درخشان ترین ابرنواختر تاریخ، حاصل فعالیت یک سیاهچاله عظیم بوده است

3.8 میلیارد سال قبل، ستاره ای در آسمان جنوبی منفجر شد و نوری را در کیهان منتشر ساخت که 570 میلیارد برابر شدیدتر از خورشید ما، و بیش از دو برابر بیشتر از تمامی ابرنواخترهای کشف شده توسط انسان بود. این ستاره ASASSN-15lh نام گرفت و در سال 2015 ابرتابش آن توسط اخترشناسان رصد شد.

به گزارش ایسکانیوز، حال به تازگی این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که دلیل این انفجار نورانی را کشف کرده اند: سیاهچاله ای فوق العاده عظیم، یعنی حدود یک میلیون بار بزرگ تر از خورشید، مشغول متلاشی کردن ستاره مورد بحث بوده.

در واقع از آنجا که تابش ASASSN-15lh بسیار غیر عادی بود، دانشمندان به ناچار پژوهش بیشتری را روی آن و مشاهدات خود انجام دادند. مثلاً انفجار مذکور در یک کهکشان قرمز رخ داده، جایی که این نوع پدیده ها معمولاً شکل نمی گیرند.

تحقیقات بیشتر نشان داد این ابرنواختر رفتار عادی و شبیه دیگر موارد این واقعه ندارد. سوپرنواها معمولاً پس از انفجار، سریعاً خنک و منبسط می شوند، اما ASASSN-15lh به مرور داغ تر شد. همچنین ستاره فوق در مرکز کهکشان خودش قرار داشت، جایگاهی که معمولاً به سیاهچاله های عظیم تعلق دارد.

به گفته «گیورگس للوداس» اخترفیزیکدان ارشد مؤسسه علوم وایزمن، تمامی موارد فوق ثابت می کنند که ASASSN-15lh در واقع ستاره ای عظیم نبوده که با پایان یافتن عمر خود به انفجار ابرنواختری دست زده، بلکه با ستاره ای نسبتاً کوچکتر روبرو بوده ایم که از بد حادثه، در دام سیاهچاله ای عظیم افتاده.

این رویداد که به «Tidal Disruption» یا «گسست کشندی» معروف است، تا به امروز تنها 10 بار به رؤیت رسیده اما سرنوشت ASASSN-15lh از تمامی آنها خاص تر است، و نشان داد که ستاره ها در این وضعیت می توانند به نهایت تابش برسند.

200/202