خراسانی پاریزی  :دانش بنیان بودن ویژگی اقتصاد هنر است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت در جمع اعضای تالار گفتگوی هنر اقتصاد بیان کرد:دانش بنیان بودن و مردمی بودن  اقتصاد هنر از ویژگیهای اقتصاد هنر و فرهنگ است.

به گزارش ایسکانیوز ، در این تالار گفتگو که با شرکت اندیشمندان وهنرمندان در اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بافت برگزارشد دکتر ابراهیم خراسانی پاریزی خاطرنشان کرد:وجه مشترک هنرهای هفت گانه تخیل،عاطفه و احساس هنرمند است که به صورت چند معنایی و منشور مانند در هنر نمود پیدا می کند.اقتصاد هنر حاصل پیوند علوم اقتصادی و هنر است.

وی با بیان دیدگاههای پروفسور «هانس ابینگ» عکاس، نقاش و استاد هنر دانشکده فرهنگ و هنر دانشگاه اراسموس روتردام گفت: طبق دیدگاه پروفسور ابینگ این تصور ذهنی در جامعه همواره وجود داشته است که هنرمند باید برای جامعه باشد و خود را فدای جامعه کند، یک هنرمند همواره با این تصور زندگی می کند، این تصویر برای هنرمند نیز التزام اخلاقی ایجاد می کند، این التزام اخلاقی به نوعی جبری می شود که نمی گذارد هنرمند در مواجه با مشکلات، عرصه هنری را رها کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدبافت ادامه داد:نقش هنر در اشتغال و کارآفرینی توجه ویژه به آن را می طلبد که در این زمینه برگزاری دوره ها و کارگاهها برای اقتصادی کردن هنر لازم است.بررسی آسیب ها و فرصتهای فضای مجازی و اینترنت،رعایت کردن حق کپی رایت،شناسایی و اطلاع رسانی فعالیتهای هنرمندان و توجه خاص به آسیب زدن نرم افزار هایی که در هنرهایی مثل خطاطی و نقاشی بوجود آمده همه باید مدنظر قرار گیرد.

خراسانی پاریزی به برپایی نمایشگاه های عمومی و تخصصی برای هنرهای تجسمی و ترسیمی در موسسات خیریه به عنوان راهکار اقتصادی کردن این هنر ها اشاره کرد و گفت:کمک همه نهادهای دولتی و مردمی برای فراهم کردن فضای درآمدزایی از طریق هنر میتواند کارگشا باشد.تشکیل انجمن ها و NGO از جانب هنرمندان دیگر راهکار این مقوله است که عدم اعتماد در جامعه هنری که دارای ریشه های عمیق فرهنگی است مانع تشکیل این انجمنها شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی بافت ترویج فرهنگ و تمدن هنر را نوعی اشاعه فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد:تربیت کارشناسان ارشد اقتصاد هنر که بتوانند در امر برنامه ریزی،سیاست گذاری و بازاریابی در بخش های عمومی و خصوصی هنر به فعالیت بپردازند و تلاش در تربیت مدرسان حوزه اقتصاد هنر برای تدریس در مراکز دولتی و خصوصی دیگر راهکار به عمل آوردن این پتانسیل است.

رئیس واحد بافت حمایت مادی و معنوی از نهادهای توانمند و دانش بنیان کشور در اجرای طرح‌های کاربردی در حوزه هنر راخواستار شد و بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که می‌توان در آن اشتغال دانش‌بنیان ایجاد کند، مبحث هنر، صنایع دستی و رشته‌های مرتبط به هنر است. با اجرایی شدن آن شرایط برای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در عرصه هنر و صنایع دستی ، نفوذ فناوری های مدرن به این بخش‌ها و شرایط برای به عمل نزدیک شدن ایده های نو در بخش های مربوط به هنرفراهم خواهد شد.

خراسانی پاریزی ادامه داد: ایجاد تحول دانش‌بنیان در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های عرصه هنر ازمیراث فرهنگی، صنایع دستی تا دیگر بخشهای این عرصه تشریک مساعی و بهره‌وری از منابع انسانی و سرمایه‌ای است.در این راستا طراحی و پژوهش کاربردی، حمایت از تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های علمی و دانش‌بنیان حوزه هنر در سطح کشور برای کسب و کار اقتصادی کاملا توجیه پذیر است.

وی با ارائه پیشنهاد برگزاری دوره ها و کارگاههای تخصصی ویژه هنرمندان به عنوان یکی از پیشنهادات خود برای رونق اقتصاد هنر،گفت: در اقتصاد هنرارزش افزوده ها بالاست.سهم نیروی انسانی و اشتغالزایی آن قابل توجه است .مردمی است و پیشینه دارد و وارداتی نیست.دراشتغال و کارآفرینی نقش دارد وخلاصه قابلیت و پتانسیلی در وجودش نهفته است که ارزش سرمایه گذاری و وقت گذاشتن را به خوبی دارد.

پس از برگزاری تالار گفتگوی اقتصاد هنر و بازگشایی تالار آمفی تئاتر اداره ارشاد،نمایشگاهی از هنرهای تجسمی هنرمندان در معرض دید عموم قرار گرفت.

101/402

کد خبر: 712759

وب گردی

وب گردی