برگزاری همایش ملی مدیریت جنگل های هیرکانی

همایش ملی مدیریت جنگل های شمال ایران ( هیرکانی ) با محوریت ارزیابی سیاست های جاری در مدیریت جنگل ها، روز چهارشنبه در محل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی ساری آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،محمد امینی رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران شعبه مازندران و دبیر این همایش گفت:ارزیابی مصوبات و سیاست های جاری در مدیریت جنگل های شمال ،راهبرد دهه آتی برای تحقق جنگلداری پایدار در جنگل ها و مراتع و راه های تقویت مشارکت تعاونی ها، تشکل های غیردولتی و جوامع محلی در مدیریت آتی جنگل ها و مراتع شمال از محورهای اصلی این همایش است.
وی گفت:بررسی و تحلیل وضعیت حاضر و آتی جنگلها و مراتع ،جنگلداری پایدار و تغییر شیوه جنگل شناسی در جنگل های شمال کشور از دیگر موضوع های این همایش است.
امینی همایش مدیریت جنگل های شمال را یک روزه عنوان کرد و گفت: در این همایش نشست های تخصصی و میز گرد پرسش و پاسخ در موضوع تصمیم های مدیریتی جنگل شمال نیز تشکیل می شود.
دبیر همایش ملی مدیریت جنگل های شمال به حضور روسای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست کشور به همراه کارشناسان ارشد حوزه جنگل و مراتع در این همایش اشاره کرد و گفت: استادان و اعضای هیات علمی دانشکده های منابع طبیعی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی استان های شمالی و دیگر استان های کشور نیز به این همایش دعوت هستند.
هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد تبصره ماده 148 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور را در 27 آذر 1392 تصویب و در 16 دی 1392 ابلاغ کرد که رویکرد آن، توقف کامل بهره برداری از جنگل است.
مطابق ماده شش این مصوبه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است اجرای طرح های جنگل داری را در شمال کشور به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل، فقط از درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) و عملیات پرورشی تأمین گردد.
در این مصوبه، عبارت 'آسیب دیده' با 14 آیتم از مطالعات کمی و کیفی مربوط است در حالی که فقط به 4 آیتم اشاره شده و عملیات پرورشی دارای تعریف علمی است و از این عبارت نیز استنباط سلیقه ای شده است.
در مجموع، این امر موجب کاهش شدید درآمد مجریان طرح های جنگل داری و به تبع آن، انصراف آنان از اجرای طرح ها می شود که به عقیده برخی، با رها شدن جنگل، نه تنها جنگل وضع بهتری نمی یابد بلکه سودجویان عرصه را خالی می بینند و زمینه برای بهره برداری غیر قانونی و بیش از حد و همچنین تصرف اراضی ملی بیشتر می شود.
موافقان این طرح معتقدند توقف بهره برداری باعث احیای جنگل و جبران خسارت هایی که در گذشته به جنگل وارد شده است می گردد ولی مخالفان می گویند: با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی، اگر اجرای طرح های جنگل داری متوقف شود، نیروی حفاظتی کافی برای مراقبت از جنگل در اختیار نخواهد بود و این به منزله چراغ سبز برای متخلفان است.
طرح جنگل داری، مجموعه ای مدون شامل معرفی مفصل جنگل و پیشنهاد اقداماتی برای بهبود وضع کمی و کیفی آن در مدت 10 سال است که اساس مدیریت جنگل های هیرکانی را در شمال کشور تشکیل می دهد.
جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.
703

کد خبر: 712893

وب گردی

وب گردی