نیازبه فهم مشترک در عرصه فرهنگی دانشگاه‌ها داریم/عده‌ای چگونه رشد فرهنگی دانشگاه‌هارا نمی‌بینند

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن انتقاد از بی‌اعتمادی به اساتید و دانشجویان گفت: شاهد رشد روزافزون در عرصه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها بوده‌ایم، اما نمی‌دانم بعضی از مخالفت‌ها و دغدغه‌ها از کجا نشأت می‌گیرد. اگر دغدغه دیگری غیر از دغدغه فرهنگی و هنری داریم، بهتر است در عرصه سیاسی دعوا کنیم.

به گزارش ایسکانیوز؛ سیدضیاء هاشمی روز چهارشنبه، 24 آذرماه در ششمین جشنواره ملی رویش که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با بیان اینکه این جشنواره بدون مشارکت دانشجویان و کانون فرهنگی هنری در دانشگاه‌های سراسر کشور راه به جایی نمی‌برد، اظهار کرد: در طول سه سال گذشته شاهد سه برابر شدن برنامه‌های فرهنگی بودیم. ما از پیشینه غنی تمدنی برخوردار هستیم، از این رو برای بهتر ایفا کردن نقش خود باید این پیشینه و فرهنگ را بشناسیم و برای ترسیم آینده‌ای بهتر برنامه داشته باشیم. البته این شناخت مستلزم اعتماد و همدلی است. از طرف ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاست‌گذاری، حمایت و پشتیبانی صورت می‌گیرد و در حد توان خود این وظیفه را انجام می‌دهیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حوزه بسیار حساس و ظریف فرهنگی بدون همدلی و فهم و نگاه مشترک و هم‌افزایی به وضعیت مطلوبی نخواهیم رسید. مطمئنم در دانشگاه‌های ما ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری نهفته است و اگر زمینه فراهم باشد، می‌توانیم به افق‌های خوبی در این زمینه برسیم. البته پیچ و خم‌هایی فراروی ما ایجاد شده و می‌شود، از این رو ما نیاز داریم با فهم درستی از فرهنگ این موانع را برداریم.

وی ادامه داد: وقتی چنین جمع‌هایی در دانشگاه‌ها وجود دارد، عده‌ای بدون فهم درست از فرهنگ چوب لای چرخ می‌کنند. ما حق داریم که توقع داشته باشیم همه دست‌اندرکاران فرهنگ فهم درست و عالمانه از فرهنگ داشته باشند و از دانشگاه و دانشگاهیان به نیکی یاد و به آنها اعتماد کنند.

هاشمی با انتقاد از اینکه نمی‌توانیم هر روز شاهد ابراز بی‌اعتمادی به فرهنگ و هنر در دانشگاه‌ها باشیم و بعد توقع رشد داشته باشیم، توضیح داد: محورهای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها ناشی از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری است. زمانی که رؤسای دانشگاه‌ها و کارشناسان فرهنگی تاکید می‌کنند که فرهنگ در دانشگاه‌ها در حال رشد است، عده‌ای چگونه عکس این موضوع را اعلام می‌کنند. این افراد این اطلاعات را از کجا می‌آورند که اظهار ددمنشانه‌ای نسبت به فرهنگ دانشگاه دارند. دانشجویان از ما توقع حمایت بیشتری دارند که البته این حمایت فقط مادی نیست، بلکه شامل اظهار و اثبات اعتماد به دانشگاهیان است.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهاد فرهنگی خواه و ناخواه شاهد سلایق و ایده‌های متفاوت است، گفت: گمان می‌کنم که اگر گروه‌های مختلف دست‌اندرکار با فهم واحد نسبت به فرهنگ هنر و جامعه بنگرند، قطعاً شاهد جهش و انقلاب موثری در عرصه فرهنگ و هنر دانشگاه خواهیم بود.

کانون‌های فرهنگی نهادهایی مستقل و متنوع هستند

وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان یک مدیر فرهنگی، خدا را شاکرم که شاهد تحول فرهنگی در عرصه دانشگاه هستم، اظهار کرد: خوشحالیم که شاهد فعالیت کانون فرهنگی، دینی، مذهبی، خیریه، هنری و اجتماعی در دانشگاه‌ها هستیم و در طول این دو سال پیاپی توانستیم جشنواره رویش را برگزار کنیم، البته امیدوارم در سال 96 نیز هفتمین جشنواره رویش برگزار شود.

هاشمی افزود: شاهد مطالبات فرهنگی و هنری دانشجویان هستیم که این مطالبات را ارج می‌نهیم و حق دانشجویان می‌دانیم. وظیفه وزارت علوم، دولت و نهادهای مختلف حمایت از ظرفیت‌های دانشگاهیان است. حمایت‌ها با شیوه‌های متفاوتی همچون حمایت‌های مادی، قانونی و تبلیغاتی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توانیم از دانشجویان توقع داشته باشیم که دانشگاهی خلاق و معطوف به آینده‌ای بهتر داشته باشند، اما از طرف دیگر خودمان در این مسیر ایفای نقش نکنیم، گفت: توقع داریم دانشجویان با انگیزه بالا در مسیر رشد علمی حرکت کنند که این زمانی می‌تواند به حق باشد که توقع دانشجویان را جهت به رسمیت شناختن سلایق مختلف ارج بنهیم.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی نهادهای خودجوش، مستقل و متنوع هستند و ما استقلال و تنوع این مجموعه‌ها را به رسمیت می‌شناسیم و ارج می‌نهیم. این مجموعه از اعضای خانواده بزرگ دانشگاهی است و دانشگاه‌ها پیشران رشد علمی و فرهنگی محسوب می‌شوند. اگر رشد فرهنگی و هیجان و خلاقیت و انگیزه و امید در دانشگاهیان به منصه ظهور ننشیند، نمی‌توانیم توقع رشد علمی را داشته باشیم. مگر می‌توان به استاد و دانشجو اعتماد نداشت و هر روز به‌گونه‌ای آنها را بازخواست کرد و بعد توقع رشد داشته باشیم؟

هاشمی با بیان اینکه این جشنواره مطالبه اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان است، گفت: اگر چنین اعتماد و همدلی‌ صورت گیرد، روز به روز شاهد رشد ارتقای علم و فرهنگ در دانشگاه‌ها خواهیم بود. همه آمارها نشانگر این تحولات است، چراکه امروز بیش از سه هزار و 100 کانون فرهنگی در عرصه‌های مختلف فعالند.

از مجلس و دولت توقع حمایت داریم

وی افزود: همچنین شاهد رشد 50 درصدی در حوزه نشریات، رشد بیش از 60 درصد در حوزه تشکلات دانشجویی و رشد 40 درصدی در کانون بوده‌ایم. در واقع از نظر کمی همه شاخص‌های ما یک و نیم تا دو برابر رشد داشته است و برنامه‌ها نیز بیش از سه برابر با رشد مواجه شده‌اند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این رشد را باید پذیرفت و قدر شناخت، اظهار کرد: اگر دغدغه فرهنگ، هنر و دین در دانشگاه‌ها داریم، باید همکاری و حمایت کنیم. نمی‌دانم بعضی از مخالفت‌ها و دغدغه‌ها از کجا نشأت می‌گیرد. اگر فرهنگ و هنر را قبول داریم باید بدانیم که این رشد حول محور فرهنگ بوده است. اما اگر دغدغه دیگر داریم، باید در عرصه سیاسی دعوا کنیم.

وی افزود: دانشجویان در حوزه فرهنگی و هنری علاقه ندارند سیاست‌زده شوند. ما از مجلس و دولت توقع حمایت داریم. خوشبختانه بیشترین حمایت از مطالبات دانشجویی در عرصه فرهنگی و هنری و سیاسی از سوی شخص رییس‌جمهور است.

هاشمی ادامه داد: حضور بسیار چشمگیر رییس‌جمهور در عرصه‌های مختلف بخصوص در 16 آذر سال‌های 92، 93، 94 و 95 به تقویت روحیه و فضای باز دانشگاه‌ها کمک کرده است. به ویژه حضور رییس‌جمهور طی هفته گذشته در دانشگاه تهران به منزله بها دادن به دانشجویان و به رسمیت شناختن دیدگاه‌های دانشجویان بود که می‌تواند الگویی از تعامل مسؤولان با دانشجویان باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه توقع دارد سایر مسؤولان از قوا و سطوح مختلف در دانشگاه‌ها حضور یابند، گفت: اتفاق امروز دانشگاه‌ها پیامی را القاء می‌کند که دانشگاه نهادی مطالبه‌گر و پرسشگر است و در همین راستا توقع دارد که مسؤولان از سه قوه و نهادهای مختلف نیز پاسخگو باشند. در واقع مسؤولان پاسخگو نیاز امروز جامعه هستند و ما در دانشگاه‌ها این آمادگی را اعلام می‌کنیم که میزبان مسؤولان از رده‌های مختلف باشیم.

وی تاکید کرد: مطمئنم تعامل، ارتباط، پیوند و اعتماد متقابل راه رشد و حرکت به سمت وضعیت مطلوب را هموار می‌کند و اطمینان دارم که دانشگاه‌های ما آینده‌ای درخشان پیش روی خود دارند که با اتکا به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان به شرط اعتماد و هم‌افزایی می‌توانیم آینده‌ای درخشان برای کشور ترسیم کنیم.

ششمین جشنواره ملی رویش از 21 تا 24 آذرماه برگزار شد که 114 دانشگاه از سراسر کشور در سامانه ثبت این جشنواره حضورشان را اعلام کردند و 80 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در این جشنواره حضور به هم رساندند. همچنین تعداد کل برنامه‌های ثبت‌شده 11 هزار و 396 و تعداد کل کانون‌ها در بخش رقابتی 1328 کانون از دانشگاه‌های مختلف بود.

منبع: ایسنا

203/200

کد خبر: 713009

وب گردی

وب گردی