واحد کرج دارای 16 هسته فناور است که از این تعداد 4 هسته به عنوان واحد فناور شناخته شده و  تقریبا80% محصولاتشان به تولید رسیده است

معاون پژوهش و فناوری واحد کرج در جمع پژوهشگران برتر این دانشگاه در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش گزارشی از اهم اقدامات برگزار شده در این واحد دانشگاهی به مناسبت هفته پژوهش ارائه کرد و این هفته را بهانه‌ای برای تقدیر از تلاش‌های پژوهشگران و محققان دانشگاهی دانست.

به گزارش ایسکانیوز؛ جواد عزتی با تقسیم بندی فعالیت های این دانشگاه در هفته پژوهش به سه بخش تقدیر از پژوهشگران، نمایشگاه فن بازار و کارگاه های آموزشی گفت: در بخش تقدیر از پژوهشگران برگزیده، براساس گزارشی که دانشکده ها به معاونت پژوهشی ارائه دادند و با بررسی های دقیق و امتیاز بندی های خاص توسط کمیته های علمی، نفرات برگزیده هر دانشکده انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

معاون پژوهش و فناوری واحد کرج همچنین در خصوص نمایشگاه فن بازار و دستاوردهای پژوهشی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی که در تهران از 24 تا 28 آذرماه برپا خواهد شد واحد کرج با ارائه بیش از 50 دستاورد پژوهشی که اکثر آنها دستاورد فعالیت هسته های فناور مرکز رشد واحد کرج هستند شرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرکز رشد واحد کرج دارای 16 هسته فناور است که از این تعداد 4 هسته به عنوان واحد فناور شناخته شده و تقریبا80% محصولاتشان به تولید رسیده و قابلیت تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان را دارا هستند.

دبیر ستاد پژوهش همچنین توضیحاتی در خصوص کارگاه های علمی و تخصصی برگزار شده در هفته پژوهش در واحد کرج بیان کرد و ابراز امیدواری نمود برگزاری این کارگاه ها برای رشد هرچه بیشتر امور تحقیقاتی و پژوهشی موثر باشد.

حسینی شکیب عضو هیأت علمی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج :

درصد کمی از پژوهش های علمی در بخش صنعت کشور متقاضی دارد

مهرداد حسینی شکیب عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به وجود فاصله میان دانشگاه ها و صنعت در کشور گفت: یک سوم مقالات ISI در کشور ما در حوزه شیمی و علوم مربوطه ارائه می شود و متاسفانه ما سالانه بخش عظیمی از مواد شیمیایی و پزشکی را به کشور وارد می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش وظایف دولت ها را در ادبیات سیاسی جامعه دو وظیفه عمده تامین امنیت و رفاه برشمرد که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند ؛ و ضمن مروری بر وضیعت پرآشوب منطقه گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر امنیت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد اما در حوزه رفاه با نگاهی به شاخص رشد اقتصادی می بینیم که باید در توسعه اقتصادی با سرمایه گذاری های درست و یا استفاده بهینه از سرمایه های موجود به گونه ای مناسبت تر عمل کنیم.

این عضو هیأت علمی واحد کرج سرمایه گذاری های جدید را با وجود فشارها و محدودیت های موجود مشکل دانست و افزود : در بخش استفاده بهینه از سرمایه های موجود و بهره وری می توان بهتر عمل کرد و با ارائه برنامه و ایده، برای تربیت نیروی متخصص گام های موثری برداشت.

شکیب اهمیت اقتصاد مقاومتی را در این شرایط قابل توجه عنوان کرد و گفت: برای تبدیل تهدید به فرصت می توان از اعمال فشارهای طولانی مدت 37 ساله بر کشور بهره جست و آن را به عامل درون زای اقتصاد مقاومتی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: این اقتصاد در تعامل با جهان و لذا برون نگر نیز هست و اصلی ترین راه برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی توسعه پژوهش های کاربردی و مبتنی بر نوآوری و R&D است.

شکیب با تشریح رویکرد توسعه در کشورهای مختلف تاکید کرد: پژوهشی مد نظر ماست که تقاضا محور بود و رشد تکنولوژی براساس نیاز جامعه باشد.

وی با کاوشی بر منشاء اصلی تقاضای پژوهش های دانشگاهی گفت: متاسفانه درصد کمی از پژوهش های علمی در بخش صنعت کشور متقاضی دارد و عامل اصلی تحریک این تقاضا در جامعه عواملی مانند عوامل اجتماعی و فرهنگی و برخی اوقات سیاسی است.

حسینی شکیب تاکید کرد: NGO ها و اتحادیه های حمایت از حقوق مصرف کننده وجود ندارند و یا به خوبی عمل نمی کنند و تنها در حد تبلیغات و شعار عمل می کنند و این امر سبب می شود تقاضا در جامعه محدود شود و لذا می بایست ابتدا مطالبه گری اجتماعی و دفاع از حقوق مصرف کنندگان صورت بگیرد تا تولیدکنندگان برای جلب مشتری و بازار فروش خود به سراغ روش های بهینه کردن و استفاده از فنون و پژوهش های جدید دانشگاهی بروند.

وی در پایان سخنانش تک تک افراد را در این امر تاثیر گذار دانست و از استادان خواست به دانشجویان خود در کنار آموزش مطالب علمی، مطالبه گری اجتماعی را نیز آموزش دهند.

203/200

کد خبر: 713062

وب گردی

وب گردی