ایران در حوزه تحقیق و پژوهش با برخی از کشورها هم ردیف بوده است

شکرچی‌زاده با مقایسه وضعیت ایران با دیگر کشورها در حوزه تحقیق و پژوهش گفت: در گذشته، کشور ما در این زمینه با برخی از کشورها هم ردیف بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که با حضور مهندس علیزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی و جمعی از مدیران، پژوهشگران و محققین خانواده وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گفت: برگزاری مراسم هفته پژوهش فرصت خوبی است تا با نگاهی نقادانه به گذشته، نگاهی کارگشا به آینده داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر این باور که تحقیق و پژوهش پایه توسعه است در کشور وجود ندارد و دستیابی به توسعه در هر بخشی بویژه بخش توسعه اقتصادی نیاز به افزایش بهره‌وری دارد و افزایش بهره‌وری نیز در گروی تحقیق و پژوهش است.

شکرچی‌زاده با مقایسه وضعیت ایران با دیگر کشورها در این حوزه گفت: در گذشته، کشور ما در این زمینه با برخی از کشورها همردیف بوده اما در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که از این کشورها به سرعت فاصله بگیریم این در حالی است که در زمینه توسعه مبتنی بر نگاه تحقیقاتی بسیار از ما پیشی گرفته‌اند.

وی گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم و به سبب ریاست بر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عتف شاهد آن هستم این است که فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه راه، مسکن و شهرسازی در مقایسه با سایر بخش‌های حاکمیتی مثل نفت و نیرو وضعیتت مناسبی را ندارد به نحوی که هزینه صرف شده در بخش نیرو 5 و در نفت بیش از 12 برابر حوزه راه و شهرسازی بوده است. این مسئله نیازمند توجه و نگاه نقادانه است چراکه حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی به سبب وسعت و تنوع فراوان بسیار ریسک‌پذیر بوده و بنابراین نیازمند صرف هزینه و توجه بیش از آنچه که شاهدیم هستند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در بدنه وزارت راه و شهرسازی، این حساسیت و نگاه را کمتر شاهد هستیم و نیاز است تا این مسیر دوباره بازخوانی و ارزیابی گردد.

شکرچی‌زاده با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته علمی و تحقیقاتی مرکز در طول سال گذشته گفت: با وجود محدودیت‌های موجود، تلاش مجموعه مرکز تحقیقات راه،‌مسکن و شهرسازی بر تعریف و انجام کارهای علمی و تحقیقاتی متمرکز بوده است و به عینه می‌توان آن را دید.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، استقرار نگاه مارکتینگ در مرکز و در دید پژوهشگران آن را یکی از مهمترین تغییرات روی داده در آن برشمرد و گفت: این دیدگاه بسیار مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی نیز بوده است و همکاران پژوهشی این مرکز تلاش خود را مصروف این مسئله نموده‌اند که با حرکت به سوی دستگاه‌هاو در یک فضای رقابتی، پروژ‌های تحقیقاتی مناسب را دریافت نمایند.

وی همچنین با برشمردن مهمترین پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده از سوی مرکز ، بر عزم و اراده این مجموعه در تعریف و انجام پروژه‌های کاربردی و حاکمیتی تاکید نمود و گفت: یکی از مهمترین کارهایی که از سوی بخش سازه این مرکز و با همکاری بخش خصوصی در سال جاری انجام شد، رونمایی از سیستم الکترونیکی قطع اتوماتیک گاز، حساس به امواج زلزله بود. با توجه به توسعه شبکه گاز به تمام نقاط ایران که به تبع خود افزایش نگرانی در خصوص وقوع آتش‌سوزی و انفجار در زمان بحران بویژه وقوع زلزله را افزایش می‌دهد، این دستگاه طراحی و تهیه شد تا بتواند در زمان زلزله با قطع اتوماتیک گاز از بخش اعظمی از آتش‌سوزی‌ها جلوگیری نماید.

وی پروژه سامانه مدیریت روسازی راه‌های کشور (pms) را از دیگر اقدامات مهم دانست و خاطرنشان ساخت که با همت مرکز و همکاری متخصصین خارج مرکز، این سامانه مستقر شده است و تاکنون 55 هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور برداشت شده است. همچنین این فرصت فراهم شده است تا با ارزیابی علمی و واقعی، وضعیت خرابی‌های موجود و ضریب IRI را به صورت استانی و منطقه‌ای داشته باشیم.

تهیه جزئیات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، بازخوانی پروژه‌های قبلی حوزه معماری و شهرسازی تحت عنوان پژوهش‌های شهر و توسعه، انتشار گزارش‌های تکنیکال و ارزشمند در خصوص فروریزش و فرونشست‌های اخیر، تلاش برای بازنگری اکثر مباحث مقررات ملی ساختمان تا پایان دولت یازدهم و تهیه نقشه وضعیت گسل‌های تهران و به تبع آن ابلاغ به شهرداری‌ها از دیگر اقدامات حائز اهمیت مرکز بود که از سوی دکتر شکرچی‌زاده مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برخورد فعال و اقدامات مرکز سبب شد تا دریافت گواهینامه فنی مرکز در برخی موارد همچون پوشش‌ها و نماهای کامپوزیت اجباری گردد و شاهد توسعه و اجباری شدن گواهینامه فنی مرکز بیش از قبل باشیم.

شکرچی‌زاده در تشریح دیگر اقدامات تحقیقاتی شاخص مرکز افزود: رده‌بندی pg‌ برای قیر به صورت جدی در بخش قیر و آسفالت مرکز انجام شده است که به بهبود عمر مفید رویه‌ها در آتی کمک شایانی خواهد نمود. همچنین ورود تخصصی مرکز به حوزه رویه‌های بتنی نیز اقدام موثر دیگری بوده است که بر اساس آن پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌هایی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به رونمایی از راهنمای کاربردی سازه‌های بتن پرمقاومت (C50) در راستای سند چشم‌انداز بتن 1404 دراین مراسم، این راهنما را یکی از فعالیت‌های شاخص مرکز تحقیقات دانست و گفت: مقوله بتن بسیار دارای اهمیت است و بیش از 5 هزار میلیارد در سال هزینه بتن در کشور است. با وجود اقدامات خوب صورت گرفته در این حوزه هنوز هم وضعیت مطلوب و قابل قبولی را شاهد نیستیم و جای کار بسیاری وجود دارد. در همین راستا، حرکت جدیدی از سوی مرکز تحت عنوان بتن 1404 به مرحله اجرا درآمد که در نتیجه آن «راهنمای کاربردی سازه‌های بتن پرمقاومت (C50) در راستای سند چشم‌انداز بتن 1404» تهیه و تدوین شد و امروز شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. امیدواریم این راهنما زمینه ارتقای بتن در کشور را ایجاد نموده و در جهت افزایش مقاومت بتن تا 50 مگاپاسکال حرکت نماییم.

صفارزاده معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این مراسم با نگاهی آماری به وضعیت تحقیق و توسعه در ایران و سایر کشورها به ذکر تاریخچه‌ای مختصر از ایجاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و ساختار تشکیلاتی آن پرداخت و خاطرنشان ساخت که مجموعه اقدامات علمی و تحقیقاتی این مرکز در قالب حوزه‌های پژوهشی و کمیته های تخصصی و با بهره‌گیری از دانش تخصصی پژوهشگران مجموعه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای مستند در سال 2016، افزایش در سرمایه گذاری های مربوط به تحقیق و توسعه در آسیا، بالاخص در کشور چین و همچنین رشد متوالی آن در آمریکای شمالی نشان‌دهنده رقابت پایدار، امن و سالم مبحث تحقیق و توسعه در میان کشورهای صنعتی می‌باشد. کشورهای آسیایی از قبیل چین، ژاپن، هند و کره جنوبی در حال حاضر 40 درصد از سرمایهگذاری‌های جهانی را به خود اختصاص داده اند. در حالی که سرمایه‌گذاری‌های مربوط به این تحقیق و توسعه در آمریکای شمالی و اروپا در حال حاضر به ترتیب کمتر از 30 درصد و کمی بیشتر از 20 درصد می‌باشند.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز گفت: اقتصاد آسیا همواره سریعتر از اقتصاد مابقی بخش های دنیا رشد کرده است. نرخ سرمایه گذاری کشورهای آسیایی همواره چندین مرتبه بیشتر از نرخ سرمایه گذاری در این بخش در کشورهای آمریکایی و اروپایی می باشد. افزایش در سهم سرمایه گذاری در تحقیق توسعه در آسیا سالانه با رشد تقریباً 1 درصدی همراه بوده در صورتی که این سهم در کشورهای اروپایی و آمریکایی همواره کاهش داشته است.

صفارزاده با بیان این مطلب که رشد در تحقیق و توسعه در یک کشور توسط رشد اقتصادی آن کشور بر اساس شاخص تولید نا خالص ملی (GDP) بیان می گردد افزود: آمریکا و چین در هر سه سال همواره از لحاظ شاخص تولید ناخالص ملی به ترتیب در رده اول و دوم از جدول قرار گرفته اند و همواره روندی افزایشی داشته اند. در تمامی سال ها، درصدی از تولید ناخالص ملی که صرف تحقیق و توسعه گشته، در مورد آمریکا مقادیر بالاتری نسبت به چین دارا بوده است، اما برای کشور چین این پارامتر روند صعودی داشته و برای آمریکا روند نزولی می باشد. اما هزینه ناخالص مربوط به تحقیق و توسعه (GERD) برای آمریکا مقادیر بالاتری را نسبت به چین به خود اختصاص داده و هر ساله برای هر دو کشور روندی افزایشی دارد.

وی در این مقایسه به وضعیت ایران اشاره داشت و گفت: ایران، در رتبه 21 از جدول از لحاظ هزینه ناخالص مربوط به تحقیق و توسعه GERD، قرار گرفته است و درصدی از تولید ناخالص ملی که صرف تحقیق و توسعه می شود حدود 1 درصد است که البته در عمل نیز آن یک درصد به طور کامل محقق نمی‌شود.

وی خاطرنشان ساخت بیش از نیمی از محققان بر این عقیده اند که تا سال 2020، بودجه های تخصیصی به تحقیق و توسعه در سرتاسر دنیا روند افزایشی خواهند داشت.

صفارزاده، ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل 4 % تولید ناخالص ملی تا پایان سال 1404 با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقاء بهره وری، افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی، ازدیاد توان ملی و ارتقاء کارآمدی، حمایت مادی و معنوی از فرآیند تبدیل ایده به محصول و افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش پیشرفته و فناوری داخلی در تولید ناخالص داخلی با هدف دستیابی به سهم 50 درصد، ایجاد بستر و فضای مناسب برای محققین جهت انجام تحقیقات بنیادی، توسعه ای، کاربردی و راهبرد و برقراری ارتباط فعال با سیاست گذاران و متولیان پژوهش و فناوری و قطب های علمی کشور را بخشی از سیاست‌های کلی علم و فناوری در ایران برشمرد.

وی در تشریح وضعیت تملک دارایی سرمایه ای ملی دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی، به هزینه امور پژوهشی شرکت های دولتی تابعه وزارت راه و شهر سازی اشاره داشت و گفت: هزینه امور پژوهشی شرکت‌های دولتی تابعه وزارت راه و شهرسازی 16 درصد از مجموع تملک دارایی سرمایه ملی در سال 1394 بوده است که در سال 1395 شاهد 13/. درصد از مجموع تملک دارایی سرمایه ملی بوده‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر این نکته که نگاه این مرکز بر تعریف محورهای جدید تحقیقاتی و اجرای پروژه‌های کاربردی و حاکمیتی است، محورهای جدید تحقیقاتی مرکز را ارائه نمود و خاطرنشان ساخت که شناخت مشکلات پژوهشی در کشور در بخش حمل و نقل و ساختمان نیز همواره در فهرست اقدامات این مرکز بوده است که در این زمینه نیز مشکلات موجود ارزیابی و مشخص شده است که با برنامه‌ریزی و حمایت از سوی وزارت راه و شهرسازی می‌توان در جهت رفع آنها گام برداشت.

تدوین و اجرای طرح جامع کاهش خطر پذیری سیستم های حمل و نقل کشور(راه، راه آهن، بندر و فرودگاه) در مقابل پدیده‌های (بلایای) طبیعی با اولویت زلزله در سطوح ملی و استانی، تدوین ضوابط، معیارها و دستورالعمل های( زیست محیطی، فنی، مدیریتی) جهت طراحی، اجرا و مدیریت بهره برداری زیرساخت های عمرانی و حمل و نقل، تدوین طرح جامع حمل و نقل در سطوح ملی و استانی، ارائه راهکارهای نوین در ایجاد و توسعه سیستم های حمل و نقل سریع به منظور تسریع در جابجایی مسافر، تولیدات کشاورزی و سایر محصولات با رعایت شاخص های زیست محیطی، ارائه راهکارهای نوین در بهبود، توسعه و افزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل کشور، بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از فناوری های نوین و انرژی های تجدید پذیر در سیستم های حمل و نقل و عمران، ایجاد و توسعه فناوری‌های نوین (من جمله تولید مصالح جدید و بازیافت آن ها) در ساخت و اجرای سیستم های سازه ای و حمل و نقل با رعایت ویژگی های طبیعی و انسانی کشور، تدوین، توسعه و بکارگیری ضوابط و مقررات پدافند غیر عامل در حوزه حمل و نقل و عمران کشور، تدوین و تشکیل نظام یکپارچه مدیریت و پایش طرح های توسعه و عمران، اصلاح و بازنگری الگوها و شرح خدمات طرح های توسعه و عمران از ملی تا محلی، ایجاد سند راهبردی ارتقاء مدیریت پروژه های عمرانی و ارزیابی اثرات پیاده سازی نظام فنی و اجرایی در طرح های عمرانی برخی از محورهایی بود که از سوی وی به آنها اشاره شد.

وی همچنین در تشریح مشکلات پژوهشی در کشور در بخش حمل و نقل و ساختمان نیز، پایین بودن کیفیت و کمیت ترانزیت کالا و مسافر و ناوگان درحمل و نقل کشور، ناامنی سفرها و بالا بودن، نبود سیستم یکپارچه جمع آوری داده‏ها و اطلاعات در حوزه حمل و نقل و عمران، ضرورت دستیابی به فناوری‏های نوین در صنعت ساخت و ساز و وجود فاصله عمیق با دنیا، ارتقای سیستم های طراحی سازه‏ها، کیفیت پایین ساخت و ساز فرسودگی زودرس و گرانی مسکن در شهر ، مدیریت انرژی و منابع طبیعی در حوزه حمل و نقل و عمران، معضل عمومی ترافیک و کارایی کم سیستم‌های حمل‌ونقل و مخاطرات بهداشت و سلامت مسافرین و رانندگان و ضرورت توجه به پدافند غیر عامل در حوزه حمل و نقل و عمران را به عنوان معضلات و مشکلات این حوزه برشمرد.

معرفی پژوهشگران برتر خانواده وزارت راه و شهرسازی

در بخش پایانی مراسم هفته پژوهش،‌ با اهدای لوح از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه وشهرسازی تقدیر به عمل آمد. این پژوهشگران پس از ارزیابی های علمی و تخصصی از سوی هیات داوری به عنوان پژوهشگران برگزیده در سال 1395 معرفی شدند.

در این بخش نادر خواجه‌احمدی،‌مژده زرگران، مریم زارعیان، احمد منصوریان، پریسا بازدار، عبدالرضا ارج رودی، پیمان پژمان‌زاد و رضا شهنی دزفولیان از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی معرفی و تقدیر شدند. همچنین محمدکاظم جباری از شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری، اعظم افشارنیا و وحید بنایی از معاونت معماری و شهرسازی ستاد وزارت راه و شهرسازی، محمدطاهر برومندان از اداره کل راه وشهرسازی استان ایلام، حمزه ذاکری و رضا اکبری از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رامین عابدی اصل از اداره کل هواشناسی استان اردبیل، علی تکریمیان از اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، امین بلالی از سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر، پروانه مرادی از سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مجتبی احمدی چالش‌سرا از اداره کل راه وشهرسازی استان گیلان، علی شوشتری‌زاده نصیری و عقیل صیاد قبادی از سازمان بنادر و دریانوردی – دفتر مرکزی و محمدرضا هراتی از شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور نیز برگزیدگان دیگر سازمان های تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی بودن که با اهدای لوح از آنها تقدیر به عمل آمد.

402

کد خبر: 713103

وب گردی

وب گردی