محصولات رسانه ای صدا و سیما بر ارائه روشهای استحکام در خانواده تمرکز داشته باشند

با حضور جمعی از صاحبنظران و دانشجویان، دومین همایش ملی سبک زندگی با محوریت خانواده پایدار در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد. به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر کرم اله دانشفرد رئیس همایش سبک زندگی ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت محمد (ص) و آغاز هفته وحدت گفت: این نشست از سری همایش های دو سالانه سبک زندگی در واحد علوم و تحقیقات است.

به گزارش ایسکانیوز، معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه دوره قبلی این همایش با محوریت سبک زندگی در عصر انتظار برگزار و با استقبال خوبی روبرو شد، ادامه داد: محوریت این نشست حال حاضر برپایه خانواده پایدار قرار گرفته است.

دکتر دانشفرد افزود: امروزه در محاوره های عادی مردم و همچنین در بین جامعه شناسان، اقتصاد دانان، روانشاناسان بحث پایداری خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. طلاق عاطفی، بچه های طلاق، معضل اعتیاد، پرخاشگری، بد رفتاری های حاکم در برخی از خانواده ها و مسائلی از این قبیل، حکایت از اهمیت و تمرکزی ویژه بر بررسی عوامل مرتبط با پایداری و همچنین تزلزل در خانواده ها دارد.

وی با بیان اینکه محققان و پژوهشگران با سه رویکرد اصلی، بحث پایداری خانواده ها را مورد بررسی قرار می دهند، تصریح کرد: رویکرد اول کارکردگرایان است. در این رویکرد تمرکز بر نتیجه و آثار تأثیرگذار بر پایداری و یا شکنندگی خانواده است. آنها مسائلی نظیر میزان رضایت، امید، آسایش، راه های جلوگیری از اعتیاد، جرم و جنایت و جلوگیری از تنهایی خانواده ها را مورد بررسی قرار می دهند. به عبارت دیگر آنها خروجی محور هستند.

رئیس همایش ملی سبک زندگی ادامه داد: رویکرد دوم نهادگرایان است که متمرکز بر بررسی نهادها، ساختارها، اجزاء، نقش افراد و اعضای درونی خانواده ها، سلسله مراتب و میزان فرآیندها و سیستمهای درون خانواده ها است. در این رویکرد نقش نهادهای درون خانواده و فرآیندهایی که بر پایداری یا اضمحلال خانوده ها تأثیرگذار هستند مورد بررسی قرار می گیرد. به عبارتی دیگر این گروه فرآیند، ساختار و سازگار محور هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد سوم در بحث پایداری خانواده ها، تکامل گرایان هستند، اضافه کرد: مباحثی نظیر رویکردها و ساز و کار حاکم بر جامعه و منابع موجود در خانوده ها و تأثیر آنها بر پایدرای و اضمحلال خانواده در این رویکرد مورد بحث و تبادل نظر است. تکامل گرایان ورودی ها و متغیر های مستقل موثر بر پایداری و یا اضمحلال خانواده ها را مورد بررسی قرار می دهند.

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات رویکرد حاکم بر دومین همایش ملی سبک زندگی را، تکامل گرایانه برشمرد و افزود: مقالات ارائه شده به این دوره از همایش سبک زندگی شامل هر سه نوع رویکرد کارکردگرایانه، نهادگرایانه و تکامل گرایانه هستند.

دکتر دانشفرد با با بیان اینکه متأسفانه در فیلم ها و سریال های تلویزیونی به دنبال ارائه تصویر و تلقین فروپاشی در خانواده ها هستند، تصریح کرد: از آنجایی که فیلم ها و سریال ها تأثیرگذار هستند، معتقدم باید رویکرد خود را تغییر داده و تمرکز خود را بر ارائه روش های پایداری، استحکام و مقاوم سازی در خانواده ها قرار دهند که برای این منظور می توانند از صاحبنظران و پژوهشگران این عرصه استفاده کنند.

دکتر محمد ابراهیم مداحی دبیر علمی دومین همایش ملی سبک زندگی نیز در این نشست گفت: حضرت محمد (ص) همواره دلیل بعثت خود را اشاعه و نهادینه کردن مکارم اخلاق عنوان کرده اند که رسالت همه پیامبران نیز بر این امر استوار بوده است و این همان هدف زندگی است.

وی افزود: سبک زندگی‌‌ای که ما را به سمت تعالی سوق ندهد و در مسیر رسالت انبیا نباشد، سبک بیماری زا خواهد بود و ما را در مسیر اختلالات و نارضایتی ها قرار خواهد داد.

دکتر مداحی با طرح این سوال که امروزه چرا با اینکه امروزه از امکانات خوبی برخوردار هستیم، حالمان خوب نیست؟ ادامه داد: در شرایط امروز سرعت تغییرات بسیار بالا است. انسان همواره در مقابل تغییرات وحشت زده و احساس نا امنی می کند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که تغییرات زیاد شود، به سبب واکنش به آنها، دچار بحران هایی خواهیم شد که معتقدم در نتیجه تغییرات در سه حوزه دچار بحران هستیم، تصریح کرد: وضعیت سلامت، روابط و اقتصاد بحران هایی هستند که در این تغییرات وسیع با آنها روبرو هستیم.

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی ایران ادامه داد: تغییرات وسیعی که با آن روبرو هستیم باعث شده تا امروزه اضطراب و افسردگی به عنوان سرماخوردگی روانشناسی تلقی شود به نحوی که آمار اختلالات در سازمان بهداشت جهانی سومین دلیل مرگ و میر شناخته شده است. بنابراین در جایی دچار اشتباه شده ایم که این اشتباه می تواند در سبک زندگی و الگوهای آن باشد.

دکتر مداحی با بیان اینکه در این دوره چهار محور را مدنظر قرار داده ایم تصریح کرد: محور اول عوامل موثر در ایجاد و توسعه خانواده پایدار نظیر هنجار های اجتماعی، اختلالات جامعه، معنویت و غیره است. محور دوم آسیب شناسی و چالش های آن مانند معضلات افزایش سن ازدواج، طلاق، ضعف آموزش در حوزه خانواده، مدرنیته شدن در حوزه خانواده و غیره است. راهبرد و اقدامات نیز محور سوم و ویژگی و الگوهای عملی در خانواده محور چهارم این همایش را تشکیل می دهد.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۶۰ عنوان مقاله به دبیرخانه همایش سبک زندگی ارسال شده است که از این میان ۵۵ عنوان مقاله در محور عوامل موثر در ایجاد و توسعه خانواده پایدار، ۵۱ مقاله در حوزه آسیب شناسی و چالش های آن، ۱۹ عنوان مقاله با محوریت راهبرد و اقدامات و ۲۵ مقاله در زمینه ویژگی و الگوهای عملی در خانواده ها است.

براساس این گزارش ۵ عنوان مقاله که پس از بررسی و داوری برگزیده شده اند بصورت سخنرانی در همایش ارائه شد. لازم به ذکر است دو کارگاه آموزشی با عنوان ارتباط موثر در خانواده و مربیگری مهارت های زندگی نیز در این دوره از همایش سبک زندگی ارائه شد.

200

کد خبر: 712597

وب گردی

وب گردی