای که بدون کاهش رفاه اجتماعی و سطح تولید ملی بتوان از اتلاف آن از نقطه تولید تا پایان مصرف جلوگیری کرد و موجب افزایش کارایی و اثربخشی در مصرف انرژی، استفاده اقتصادی از آن، بهره برداری بهتر، کمک به توسعه پایدار، حفظ بیشتر منابع فسیلی و محیط زیست شود.
همچنین نمایندگان مجلس در ماده 2 این لایحه مقرر کردند: موضوع فعالیت سازمان، بکارگیری بخش خصوصی و حمایت از مشارکت آن، تدوین سیاست های تشویقی در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان، عملیاتی کردن استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سطح صنعتی و انجام وظایف دولت برای تحقق اهداف سازمان است.
در تبصره این ماده نیز آمده است: هرگونه اصلاح اساسنامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

ایرنا

308/300

کد خبر: 712535

وب گردی

وب گردی