پیامدهای اجتماعی جهانی شدن اقتصاد

علی نظری شیخ احمد - ایسکانیوز: صحبت در مورد تبعات اجتماعی جهانی شدن اقتصاد مناقشه برانگیز است و موجب شده اظهار نظرهای گاها متضادی در مورد آن صورت گیرد.

برخی از اندیشمندان می گویند از آنجا که جهانی شدن یک خصلت سرکش در جهان است نمی توان بطور حتمی گفت که در جهان چه اتفاقی در حال رخ دادن است زیرا برای آنکه بتوان راجع به یک موضوع اظهار نظر نمود باید از سطحی بالاتر به آن نگریست، حال آنکه خود ما نیز در معرض جهانی شدن هستیم.

اما تئوری های ساخته و پرداخته شده در این مورد حاکی از آن است که جهانی شدن برای مردم جهان بیم و امید به ارمغان آورده است. این پدیده دو رویه دارد.

از یک سو ، تهدید است که کشورهای در حال توسعه با آن روبرو هستند و از سوی دیگر، فرصت هایی برای این کشورها به وجود آورده است. ساز و کارهای مورد استفاده در فرآیند جهانی شدن مشابهت دارند، ولی آثار و پیامد های آن در جوامع مختلف – کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، شهرها و روستاها – و زنان و مردان کاملاً متفاوت است.

در این نوشتار برخی از پیامدهای اجتماعی پدیده جهانی شدن اقتصاد که نتیجه رشد تکنولوژیکی سریع و نهاد های اقتصاد آزاد بوده، مورد بحث قرار گرفته است. برخی از این پیامدها نظیر افزایش رفاه و کاستن از شکل های خاص نابرابری، و توسعه ارتباطات انسانی نمودهای مثبت جهانی شدن اقتصاد به شمار می روند اما افزایش نابرابری به صورت عام، مسئله جدید نیروی کار، مستمندسازی، تشدید اضطراب، مهاجرت نخبگان و نیروی کار متخصص، چالش هویت ملی و تأثیر دوگانه آن بر جمعیت زنان آز آثار و پیامدهای منفی جهانی شدن اقتصاد می باشد.

کد خبر: 712583

وب گردی

وب گردی