اپل، گوگل و اوبر هم به صف مخالفان ثبت اطلاعات مسلمانان در آمریکا پیوستند

به نظر می رسد چالش های میان رئیس جمهور جدید آمریکا و کمپانی های حوزه تکنولوژی این کشور وارد فاز تازه ای شده است. همین دیروز بود که خبر دادیم مایکروسافت عدم مشارکت خود را در طرح جمع آوری اطلاعات و ثبت نام از مسلمانان ساکن آمریکا اعلام کرده است. حال پس از گذشت کمتر از ۲۴ ساعت، کمپانی های به نام دیگری چون اپل، گوگل و اوبر نیز به صف مخالفین پیوسته اند.

به گزارش ایسکانیوز، در اولین واکنش، یکی از سخنگویان اپل اعلام کرده است که شرکت متبوعش باور دارد می بایست با انسان ها – صرف نظر از این که چه چیزی را می پرستند و چه شکل و ظاهری دارند – به صورت یکسان رفتار کرد. او تاکید دارد که شرکتش با درخواست مشارکت در طرح جمع آوری اطلاعات آمریکایی های مسلمان مواجه نشده و قطعاً در این زمینه با دولت همکاری نخواهد کرد.

سخنگوی گوگل نیز در همین راستا بیانیه ای صادر و اعلام داشته که غول جستجوی اینترنتی چنین درخواستی را دریافت نکرده و قطعاً در صورت مواجهه نیز با آن مخالفت خواهد کرد. ضمن این که او معتقد است احتمالاً چنین برنامه ای اصلاً از طرف دولت دنبال نمی شود.

کمپانی اشتراک خودروی اوبر نیز در پاسخ به پرسش وبسایت BuzzFeed، عدم همکاری خود با چنین طرحی را اعلام داشته است.

ایده جمع آوری اطلاعات و ایجاد پایگاه داده ای از مسلمانان ساکن آمریکا، برای اولین بار توسط دونالد ترامپ و در خلال رقابت های انتخاباتی مطرح شد. پس از پیروزی ترامپ نگرانی ها در این مورد افزایش یافت. عدم تمایل کمپانی های تکنولوژی از اعلام موضع صریح در این موضوع هم سبب شد که حساسیت ها افزایش یافته و درخواست برای اتخاذ مواضع روشن، به مطالبه ای عمومی میان کاربران و رسانه ها تبدیل شد.

همه چیز وقتی به اوج خود رسید که هفته گذشته رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، سران شرکت های شاخص فعال در دره سیلیکون را برای یک گردهمایی دعوت نمود و تقریباً تمام چهره های شاخص این صنعت در جلسه فوق حاضر شدند. بسیاری از این دیدار به عنوان جلسه توجیهی آغاز طرح جمع آوری اطلاعات شهروندان یاد کردند و همین مسئله بالاخره کمپانی ها را ناچار به واکنش و صدور بیانیه کرد.

200

منبع: دیجیاتو

کد خبر: 713590

وب گردی

وب گردی