جمعیت روستایی کشور در حال کاهش است

مدیر توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بسیاری از روستانشینان ایران به دلایل شرایط نامطلوب زیستی مانند خشکسالی مجبور به ترک روستا ها شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدمحمد موسوی که در برنامه رادیویی با موضوع "بررسی پدیده حاشیه نشینی و چالشهای آن" سخن می گفت، با اشاره به تاریخچه سیاست گذاری های حاشیه نشینی، گفت: متاسفانه امروزه به طور شدیدی شاهد خالی شدن روستاها و افزایش جمعیت شهری هستیم و این موضوع از عدم وجود شرایط مطلوب در روستاها نشأت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال 94، بیست درصد از مردم ایران را جمعیت روستایی تشکیل می دهد، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 1335، شصت درصد از مردم ایران جمعیت روستایی کشور را تشکیل می دادند که این رقم امروز بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به سرشماری سال 1395، عنوان کرد: بر اساس گمانه زنی های مختلف انتظار می رود که در سرشماری سال 1395 جمعیت روستایی ایران بسیار کاهش یافته و کم شود متاسفانه بسیاری از روستانشینان ایران به دلایل شرایط نامطلوب زیستی مانند خشکسالی مجبور به ترک روستا ها شده اند.

همچنین دکتر صدیقه حسینی حاصل کارشناس حوزه عمران روستایی بنیاد مسکن نیز در سخنانی، اظهار داشت: تبدیل نقاط روستایی به شهر یکی از دلایل کاهش سهم روستایی است، در صورتی که بافت روستاهایی که شهر شده اند، همچنان روستا بوده و هستند.

وی با اشاره به علل و ریشه های بروز حاشیه نشینی، گفت: حاشیه نشینی همواره به عنوان یک پدیده اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهری است که تفاوت ها را با پیکره اصلی شهر نمایان می کند.

منبع:صدا و سیما

701

کد خبر: 713404

وب گردی

وب گردی