تولید ذخیره ساز انرژی گرمایی با ماندگاری بالا توسط متخصصان ایرانی

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید ذخیره ساز انرژی گرمایی در بستر سرامیک با قابلیت ذخیره سازی سه برابری گرما نسبت به آب در خود شدند.

به گزارش ایسکانیوز، امیرحسین بنایی از محققان شرکت دانش بنیان فعال در حوزه انرژی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان افزود: در این طرح که به صورت پایلوت اجرا شده، انرژی گرمایی در بستر سرامیکی با ماندگاری طولانی ذخیره می شود.


بنایی ادامه داد: در بحث انرژی های تجدیدپذیر زمان تولید و زمان مصرف، با یک تاخیری همراه است، هنگامی که آبگرمکن های خورشیدی گرما را تولید می کنند باید این گرما در جایی ذخیره شود، زمانی که آفتاب وجود دارد گرما ذخیره می شود و شب از این گرما استفاده می شود.


وی اظهار کرد: معمولی ترین بستر ذخیره ساز گرمایی که برای آبگرمکن های خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد، آب است، در این طرح جدید از سرامیک استفاده شده است.


بنایی گفت: قابلیت سرامیک این است که سه برابر آب می تواند در خود گرما ذخیره کند، یعنی یک لیتر از این سرامیک می تواند به اندازه سه لیتر آب در خود گرما با ماندگاری بالا ذخیره کند، و بیش از یک ماه گرما را در خود ذخیره کند بدون این که نیاز به عایق داشته باشد و در ضمن، قابلیت شارژ و دشارژ شدن دارد، این قابلیت در آب وجود ندارد.


وی ادامه داد: این ذخیره ساز می تواند هم برای آبگرمکن های خورشیدی و هم برای سوخت های فسیلی دیگر مانند کوره ها و مشعل ها مورد استفاده قرار گرفته و گرما را درون خود نگه دارد و در جایی که اوج مصرف است این انرژی وارد مدار شده و مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: این طرح نمونه تجاری سازی شده خارجی و داخلی ندارد و در حال حاضر به صورت طرح پایلوت که قابلیت تبدیل به محصول دارد، ارایه شده است.

منبع:ایرنا

204/200

کد خبر: 712995

وب گردی

وب گردی