ژاپن هم به لیست سرمایه‌گذاران معدنی اضافه شد

با وجود آنکه از ابتدای شروع به کار دولت بیش از ۱۳ شرکت بزرگ خارجی از جمله چهار شرکت ژاپنی به عنوان سرمایه‌گذار و همکار مالی - اقتصادی در حوزه معدن معرفی شدند اما هنوز خبری از حضور جدی آنها در حوزه معدن نیست.

به گزارش ایسکانیوز، اخیرا مهدی کرباسیان – رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران- در سفری که به همراه هیات وزارت خارجه به شرق اسیا داشت، از مذاکره با چهار شرکت بزرگ ژاپنی برای حوزه‌های مالی و همکاری اقتصادی خبر داد.

در توضیحات این مذاکرات، از شرکت‌های میتسوبیشی، سومی‌تومو، کوبیی‌سی و نیپون نام برد که با احتساب این چهار شرکت بیش از ۱۳ شرکت خارجی در لیست همکاران معدنی ایران قرار گرفتند که دیگر شرکت‌های موجود در این لیست از کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، اتریش، چین، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، هند، ترکمنستان، افغانستان و قزازقستان است که شامل شرکت‌های نامداری چون دنیلی، اکسنس، فیوز، ماین تک و امثال این‌هاست.

این اسامی و کشورها در حالی مطرح می‌شوند که همچنان با وجود آنکه اعلام شده در کارگروهی برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کمیته‌ای بیش از ۲۳ مورد از قوانینی که نیاز به اصلاح دارد شناسایی شده و برای اصلاحات مورد نظر به دولت پیشنهاد شده است اما هم‌چنان فعالان این بخش معتقدند که یکی از عواملی که باعث می‌شود سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران اقدام نکنند، عدم ثبات و وجود مناسب زیرساخت‌های قانونی است.

در همین رابطه کامران وکیل - دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی - می‌گوید هنوز هیچ یک از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران اقدام نکردند و در حوزه‌هایی مانند اکتشاف حتی یک دلار هم جذب نشده است.

این اظهارنظر در حالی صورت می گیرد که کارشناسان اعتقاد دارند که زمان بهره‌گیری از مذاکرات خارجی در اوایل سال ۱۳۹۷ خواهد بود و می توان روی ورود سرمایه و همکاری‌های جدی شرکت‌های خارجی در سال آینده حساب باز کرد.

101/401

کد خبر: 713541

وب گردی

وب گردی