اولویت واحد علوم و تحقیقات جذب اعضای هیات علمی جوان،متخصص و متعهد است

نشست تبیین سیاست های آموزشی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات با حضور معاونین، روسای دانشکده ها و اساتید به  همت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز،علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات در نشست تبیین سیاست های آموزشی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)،گفت: واحد علوم و تحقیقات همواره برای حفظ و ارتقاء دستاوردهای کمی و کیفی خود در صدد جذب اساتید و اعضای هیات علمی جوان، متخصص و متعهد است .

وی ادامه داد: بر همین اساس برای جذب اعضای هیات علمی جدید در این واحد دانشگاهی شاخص های خاص علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی مدنظر قرار گرفته است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات به قوانین و آئین نامه های علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اشاره کرد و افزود: واحد علوم و تحقیقات، دانشگاهی با اولویت های کیفی بالا است و از اعضای هیات علمی این واحد دانشگاهی انتظار می رود بر این کیفیت بیافزایند.

وی با بیان اینکه جامعه کنونی طالب تولید علم به تولید ثروت است، تصریح کرد: برای تحقق توسعه یافتگی کشور، حرکت همسو و هماهنگ آموزش و صنعت مورد نیاز است و انتظار ما این است که اعضای هیأت علمی جوان و پر انرژی در این راستا نقش چشمگیری را ایفا کنند.

عباسپور به چگونگی ارتقاء اساتید اشاره کرد و گفت: اساتید و اعضای هیات علمی با شاخص های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند. واحد علوم و تحقیقات نیز در صدد است تا همچون دانشگاه های معتبر علمی دنیا، پس از گذشت مدت زمان مشخصی از جذب استاد، با توجه به شاخص های علمی ، پژوهشی ، آموزشی و فرهنگی مبادرت به ارتقاء استاد مربوطه کرده و چنانچه استاد نتواند نمره مناسبی از این ارزیابی به دست آورد، ادامه همکاری با این دانشگاه برایش امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: منابع علمی و تحقیقاتی قابل توجهی برای برداشت اساتید، دانشجویان و محققان در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد تا بتوان در راستای خدمت رسانی و درآمدزایی به جامعه گام برداشت.

ساسان بابایی کفاکی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست گفت:یکی از اهداف برگزاری این نشست علاوه بر هماهنگی بیشتر بین اساتید و دانشگاه، آشنایی و آگاهی از انتظارات دانشگاه و اساتید با یکدیگر است.

وی افزود: واحد علوم تحقیقات از اعتبار علمی و تحقیقاتی ویژه ای برخوردار است که امیدوارم با تلاش شما اساتید که از بین 3000 متقاضی فعالیت در این واحد، انتخاب شده اید، بر اعتبار این مرکز افزوده شود.

بابایی گفت: در حال حاضر حدود 1115 استاد تمام و نیمه وقت در این واحد مشغول به فعالیت هستند، که از این میان 550 نفر با درجه استادیاری، 200 نفر با درجه دانشیاری و 240 نفر با درجه استادی هستند. علاوه بر این هر سال حدود 1100 استاد به صورت مدعو در این واحد مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: بیش از 45 هزار دانشجو در واحد علوم و تحقیقات مشغول به تحصیل هستند که از این میان 10 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی، 25 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 10 هزار دانشجو در مقطع دکتری تخصصی هستند.

بابایی ادامه داد: مطالعه قوانین و بخشنامه های آموزشی در دو حوزه دانشجویی و اساتید می تواند در پیشرفت و ارتقاء شما و به تبع آن دانشگاه نقش موثری داشته باشد. لذا توصیه می کنم این قوانین و بخشنامه ها را به صورت دوره ای مطالعه کنید تا از تغییرات احتمالی با خبر شوید.

کرم الله دانشفرد معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش به ماموریت و نقش دانشگاه در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از دیدگاه های مطرح این است که دانشگاه صرفا محلی برای آموزش است تا دانشجویان در رشته تخصصی خود ماهر و جذب بازار کار شوند . اساتید هم به تبع این دیدگاه باید همه زمان خود را صرف آموزش و ارتقاء مهارت دانشجویان کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این دیدگاه، دانشگاه محلی برای تعلیم و تربیت است و پژوهش به اندازه آموزش دغدغه و مورد توجه است .

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات به آیاتی از قرآن کریم که در آن بر مقوله تربیت و آموزش تاکید شده است ، اشاره کرد و افزود: یکی از ماموریت های استاد و معلم این است که به انسان ها کمک کنند تا خود را دوباره متولد و تربیت نمایند.

دانشفرد به آئین نامه استخدامی اشاره کرد و افزود: گزینش علمی که منطبق بر مباحث آموزشی، پژوهشی و علمی افراد است و گزینش عمومی که ناظر بر توانایی های تربیتی اساتید است موید تاکید بر توام بودن آموزش و تربیت در دانشگاه است.

دانشفرد گفت: باید به دانشجویان فلسفه و هدف از زندگی آموزش داده شود. مهارت های استنباط ، استدلال و استنتاج باید در دانشگاه ها از طرف اساتید آموزش داده شود.

وی خواستار همکاری و مشارکت اساتید با کانون های و نشریات دانشجویی شد و ادامه داد: معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات آماده همکاری با اساتید برای برگزاری نشست‌های تخصصی یا کرسی های نظریه پردازی است .

محمدحسین مدرسی معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات در این نشست گفت: معتقدم حرکت در مسیر آموزش و پژوهش دو وظیفه اصلی و مهمی است که بر عهده تمامی اساتید نهاده شده است.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش روال کار مشخص و به نوعی ثابت است، افزود: پژوهش و فعالیت های مرتبط با آن ارتباط مستقیمی با میزان علاقمندی هر فردی دارد. معتقدم فعالیتهای پژوهشی است که نشان دهنده درجه علمی هر فرد و وجه تمایز وی با سایرین است.

مدرسی ادامه داد: به عنوان یک استاد فعالیت های گوناگونی در بعد پژوهشی برعهده دارید، یکی از این فعالیت ها، مسائل و مباحث مرتبط با پایان نامه ها است. تمرکز بر تمامی مراحل پایان نامه از آغاز تا نتیجه گیری، هدایت و راهنمایی آنها به سمت ثمربخشی و کاربردی بودن از جمله مسائلی است که اساتید در فرایند پایان نامه ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: برگزاری جلسات دفاع در شأن دانشگاه و دانشجو، مطالعه قوانین و مقررات پژوهشی، همکاری در پروژه ها و طرح های درون و برون دانشگاهی بخصوص در بحث درآمدزایی نیز از دیگر وظایف پژوهشی است که بر عهده هریک از شما اساتید قرار دارد.

مدرسی با اشاره به حمایت و تأکید عباسپور در زمینه مسائل پژوهشی گفت: معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات آمادگی کاملی برای حمایت از طرح ها و تأمین تجهیزات مورد نیاز اساتید دارد و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود.

تقی ترابی معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست گفت: این معاونت با توجه به سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی در امور برنامه ریزی و درآمد زایی و همچنین چابک سازی چارت سازمانی در شهریور ماه 1394 ایجاد شد.

وی افزود: معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان واحد علوم و تحقیقات، مسئول متوازن و متعادل نگهداشتن ساختار سازمانی، هرم سازمانی، طبقه بندی مشاغل و نظارت و بهبود روش های واحد علوم و تحقیقات و تدوین ساز و کارهایی است که سبب رونق اقتصادی و تأمین منابع پایدار درآمدی غیر شهریه ای در این واحد است.

ترابی تصریح کرد: اهم فعالیت ها در این معاونت بر پایه سه محور برنامه و بودجه، تعالی سازمانی و آموزشهای آزاد( مشتمل بر توانمندسازی نیروز انسانی، ارزیابی عملکر و درآمدزایی) و سرمایه گذاری و دانش بنیان استوار است.

وی با اشاره به ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: معتقدم باید بحث ارتباط صنعت با دانشگاه را از منظر توسعه علمی و اقتصادی و به تعبیری از منظر اقتصاد کلان و با استفاده از یک رهیافت سیستمی مورد بررسی قرار داد. در یک سیستم ورودی هایی داریم که با اجرای یک سری فرآیند بر روی آنها به خروجیهایی دست خواهیم یافت.

ترابی تصریح کرد: ورودی ها و سرمایه های دانشگاه شامل ساختمانها، اطلاعات، تجهیزات ، نیرو انسانی متخصص و مهمترین آن یعنی دانشجویان است که پس از طی فرایند های آموزشی، پژوهشی و .... باید به خروجی مناسبی تبدیل شوند. متأسفانه در کشورهای در حال توسعه خروجی سیستم یا بصورت تولید مقالات علمی است که راهی مجلات ISI شده و در عمل به کار فناوری داخلی نمی آید، یا تولید کتاب که عمدتا حاصل کپی برداری علمی است و یا دانش آموختگانی هستند که به دلیل ضعف ساختار صنعتی و دریافت علائم غلط بخش عمده از از آن به کار صنعت نمی آید.

وی افزود: حتی خروجی نظام آموزش و پروش نیز نه مناسب برای ورود به آموزش عالی است و نه مناسب برای کار فنی و حرفه ای، به تعبیری دیگر، دانشگاه به راه خود و صنایع به راه خود می روند. دلیل این امر هم در کل نظام اقتصادی این کشورها است که یک نظام پویا، زنده، فعال و باز نیست. بلکه ایستا، بسته و کند است.

دکتر ترابی تصریح کرد: هدف یک سیستم پویا، ایجاد ارتباط نظام مند و فعال بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با بنگاه های اقتصادی و بخش های توسعه ای کشور است. که در این راستا نیازمند دانشگاه های نسل سوم که همان دانشگاه های کارآفرین هستند، می باشیم.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری استارت آپ ها در راستای توانمند سازی و آشنایی اعضای محترم هیأت علمی با رویدادهای کارآفرینی، برگزاری دوره های تخصصی کوتاه مدت و فنی و حرفه ای، Singularity university از جمله برنامه های آینده این معاونت است.

205/200

کد خبر: 712978

وب گردی

وب گردی