قهرمان پور:  اقدامات ایران علیه تمدید تحریم ها  از سوی آمریکا نقض برجام نیست

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره اقدامات ایران در مقابل تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران توسط کنگره آمریکا بیان کرد: این اقدام ایران نقض مستقیم برجام نیست چون بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در کشتی هاست. اما دو نکته وجود دارد، یکی اینکه در حال حاضر این دستور صادر شده و اینکه چه زمانی عملی بشود مهم است. یعنی عمل کردن به آن  یک طرف داستان و دستور یک طرف دیگر است.

رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با اقدام ایران در مقابل تمدید تحریم های 10 ساله توسط کنگره آمریکا بیان کرد: تا آنجا که به متن برجام مربوط می شود این اقدام ایران نقض مستقیم برجام نیست چون بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در کشتی هاست. اما دو نکته وجود دارد، یکی اینکه در حال حاضر این دستور صادر شده و اینکه چه زمانی عملی بشود مهم است. یعنی عمل کردن به آن یک طرف داستان و دستور یک طرف دیگر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکنش تند و خاصی از طرف غربی ندیدیم ادامه داد: از لحاظ حقوقی این اقدام نقض برجام محسوب نمی شود. اما اگر به مرحله عملی برسد این کار مستلزم غنی سازی بالای 20 درصد است و آن وقت باید دید که ساز و کار انجام این کار به چه شکلی است.

وی با اشاره به تعهد ایران در برجام درباره غنی سازی اورانیوم گفت: براساس برجام ایران متعهد شده است که غنی سازی بالای 5/3 درصد انجام ندهد قاعدتا وقتی چنین تصمیمی را نظام گرفته حتما به ساز و کارش هم فکر کرده است .باید ببینیم این سوختی را که ایران میخواهد در پیشران کشتی ها مورد استفاده قرار بدهد تحت چه شرایطی غنی سازی خواهد کرد. آیا در داخل غنی سازی خواهد کرد یا همان در سایتهای قبلی غنی سازی را انجام میدهد یا یک سازگاری جدیدی برای انجام این کار در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر این جزئیات معلوم نیست در واقع جزییات معلوم خواهد کرد که وضعیت به چه شکلی هست و راحت تر میتوان تحلیل کرد که این کار چه پیامدهایی را دارد.

قهرمان پور درباره اینکه آیا تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران نقض برجام است یا خیر افزود: اتفاقی که در عمل در مورد برجام افتاده است این است که هر دو طرف در انجام تعهدات خودشان سعی می کنند تفسیر مضیق و محدودی از تمهیدات خودشان را داشته باشند و در برخورد با طرف مقابل به تفسیر موسع تاکید دارند. معنی این جمله این است که وقتی که جایی میخواهند تعهداتشان را انجام بدهند حداقلی کار می کنند ولی وقتی که از طرف مقابل می خواهند تعهداتش را انجام بدهد نگاه حداکثری به موضوع دارند.

وی افزود : حال آن چیزی که در ادبیات رایج معروف شده است یک متن برجام و دیگری روح برجام است. متن برجام به یک معنی می شود گفت که تفسیر مضیق و روح برجام تفسیر موسع است. به این نگاه اگر شما تفسیر مضیقی به اقدام کنگره داشته باشید و متن را ملاک قرار بدهید در متن برجام اشاره شده است که چون در دو کشور ایران و آمریکا تفکیک قوا وجود دارد بنابراین دست دولت در برخورد با اقدامات ضد برجامی قوای دیگر بسته است.

قهرمان پورخاطر نشان کرد: این در زمان مذاکرات هم معلوم بود طرفین مذاکرات به قوه مجریه قول دادند در صورت انجام اقدامات ضد برجامی از قوای دیگر با آن برخورد بکنند. اما دو طرف مذاکرات تعهد عملی ندادند که با این کار مخالفت بکنند.

وی در رابطه با تفسیر هایی که در داخل کشور در رابطه با اقدام کنگره آمریکا می شود بیان کرد: از این قضیه دو تفسیر میشود انجام داد که در ایران هم رایج است؛ گروهی معتقدند که چون دست اوباما بسته است و تفکیک قوا در آمریکا وجود دارد اوباما تعهد عملی ندارد که با این اقدام مقابله کند. بنابراین این اقدام کنگره نقض برجام نیست. اما گروه دوم معتقدند چون طرف مقابل قوه مجریه آمریکا بوده وهمچنین در موارد متعددی در برجام ذکر شده است که قوه مجریه یا دولت آمریکا طرف معاهده است و موظف به اجرای برجام است بنابراین اگر اوباما این قانون را تمدید کند نقض سریع برجام است.

وی افزود: آقای روحانی و تیم مذاکره کننده پذیرفتند که چون در کلیت برجام دولت آمریکا و قوه مجریه مسوول اجرا و حفاظت از برجام است بنابراین در کلیت آن تعهد دارند از هر اقدامی که باعث نقض برجام شود جلوگیری کنند. در این تفسیر اقدام کنگره آمریکا و عدم وتوی قوانین این اقدام توسط اوباما نقض برجام است و ایران هم این را اعلام کرده و اقدامات متقابلی انجام داده است.

گفت و گو از : شایان دنیا دیده

306/300

کد خبر: 713081

وب گردی

وب گردی