عراق پیش از اجرایی شدن توافق اوپک صادرات خود را بالا برد

برخی منابع اعلام کردند پیش از آغاز مرحله اجرایی توافق اوپک در ماه ژانویه سال ٢٠١٧ میلادی، عراق فروش نفت به چین، آمریکا و هند را افزایش داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، برخی منابع اعلام کردند عراق فروش نفت را به شرکت چینی یونیپک که بزرگترین مشتری نفت آن به شمار می‎آید، افزایش داده است.

این افزایش عرضه به مشتریان چینی، در کنار اجرایی شدن توافق‎های جدید با پالایشگران آمریکایی و هندی، نشان می‎دهد عراق برای پایبندی به تعهدات خود برای کاهش عرضه طبق توافق اوپک، ناچار است عرضه نفت به دیگر مشتریان خود را کاهش دهد.

طبق اعلام منابع یاد شده، شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) عرضه نفت به یونیپک را برای سال ٢٠١٧ میلادی، به حدود ٤٣٥ هزار تا ٦٥٢ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

یک کارشناس معاملاتی گفت: در شرایطی که دیگر تولیدکنندگان نفت ناچاراند عرضه خود را کاهش دهند یا از افزایش آن خودداری کنند، اگر عراق بتواند فروش نفت خود به چین را افزایش دهد، جای پای خود را در مهمترین بازار نفت جهان محکم خواهد کرد.

از سوی دیگر، عراق طبق قراردادهای بلند مدت جدید، عرضه نفت خام نوع سنگین بصره را به شرکت‎های آمریکایی اکسون موبیل و شورون و همچنین شرکت چینی اسار اویل، افزایش می‎دهد.

شرکت بازاریابی نفت عراق پاسخی به درخواست اظهار نظر درباره این مسئله نداد و شرکت‎های شورون، اکسون موبیل و اسار اویل نیز از اظهار نظر خودداری کردند.

101/401

کد خبر: 713603

وب گردی

وب گردی