هر ساعت لگن ۶ ایرانی می‌شکند/ عامل؛ پوکی استخوان

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در هر ساعت 6 شکستگی لگن در اثر پوکی استخوان در ایران رخ می دهد و همین امر نشان دهنده وسعت این بیماری و اثرات آن بر کیفیت زندگی مردم کشور است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ دکتر باقر لاریجانی در حاشیه هشتمین نشست شورای راهبردی شبکه دیابت و استئوپروز که در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد به اثرات ورزی و تغذیه در پیشگیری از بیماری پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: ۶۰ هزار سال عمر مفید مردم در کشور به دلیل پوکی استخوان و عوارض آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باید برنامه ریزی مناسبی برای پیشگیری از این بیماری و عوارض آن صورت گیرد.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت: همه افراد بالای ۶۵ سال بایدوضعیت استخوان‌های خود را بررسی کرده و سایر افرادهم اقدامات لازم را جهت پیشگیری از این بیماری داشته باشند.

وی گفت: همپای سازمان جهانی بهداشت در حال برنامه ریزی برای رصد وضعیت افراد مبتلا و در معرض خطر بیماری پوکی استخوان هستیم و امیدواریم با همکاری نهادهای بین المللی زمینه های پیشگیری از این بیماری در کشور را فراهم کنیم.

ظرفیت های شبکه دیابت و استئوپروز

لاریجانی در این همایش گفت گفت: در این شبکه متخصصین از دانشگاههای علوم پزشکی کشور گرد هم می آیند و با بررسی مسائل مختلف در زمینه دیابت و استئوپروز راهکارهایی برای حل چالش های ملی رصد می شود.

وی گفت: تفکر ایجاد این شبکه از سال 81 شکل گرفت و در همان سال همزمان با آغاز مطالعه IMOUS این شبکه به صورت غیررسمی آغاز به کار کرد. در منطقه هیچ کشوری مانند ایران اقدام به ثبت اطلاعات در زمینه دیابت و استئوپروز نکرده است. این موضوع از اثرات مثبت این شبکه است که با گردآوری متخصصین از سراسر کشور از هم افزایی ایجاد شده از این اجتماع بهره برداری میکند.

نائب رییس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت:‌ راهنماهای بالینی دیابت و استئوپروز با هدایت این شبکه نوشته شد که با استفاده از استانداردهای بین المللی تدوین شده و به دانشگاهها ابلاغ شد و در حال حاضر نیز از این راهنماها استفاده می شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه شبکه تحقیقاتی دیابت و استئوپروز در سال 89 تصویب شد و حالت رسمی تر یافت گفت:‌در آن زمان این شبکه حدود 41 عضو داشت که تاکنون پروژه های زیادی در این شبکه پیگیری و اجرا شده است.

وی شبکه های تحقیقاتی را حرکتی خودجوش خواند و گفت: این شبکه ها حمایت چندانی دریافت نمی کنند و علیرغم این موضوع پروژه های زیادی را از طریق مراکز تحقیقاتی اجرا می کنند.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تاکید کرد: نظام سلامت کشور و سیستم یکپارچه آن امکان تشکیل چنین شبکه هایی را فراهم می کند و طبق اظهارات برخی مسئولین نظام سلامت در کشورهای پیشرفته امکان تشکیل این شبکه ها در آن کشورها میسر نیست و این هم از مزیت های کشور ما است که باید از آن به نحو مناسب بهره برداری شود.

لاریجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در شبکه تحقیقات دیابت گفت: نقشه راه پژوهش کشور در حوزه دیابت در این شبکه تدوین شده که به زودی در ویژه نامه ای منتشر می شود. این نقشه شواهد موجود و زمینه هایی که محققین در حوزه دیابت می توانند بر روی آن کار کنند را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه در شبکه استئوپروز هم چنین نقشه ای در دست پیگیری است گفت: باید برنامه ریزی دقیق تری در زمینه مداخلات مرتبط در این حوزه صورت پذیرد و تجهیزات مورد نیاز برای پژوهش های استئوپروز تهیه شود.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر با اشاره به هشتمین نشست شورای راهبردی شبکه تحقیقاتی دیابت و استئوپروز به تشریح مفاد این نشست پرداخت و گفت: تفاهم نامه ای در زمینه راه اندازی سیستم مدیریت،‌کنترل و پیشگیری از دیابت با کشور ایتالیا تنظیم شده و در واقع هدف تشکیل آکادمی دیابت است تا از این طریق آموزش های عمومی دیابت به صورت متمرکز انجام شود.

وی بیان کرد:‌ پس از تصویب سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر چارچوب ارائه خدمات دیابت به عنوان یکی از اسناد مرتبط با این سند ملی تدوین شد و باید برنامه ریزی شود تا این چارچوب به صورت پایلوت در چند استان کشور اجرا شود. همچنین اسناد مشابهی در زمینه بیماری های قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و اعتیاد در دست تدوین است که به زودی ارائه خواهد شد.

لاریجانی با اشاره به بررسی راهنماهای بالینی دیابت و پای دیابتی و همچنین نرم افزار ثبت بیماری دیابت در این جلسه گفت:‌ در حال حاضر حدود 200 متخصص غدد در کشور داریم و باتوجه به جمعیت و وسعت کشور بدیهی است که این تعداد برای ارائه خدمات به کلیه هموطنان کافی نیست. بنابراین باید ترتیبی اتخاذ شود تا بیماران دیابتی توسط پزشکان عمومی ویزیت شوند و بعد در صورت لزوم به متخصصین ارجاع داده شوند. در همین راستا طرح 100 مطب دیابتی در تهران در زمینه آموزش به 100 پزشک عمومی در خصوص دیابت از یک سال پیش با همکاری بنیاد بیماری های خاص اجرا شده و درصدد هستیم تا این برنامه را در کل کشور گسترش دهیم.

وی با اشاره به همکاری ایران با بنیان بین المللی استئوپروز در زمینه پیشگیری و کنترل این بیماری گفت: در حال همکاری برای طراحی نرم افزار فرکس باتوجه به شرایط منطقه و کشور هستیم. راهنماهای ثبت اطلاعات در این نرم افزار در کشور در حال طراحی است و به زودی با استفاده از شبکه های بهداشت و درمان کشور اجرایی خواهد شد.

700700

کد خبر: 713562

وب گردی

وب گردی