کتاب اصول ریاضی نیوتن، گران قیمت ترین کتاب علمی دنیا شد

در یک حراجی، کتاب اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی نیوتن با قیمتی معادل ۳.۷ میلیون دلار به فروش رسید.

به گزارش ایسکانیوز؛ معمولا کتاب‌های علمی در حراجی‌ها به قیمت بالایی به فروش نمی‌رسند؛ اما بنگاه تجارت کریستیز به‌تازگی ثابت کرده است که این قاعده، استثناهایی هم دارد؛ این بنگاه تجارت یکی از نسخه‌های اولیه‌ای شاهکار سال ۱۶۸۷ ایزاک نیوتن، اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی را با قیمتی بیش از ۳.۷ میلیون دلار به فروش رساند و از این‌رو کتاب یادشده، عنوان گران‌قیمت‌ترین کتاب علمی حال حاضر دنیا را به خود اختصاص داد. در ابتدا تصور می‌شد ارزش این کتاب بیشتر از ۱.۵ میلیون دلار نباشد؛ اما احتمالا نایاب بودن آن، باعث بالا رفتن قیمت شده است؛ این کتاب یک نمونه‌ی نایاب از نسخه‌ی اختصاصی اروپا است که تنها ۸۰ جلد از آن منتشر شد، در حالی که نسخه‌ی بریتانیای آن در ۴۰۰ نسخه موجود است.

البته کتاب یادشده، نایاب‌ترین نسخه‌ی موجود نیست و این عنوان به نسخه‌ی دست‌نویس اولیه‌ی نیوتن تعلق دارد که در انجمن سلطنتی (خانه‌ی آکادمیک نیوتن در بخش عمده‌ای از حیات وی) نگهداری می‌شود. نسخه‌ی دیگری از کتابی که به‌تازگی به فروش رسیده است، در سال ۲۰۱۳ با جلدی مشابه و با قیمت پایین‌ترِ ۲.۵ میلیون دلار به فروش رسید.

صرفا مهم نامیدن کتاب اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی، حق مطلب را در مورد آن ادا نمی‌کند؛ نیوتن در این کتاب قوانین حرکت خود، از جمله‌ گرانش را آورده است. بسیاری از مفاهیم در کتاب یادشده، چندین قرن (و امروز)، سنگ بنای علم فیزیک بوده‌اند و تا قرن بیستم که مفاهیمی همچون نسبیت و فیزیک کوانتوم شکل گرفتند، صحت آن‌ها به‌صورت قابل ملاحظه‌ای زیر سؤال نرفته بود. این مفاهیم پایه‌های لازم برای آغاز انقلاب‌ صنعتی را شکل دادند و به تشریح مفاهیم کلیدی ستاره‌شناسی کمک کردند؛ مفاهیمی که اکنون از نظر ما بدیهی هستند، مانند مدارهای بیضوی سیاره‌ها، آثار جزر و مدی یا حتی کاملا کروی نبودنِ سیاره‌ی زمین. حتی فناوری‌هایی که اکنون استفاده می‌کنید، قیمت‌ بالای این کتاب را توجیه می‌کنند؛ چرا که بسیاری از آن‌ها به لطف یافته‌های نیوتن، شکل گرفته‌اند.

منبع : زومیت

203/200

کد خبر: 713467

وب گردی

وب گردی