نگاهی به مهمترین رخدادهای مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت مجلس شورای اسلامی در سه جلسه برگزار شد که در آن شاهد قانع شدن نمایندگان سوال کننده از وزرای نفت و دادگستری بودیم.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: مجلس در هفته ای که گذشت در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه صحن علنی داشت؛ اولین جلسه علنی خانه ملتی ها یکشنبه 21 آذر ماه به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد. در ادامه به اهم اخبار مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت می پردازیم:

منابع مالی سازمان استاندارد مشخص شد

خانه ملتی ها در جریان طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح این طرح با 125 رای موافق، 38 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس این مصوبه جایگاه و اختیارات سازمان ملی استاندارد براساس سیاست های کلی اصل 44 و قوانین بالا دستی ارتقاء پیدا می کند. (اینجا)

مشخص شدن منابع مالی سازمان استاندارد

نمایندگان در نشست علنی روز (یکشنبه 21 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح طرح تقویت وتوسعه نظام استاندارد، با ماده 56 این طرح با 114 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن، موافقت کردند که براساس آن منابع مالی سازمان استاندارد مشخص شد. (اینجا)

داداشی: به کارمندان ارشد دولت آسیب وارد نشود

مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی فوریت طرح حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور دو نفر از نمایندگان مجلس در قالب موافقت و مخالفت صحبت کردند.

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با یک فوریت طرح مذکور عنوان کرد: برای اینکه طرحی در مجلس قانونی شود باید کار کارشناسی و تخصصی صورت گیرد، بنابراین این کار زمان بر است و نیاز به 5 ماه کار کارشناسی دارد تا قانونی جامع و کامل ارائه شود.(اینجا)

پژمانفر از توضیحات وزیر دادگستری قانع شد

نصرالله پژمان فر در جریان سوال خود از مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری اظهار داشت: طرح سوال من در موضوع شورای حل اختلاف، زیر سوال بردن قوه قضائیه نیست، بلکه از قوه قضائیه نهایت دفاع خود را اعلام می کنم، زیرا این قوه در مقایسه با دوران گذشته کارهای بزرگی را انجام داده است.

نماینده مردم مشهد و کلات بیان کرد: تنها در همین دوره با مفسدان اقتصادی برخورد جدی شده است و حکم اعدام برای این افراد نیز صادر شده است. همچنین برخورد با فتنه گران و اجانب به طور مناسبی انجام شد. (اینجا)

مصطفی پورمحمدی در نشست در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با وضعیت شوراهای حل اختلاف گفت: مسئله فعالیت این شوراها در محدودیت صلاحیت وظایف من نیست اما به طور حتم این موضوع بسیار قابل توجه است و پرداختن به آن اهمیت دارد.

وزیر دادگستری ادامه داد: یکی از بخش های مفیدو موثر در قوه قضائیه شوراهای حل اختلاف است البته هر چند پرونده های کوچک و اختلافات محلی در این شوراها بررسی می شود اما چون حجم رسیدگی به پرونده ها زیاد است نقش این شوراها بسیار تاثیرگذار بوده و قطعا اگر این مقدار بخواهد در دادگاه ها رسیدگی شود وقت و امکانات زیادی را طلب می کند. (اینجا)

پس از بیان اظهارات وزیر دادگستری و نماینده سوال کننده، پژمان فر اعلام کرد که در صورت رفع مشکلات موجود در این زمینه، قانع شده است. (اینجا)

لاریجانی: اظهارات مقامات انگلیسی غرش های تبلیغاتی و حرف های توخالی است

علی لاریجانی در نشست علنی در پاسخ به تذکر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان گفت: این موضوعی که شما مطرح کردید که ما از امکانات هسته ای خود گذشتیم تا مذاکره کنیم این طور نیست ما برای مذاکره هزینه ای نداده و نمی دهیم بلکه غربی ها متعهد شدند که تحریم ها را بردارند و ما هم یک سری اقداماتی را در حوزه هسته ای انجام دادیم که آن خیلی هم با ملاحظه انجام شد حال در اجرای تعهداتشان آنها تعلل هایی را انجام دادند قطعا پاسخ آنها داده خواهد شد. (اینجا)

لاریجانی مطرح کرد: تولید هراس دروغین و سرپوش بر رفتارهای ماجراجویانه در منطقه دو هدف آمریکایی ها در گزافه گویی

رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی در نطق پیش از دستور با تبریک هفته وحدت گفت:نظام سیاسی پیامبر بر اخلاق استوار شده و بر هم سرنوشتی مسلمان تاکید دارد.

لاریجانی در خصوص وضعیت منطقه نیز تاکید کرد:گزافه گویی های آمریکا در منطقه دو هدف را دنبال می کند، یکی تولید هراس دروغین و دیگری سرپوشی بر رفتارهای ماجراجویانه خود در منطقه تا اذهان عمومی را به سوی دیگری منحرف کنند. (اینجا)

نعمتی: چرا برخی درباره حقوق دریافتی نمایندگان دروغ می‌گویند

بهروز نعمتی در نشست در تذکری با استناد به ماده 79 آئین نامه داخلی مجلس گفت: یکی از نمایندگان طی روزهای اخیر اظهاراتی را در رابطه با حقوق نمایندگان مطرح کرد که براساس آن نمایندگان بین 17 تا 21 میلیون حقوق دریافت می کنند از این رو باید در این رابطه بگویم که اولا این موضوع یک دروغ بوده و نمایندگان بیشتر از 5 میلیون و 400 هزار تومان حقوق دریافت نمی کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی دیگر فردی که این موضوع را مطرح کرده از دانشگاه حقوق دریافت می کند و به مراتب حقوق دانشگاه به عنوان عضو هیات علمی از حقوق نمایندگان بیشتر است حال مجلس و هیات رئیسه پولی را بابت اجاره دفتر، نیروهای همراه و کارمندان دفاتر و هزینه های آب، برق و تلفن به نمایندگان پرداخت می کنند. (اینجا)

حیطه منابع مالی سازمان ساتبا مشخص شد

نمایندگان در نشست علنی در جریان بررسی لایحه تشکیل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با ماده 12 این لایحه با 151 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن حیطه منابع مالی سازمان ساتبا مشخص شد. (اینجا)

متن کامل گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه برخورد دو قطار در سمنان

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه، گزارش این کمیسیون درباره سانحه ریلی مورخ 5 آذرماه 1395 در استان سمنان را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد. (اینجا)

گزارش وزارت راه درخصوص سانحه قطار در سمنان پاشیدن نمک روی زخم مردم است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درخصوص گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص سانحه ریلی در استان سمنان گفت: من به گزارش ارائه شده اعتراض دارم، زیرا این گزارش بیشتر شبیه یک داستان و قصه است، زیرا در این حادثه حدود 50 نفر از هموطنانمان زنده زنده در آتش سوختند و به نظر من مجلس نقش خود را به درستی ایفا نکرده است، از طرف دیگر من با اینکه خودم با استیضاح وزرا در عمر پایانی دولت مخالف هستم، اما معتقدم دادن چک سفید به وزرا کار درستی نیست. اینکه وزیری بگوید تحت هیچ عنوان من در 6 ماهه پایانی دولت تغییر نخواهم کرد، مسئله درستی است؟ (اینجا)

افزایش یک میلیون تنی قیر رایگان در سال ۹۵

نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه سال 1395 کل کشور با کلیات آن با 143 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. (اینجا)

بروجردی: قبح حقوق های نجومی در شرایط کنونی اقتصادی مضاعف است

علاءالدین بروجردی در نطق میان دستور روز سه شنبه خود ضمن تبریک هفته وحدت گفت:خداوند متعال را شاکرم که در شرایطی که نغمه های شوم تفرقه افکنی و کینه ورزی توسط دشمنان اسلام و اذناب منطقه ای آنها در منطقه سر می دهند و تکفیری های ضد اسلام را به جان امت اسلامی می اندازند، نظام مقدس جمهوری اسلامی منادی وحدت در جهان اسلام است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ضمن عرض درود به مردم حوزه انتخابیه متبوعش، افزود:امیدوارم دولت به وظایف خود در برابر مردمی که هزار و پانصد شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کردند، عمل کرده و در اجرا و اتمام سدهای آب سرده شهید محمد بروجردی و گله رود و فرودگاه بوجرد و خط آهن تسریع کند. (اینجا)

نماینده سیرجان از پاسخ‌های زنگنه قانع شد

بیژن زنگنه در جریان سوال شهباز حسن‌پور بیگلری از وزیر نفت با اشاره به بند 5 اصل 44 قانون اساسی گفت: واحدهای اقتصادی تابع صندوقهای بازنشستگی باید اطلاعات شرکت‌های وابسته را به بورس بدهند که ما نیز بر این اساس دستور دادیم صندوق‌ها آن بخش از اطلاعات که حالت عمومی ندارد برای شفاف سازی در اختیار بورس قرار دهند.

وزیر نفت بر همین اساس تصریح کرد: بنده بعد از سوالی که پورابراهیمی در مجلس قبل مطرح کرد، نامه‌ای به بورس ارسال کردم که اطلاعات نیز در نهایت از طریق این سازمان دریافت شد و رئیس اداره تمرکز اطلاعات بورس در 6 شهریور 95 نامه‌ای روی آن ارسال کرد که به معاون پارلمانی خود اطلاع دادم تا به آقای پورابراهیمی اطلاع داده شود لذا اگر اطلاعات جدیدی لازم باشد در اختیار قرار می دهیم. (اینجا)

شهباز حسن پور بیگلری در نشست علنی امروز (سه شنبه 23 آذرماه) مجلس شورای اسلامی با قول وزیر نفت در خصوص رفع مشکل گازرسانی در حوزه های انتخابیه تا آخر دی ماه از توضیحات وزیر برای هر دو سوالش قانع شد. (اینجا)

لاریجانی: با غرب به دنبال درگیری‌های صلیبی نیستیم

صبح امروز (یکشنبه 21 آذر ماه) در مراسم افتتاح کنفرانس امنیتی تهران که در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به شعار این کنفرانس مبنی بر "گفت وگو، اعتماد، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی" انتخاب این شعار را انتخابی با سلیقه عنوان کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بحث درباره غرب آسیا با توجه به شرایط گذشته و حال آن بسیار پراهمیت است، خاطر نشان کرد: این منطقه از دیرباز به دلایل مختلف از جمله اینکه بخش قابل توجهی از انرژی جهان از جمله یک سوم نفت جهان و 15 درصد گاز دنیا را تأمین می‌کند، دارای اهمیت است. (اینجا)

302/300

کد خبر: 713356

وب گردی

وب گردی