تمام آنچه اوباما در آخرین نشست مطبوعاتی‌اش گفت

'باراک اوباما' رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین نشست مطبوعاتی‌اش در سال 2016، گفت که واشینگتن به فشار علیه دولت سوریه ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز اوباما تلویحا گفت که موفقیت‌های اخیر سوریه در مبارزه با تروریست‌ها و شبه‌نظامیان، به دولت سوریه در درازمدت 'مشروعیت' نخواهد داد.
وی جمعه شب در این نشست که به طور مستقیم از شبکه سی ان ان پخش شد، ادعا کرد که کشورش برای صلح در سوریه سالهاست که می‌کوشد.
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: واشینگتن به تلاش‌هایش برای دوران گذار به سوی 'یک دولت منتخب‌تر در سوریه' ادامه خواهد داد.
اوباما مدعی شد کشورهای جهان علیه آنچه وی 'حملات سوریه و متحدان روس و ایرانی‌اش به حلب' نامید، همفکر هستند.
ارتش سوریه در روزهای اخیر موفق شد شهر راهبردی حلب در سوریه را آزاد کند و بسیاری از تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مسلح را از این شهر بیرون براند.
اوباما در اظهاراتش به وضعیت وخیم اقتصادی و اجتماعی در ایالات متحده اعتراف کرد و گفت می‌داند که هنوز مردمانی در آمریکا گرسنه و بی‌خانمان هستند.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اعتراف کرد که خانواده‌های زیادی هستند که نمی‌دانند در قبال خشونت‌های مسلحانه در ایالات‌متحده، چگونه از کودکانشان محافظت کنند.
با این حال، وی دوران ریاست‌جمهوری‌اش را پربار دانست و گفت 'زمانی که من به کاخ سفید آمدم، نرخ بیکاری 10 درصد بود و امروز این نرخ، به 4.6 درصد رسیده است.'
اوباما یادآور شد که دولت وی، همزمان کسری بودجه را به دوسوم رقم سابق رسانده و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را در کشور، دوبرابر کرده است.
باراک اوباما همچنین با اشاره به طرح‌هایش در زمینه بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی، تاکید کرد 'برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، امروز بیش از 90 درصد مردم بیمه هستند.'
وی گفت یکی از دستاوردهای دولتش این بوده که هیچ گروه تروریستی در 8 سال ریاست جمهوری او، نتوانست در خاک آمریکا عملیات موفقیت‌آمیزی اجرا کند.
رئیس جمهوری آمریکا، توافق هسته‌ای ایران را نیز دستاورد دولت خود دانست و مدعی شد این توافق، جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را گرفته است.
ادعای تکراری اوباما در حالی بیان شد که ایران همواره اعلام کرده که هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده است و برنامه‌های علمی در این حوزه را برای توسعه صنعتی پیگیری می‌کند.

** دخالت‌های مسکو در آمریکا را تحمل نمی‌کنیم
باراک اوباما در بخش دیگری از سخنانش، گفت به روسیه هشدار داده است که واشینگتن دخالت‌های مسکو را در امور داخلی خود تحمل نمی‌کند.
دولت اوباما، مسکو را متهم کرده که به نفع نامزد حزب مخالف دولت در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا، تلاش کرده و از جمله به حمله‌های سایبری دست زده است.
مسکو این اتهام را رد کرده است، اما اوباما امروز در آخرین نشست مطبوعاتی‌اش در سال 2016، گفت که با 'ولادیمیر پوتین' رئیس‌جمهوری روسیه تماس گرفته و به او گفته است که 'تمامش کنید!'
اوباما گفت حمله‌های سایبری روسیه 'یک برنامه پیچیده و پیشرفته جاسوسی' نبود و اتفاقا ماهیت ساده آنچه رخ داد، او را نگران کرده است و باید باعث نگرانیِ همه آمریکاییان شود.
وی تاکید کرد که همه باید از حمله‌های سایبری که دولت، شرکت‌ها و افراد را آسیب‌پذیر می‌کند، نگران باشند.

** موفق بودم، حزبم شکست خورد
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت متاسف است که نتوانسته موفقیت‌های سیاسی‌اش را پلی برای پیروزی حزب دموکرات در آمریکا کند.
وی اعتراف کرد که خودش و حزبش نتوانستند مردم را برای پشتیبانی سیاسی بسیج کنند و گفت حزب دموکرات حتی در جاهایی که احتمال کمتری برای رای‌آوری دارد هم باید به منظور جلب رای مردم، بیشتر تلاش کند.
اوباما گفت 'این کاری است که دوست داشتم انجام دهم، اما شما وقتی با مجموعه‌ای از چالش‌ها در کاخ سفید رو به رو هستید، چنین فعالیت‌هایی برایتان سخت می‌شود.'
حزب دموکرات، در دوران ریاست جمهوری اوباما، بیش از هزار کرسی از کرسی‌های کنگره و مجالس قانون‌گذاریِ ایالتی را از دست داد.

** جمهوری‌خواهان به روسیه علاقه نشان ندهند
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت جمهوری‌خواهان قربانیِ تلاش‌های روسیه برای تضعیف دموکراسی در آمریکا هستند.
'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری منتخب و جمهوری‌خواهِ آمریکا، گفته است که تمایل دارد روابط با مسکو را بهبود ببخشد و در برخی عرصه‌های بین‌المللی با روسیه همکاری کند.
اما اوباما امشب در جمع خبرنگاران از این حزب به خاطر اشتیاق به رئیس‌جمهوری روسیه انتقاد کرد و گفت این کارِ حزبِ جمهوری‌خواه 'رونالد ریگان را در گور خود لرزاند'.
ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی‌اش، 'ولادیمیر پوتین' را به خاطر قدرت رهبری ستوده است.

** اهمیت سیاستِ چینِ واحد
باراک اوباما در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود، گفت به 'دونالد ترامپ' نصیحت کرده است که پیش از تغییرِ سیاستِ آمریکا درباره 'چین واحد'، به دقت درباره‌اش فکر کند.
ترامپ گفته است که به سیاست کنونی آمریکا مبنی بر تعلق تایوان به چین، الزاما پایبند نخواهد بود. وی همچنین با زیرپا گذاشتن عرف سیاسی در دهه‌های اخیر، پس از انتخاب شدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، با رئیس‌جمهوری تایوان تلفنی گفت و گو کرد.
اما باراک اوباما امشب گفت که ترامپ تیم کاملی دارد و پیش از تصمیم‌گیری، به دقت توجیه خواهد شد.
اوباما یادآور شد موضوع تایوان برای چینی‌ها بسیار اهمیت دارد و واکنش آنان به تغییرات احتمالی نیز دارای اهمیت خواهد بود.

** تعیین جانشینِ من، وظیفه مجمع گزینندگان نیست
به گزارش ایرنا مجمع گزینندگان در آمریکا، گروهی از منتخبانِ دو حزب اصلی در این کشور هستند که به نیابت از مردم، به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا رای می‌دهند و او را رسما بر می‌گزینند.
گزینندگان همواره طبق آرای مردم در ایالت‌ها به فردِ پیروز رای می‌دهند؛ هرچند از نظر قانونی و حداقل روی کاغذ، این امکان را دارند که کس دیگری را به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کنند.
باراک اوباما امشب در پاسخ به سوالِ یکی از خبرنگاران، گفت که قصد ندارد پیش از اعلامِ رایِ مجمعِ گزینندگان، درباره ضرورت توجیهِ اطلاعاتی آنان در زمینه دخالت روسیه در انتخاباتِ اخیر آمریکا اظهار نظر کند.
هرچند اوباما نظر خود را نیز اعلام و تاکید کرد 'این وظیفه مردم آمریکا است که جانشین مرا تعیین کنند و نه مجمع گزینندگان'.
اعضای این مجمع، دوشنبه آینده رای خواهند داد.

** غش کردن یک خبرنگار در نشست مطبوعاتی اوباما
رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه متوجه تغییر حال یکی از خبرنگاران شد، نشست را متوقف کرد و از حاضران خواست پزشک ویژه رئیس‌جمهوری را خبر کنند.
توقف نشست مطبوعاتی، حدود دو دقیقه طول کشید.
عکاسان و خبرنگاران که به خاطر سرمای زمستان، لباس‌های گرم برتن داشتند، برای گفت و گو با رئیس‌جمهوریِ آمریکا در اتاقی نسبتا کوچک مستقر شده بودند.
گروهی از خبرنگاران که صندلی نداشتند نیز به صورت ایستاده این رخداد خبری را پوشش می‌دادند.

300/300

کد خبر: 713512

وب گردی

وب گردی