سیاست خارجی در هفته ای که گذشت/ از دیدارهای عمار حکیم با مقامات ایران تا نامه رئیس جمهوری به ظریف و صالحی

سفر رئیس جمهوری اندونزی، عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق، رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، به تهران در هفته ای که گذشت و همچنین دستورهای جداگانه رییس جمهور به ظریف و صالحی در پی اهمال طرف مقابل در اجرای برجام از مهمترین رویدادهای حوزه سیاست خارجی هفته ای که گذشت بود.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: در سومین هفته آذر ماه حوزه دیپلماسی کشورمان با رخدادهای فراوانی روبه رو بود. از سفر مقامات خارجی به کشورمان گرفته تا رایزنی های ظریف در موضوع سوریه با مقامات روسیه و ترکیه. در این هفته در حوزه بین الملل ما شاهد ازاد سازی دومین شهر بزرگ سوریه از دست مخالفان دولت بشار اسد بوذیم که این موضوع باعث تحرکات و گفت و گوهایی از سوی مقامات کشورمان با مقامات کشورهای منطقه بود. همچنین در اوایل هفته سفر عمار حکیم و رمضان عبدالله را به تهران داشتیم که آنها نیز دیدارهایی با مقامات ایران داشتند. دستورهای جداگانه رییس جمهور به ظریف و صالحی در پی اهمال آمریکا در اجرای برجام نیز توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی را در حوزه بین الملل و سیاست خارجی به خود جلب کرد و واکنش های متفاوتی دربرداشت.

در ادامه به مهمترین رخدادهای حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی خواهیم پرداخت که از نظر می گذرد:

رئیس جمهوری: ایران تا بیرون راندن تروریست‌ها کنار دولت و ملت ‏سوریه می‌ماند

روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رییس جمهوری سوریه با تبریک پیروزی های مردم و ارتش سوریه بر گروههای تروریستی و ‏آزاد سازی ‏حلب ؛ دومین شهر بزرگ این کشور و حراست از تمامیت ارضی سوریه، ‏تاکید کرد که جمهوری ‏اسلامی ایران به عنوان وظیفه ای انسانی و اسلامی، همواره در ‏کنار مردم دوست و برادر سوریه بوده ‏و به کمک آسیب دیدگان و آوارگان خواهد شتافت.

روحانی اظهار داشت: ما حمایت از پرچم داران مبارزه با تروریسم تکفیری که می کوشند سرزمین خود را از ‏حضور ‏متجاوزان پاک کنند، وظیفه خود می دانیم. (اینجا)

روحانی: همکاری ایران و اندونزی به نفع ثبات منطقه و جهان اسلام خواهد بود

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری رؤسای جمهور ایران و اندونزی که امروز چهارشنبه 24 آذرماه برگزار شد اظهار داشت: سفر رئیس جمهور اندونزی به ایران که مصادف با ولادت پیامبر عظیم‌الشان اسلام است به فال نیک می‌گیرم.

وی افزود: برای روابط ایران و اندونزی به عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا اهمیت قائل هستیم. (اینجا)

گفتنی است، در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ‏اندونزی، سفر همتای اندونزیایی خود به تهران را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و با ‏تأکید بر لزوم تلاش دو طرف برای تسهیل روابط اقتصادی تهران و جاکارتا، گفت: تلاش برای تقویت روابط ‏بانکی، دستیابی به تعرفه ترجیحی و تجارت مستقیم می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد و این موضوع به نفع دو ملت خواهد بود.‏

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه روابط بانکی زیربنای مهمی برای توسعه روابط تهران – جاکارتا است، ‏اظهار داشت: چنانچه بانک‌های دولتی و خصوصی ایران و اندونزی روابط نزدیک‌تری با یکدیگر برقرار کنند ‏این مسأله می‌تواند به توسعه سریعتر روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کمک کند.‏ (اینجا)

قابل ذکر است؛ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در حضور روسای جمهوری دو کشور، 4 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری امضاء کردند. همزمان 8 سند همکاری نیز بین بخش های خصوصی ایران و اندونزی امضا شد. (اینجا)

دستورهای جداگانه رییس جمهور به ظریف و صالحی

در پی اهمال، تعلل و نقض برجام توسط آمریکا و پیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر برجام، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور دستورهای جداگانه ای را خطاب به وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی صادر کرد. (اینجا)

احقاق حقوق ملت فلسطین باید مسأله اول منطقه باشد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار «رمضان‌ عبدالله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، تأکید کرد: امروز موضوع فلسطین و قدس شریف، به آرمانی برای همه مسلمانان جهان تبدیل شده و آزادی قدس عزیز و احقاق حقوق ملت فلسطین باید مسأله اول منطقه باشد.

وی روز سه‌شنبه و در این دیدار با اشاره به اینکه «نباید اجازه دهیم انواع توطئه‌ها و سختی‌ها ما را از ادامه حرکت در مسیر تحقق آرمان بلند فلسطین مأیوس کند»، گفت: امروز جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت در این مسیر مسئولیت بزرگی را به عهده دارند. (اینجا)

تروریسم و اختلاف افکنی، دو توطئه بزرگ دشمنان علیه ملتهای منطقه است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار رییس و شماری از اعضای ائتلاف ملی شیعیان عراق، موفقیت های سیاسی و نظامی مردم، دولت و همه نیروهای عراقی در مقابله با توطئه های خارجی و در راس آنها تروریسم را بسیار ارزنده دانست و گفت: ملت و دولت ایران در این مبارزه، در کنار ملت های مظلوم منطقه از جمله عراق و سوریه خواهد بود و از هیچ تلاشی دراین مسیر دریغ نمی کنند.

رییس جمهور با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد اختلاف میان اقوام و ملت های منطقه گفت: مخالفان وحدت و تمامیت ارضی عراق به دنبال این هستند که میان اقوام و مذاهب مردم عراق تفرقه بیاندازند تا فضا برای پیشبرد طرحهای آنها مهیا شود و در چنین فضایی، شکل گیری ائتلاف ملی شیعیان عراق در مسیر حفظ و تقویت پایه های وحدت ملی در این کشور با جذب همه جریان ها ، اقوام و مذاهب، اقدامی بسیار ارزشمند است. (اینجا)

عمار حکیم با رئیس جمهور دیدار کرد

سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی و مجلس اعلای اسلامی عراق امروز سه شنبه (23 آذر ماه) با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد. (اینجا)

لاریجانی: تحرک بخشیدن به مسئله فلسطین وظیفه همه کشورهای اسلامی است

رمضان عبدالله شلح دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین عصر سه شنبه 23 آذر ماه با آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار مسئله فلسطین را موضوع اول جهان اسلام خواند و گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از محور مقاومت فلسطین بوده است و نباید اجازه داد از اهمیت موضوع فلسطین کاسته شود.

وی رمضان عبدالله را رهبری مقاوم و فرهیخته خواند که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحران موجود در منطقه سبب تضعیف کشورهای اسلامی شده است، افزود: تداوم بحران و درگیری در کشورهای اسلامی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی است. (اینجا)

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق با ظریف دیدار کرد

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق بعد از ظهر امروز با محمد جواد ظریف دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار سید عمار حکیم ضمن ارائه گزارشی از شرایط جاری در عراق در صحنه های میدانی و سیاسی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق قدردانی کرد. (اینجا)

گفتگوی تلفنی ظریف با ولید معلم درباره آخرین وضعیت حلب

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه تلفنی گفتگو کرد.

در این تماس، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین وضعیت منطقه حلب و خروج امن غیرنظامیان از مناطق درگیری، لزوم کمک رسانی انسانی به مردم و غیرنظامیان با همتای سوری خود گفتگو کرد.‌ (اینجا)

تماس تلفنی لاوروف و ظریف درباره سوریه و بدعهدی‌های آمریکا در برجام

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد‌از‌ظهر امروز (چهارشنبه) در تماس تلفنی با سرگئی لاورف همتای روس خود گفت‌وگو کرد.

طرفین در این تماس، در خصوص آخرین تحولات سوریه و آتش‌بس در این کشور و نیز بدعهدی‌های آمریکا در روند اجرای برجام گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. (اینجا)

گفت‌وگوی تلفنی "چاووش اوغلو" با "ظریف" درباره آخرین وضعیت حلب و سوریه

چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین وضعیت سوریه گفت‌وگو کرد.

در این تماس، وزیران امور خارجه دو کشور در خصوص اوضاع حلب و دیگر مناطق سوریه، آتش بس و نحوه کمک رسانی انسانی به مردم این کشور رایزنی و تبادل نظر کردند. (اینجا)

رمضان عبدالله با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اعلام حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین افزود: در دنیای جدید هیچ کشور و قدرتی قادر نیست اقدامی را به تنهایی به پیش ببرد و رژیم اسرائیل هم چه به تنهایی و چه با کمک دیگر قدرتها کاری از پیش نخواهد برد.

ایشان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار شما بوده و خواهد بود و همواره برای تقویت صفوف مقاومت و همبستگی ملت فلسطین تلاش می کنیم. (اینجا)

انتخاب سفرای ایران درعمان و سوریه

بهرام قاسمی گفت: سفرای ایران در دو کشور مهم و تاثیرگذار عمان و سوریه پس از انجام بررسی‌هایی انتخاب شده‌اند و نام آنها پس از طی پروسه‌های لازم اجرایی و دیپلماتیک اعلام خواهد شد.(اینجا)

کشورهای منطقه راه تسلیح مجدد گروه‌های تروریستی را مسدود کنند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آخرین تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات حلب و لزوم توجه به وضعیت غیرنظامیان را تشریح کرد.

قاسمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت تعیین‌کننده تحولات سوریه و حلب در ثبات و امنیت منطقه و در راستای مساعدت و کمک به موضوع بسیار مهم و اساسی انسانی و بشردوستانه، تسریع در استقرار آتش‌بس، آرامش، امنیت و جلوگیری از خشونت در این منطقه و بویژه خروج امن افراد غیرنظامی، تمامی مساعی خود را به کار خواهد برد. (اینجا)

ابراز تاسف سخنگوی وزارت امور خارجه از کشته شدن ده‌ها نفر در حادثه تخریب کلیسا در نیجریه

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه از حادثه تخریب یک کلیسا در نیجریه که منجر به کشته و مجروح شدن صدها عبادت کننده شد عمیقا ابراز تاسف کرد. ‌

قاسمی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه دردناک افزود: وقوع این رخداد دلخراش در آستانه سال نوی مسیحی آلام و رنج بازماندگان را دو چندان می کند که از خداوند متعال برای آنان صبر و آرامش طلب می کنم. (اینجا)

سخنگوی وزارت امور خارجه انفجار تروریستی در موگادیشو را محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان انفجار تروریستی در بندر موگادیشوی سومالی را که منجر به کشته و مجروح شدن دهها نفر از مردم بیگناه شد، محکوم و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد. (اینجا)

قاسمی انفجار تروریستی امروز در کلیسای جامع قاهره را قویا محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان انفجار تروریستی در کلیسای جامع المرقسیه قاهره که منجر به کشته و مجروح شدن دهها تن از مردم بیگناه شد را قویا محکوم و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد.

قاسمی اظهار داشت: هدف قرار دادن اماکن مذهبی و عبادی، با موازین همه ادیان مغایرت داشته و به شدت مذموم و مطرود است. (اینجا)

تکرار ادعای عادل الجبیر در مورد ارتباط ایران با عناصر تکفیری مضحک است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات ضد ایرانی وزرای خارجه عربستان و انگلیس در نشست مشترک خبری در ریاض را فرافکنی بی پایه و اساس به منظور سرپوش گذاشتن بر نقش تخریبی آن دو کشور در حمایت از تروریسم تکفیری و ارتکاب جنایات پر شمار و گسترده علیه بشریت در جنگ ویرانگر و خانمانسوز علیه مردم یمن توصیف کرد.

قاسمی افزود: دیگر تردیدی نمانده است که به رغم ضدیت و مخالفت اکثریت افکار عمومی جهان و تمامی فریاد‌های اعتراضی وجدان‌های آگاه و بیدار در اقصی نقاط عالم در مورد به کار‌گیری سلاح‌های انگلیسی در جنگ علیه مردم یمن، دولتمردان این کشور همچنان بر فروش و روانه کردن سلاح‌های مرگ‌آفرین به کشورهای متجاوز و درگیر در جنگ یمن و حامیان اصلی تروریست‌های ساخته و پرداخته آنان اصرار می‌ورزند. (اینجا)

قاسمی انفجارهای تروریستی در استانبول را محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان ضمن ابراز همدردی با ملت، دولت و بازماندگان حادثه تروریستی استانبول ترکیه اظهار داشت: ادامه و استمرار اقدامات تروریستی در کشور دوست و همسایه ترکیه و دامن زدن به موج خشونت و ناامنی در این کشور موجب تاسف و نگرانی عمیق است و مقتضی است در برابر اراده و زبان واحد تروریست‌ها و افراط‌گرایان که همانا توسل به خشونت عریان و وحشت‌آفرینی مرگبار است، پاسخی قاطع و پیامی یکسان از سوی همه کشورهای منطقه و جهان به تروریست‌های خشونت‌طلب داده شود. (اینجا)

استقبال سخنگوی وزارت امورخارجه از رای اعتماد مجلس یمن به دولت نجات ملی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر مشروعیت و جایگاه قانونی مجلس نمایندگان یمن، از اقدام اخیر آن مجلس در رای اعتماد به دولت نجات ملی استقبال کرد. (اینجا)

سخنگوی وزارت امور خارجه؛ ایران برنامه جدید شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران لایحه جدید رژیم صهیونیستی مربوط به شهرک‌سازی در کرانه باختری را به شدت محکوم کرد.

قاسمی با اشاره به ماهیت نامشروع رژیم صهیونیستی که مبتنی بر اشغال سرزمین‌های فلسطین است، تأکید کرد: شهرک‌سازی این رژیم مغایر با اصول و قواعد مورد پذیرش جامعه بین‌المللی به ویژه حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌المللی می‌باشد و آمران و عاملان این اعمال مرتکب نقض فاحش و عمده حقوق بین‌الملل شده و می‌بایست تحت تعقیب قرار گیرند. (اینجا)

تقدیر جابری‌انصاری از نقش سازنده سلطان قابوس در ایجاد ثبات منطقه

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه که برای برگزاری پنجمین نشست کمیته مشترک رایزنی های راهبردی _ سیاسی دو کشور در مسقط به سر می برد با یوسف بن علوی وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان دیدار و در خصوص روند همکاری های دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو و رایزنی کرد.

جابری انصاری در این دیدار با ارائه گزارشی از نشست کمیته رایزنی های راهبردی - سیاسی دو کشور از سلطنت عمان به عنوان یک همسایه خوب و از روابط دو کشور به عنوان الگویی موفق در روابط میان کشورهای منطقه و همسایه یاد کرد.

وی همچنین ضمن ممتاز خواندن روابط دو کشور، از نقش سازنده سلطان قابوس در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تقدیر و تشکر کرد.(اینجا)

برگزاری پنجمین نشست کمیته مشترک رایزنی‌های سیاسی و راهبردی ایران و عمان

حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران که به دعوت همتای عمانی خود به این کشور سفر کرده است، در نشست مشترک با محمد بن عوض الحسان سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه سلطنت عمان آخرین تحولات روابط دوجانبه و زمینه‌های مختلف همکاری‌های دو کشور و همچنین تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. (اینجا)

حبیب الله زاده، سفیر جدید ایران در نروژ شد

محمدحسن حبیب‌الله زاده سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در نروژ، طی مراسم رسمی استوارنامه خود را به هارولد پنجم پادشاه نروژ تقدیم کرد.

بر اساس این گزارش، سفیر کشورمان در این ملاقات، ابتدا گزارشی از وضعیت روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی نروژ در زمینه های سیاسی، اقتصادی را ارایه و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات با نروژ بویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی را ارائه کرد. (اینجا)

امضای سند همکاری هسته‌ای بین ایران و چک

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران که در راس هیأتی به منظور بازدید از موسسه تحقیقات هسته‌ای چک (UJV) و نیز کارخانه اشکودا در جمهوری چک به این کشور سفر کرده است، با طرف مقابل در جمهوری چک در خصوص همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. (اینجا)

302/300

کد خبر: 713187

وب گردی

وب گردی