موگابه نامزد انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه شد

"رابرت موگابه" 92 ساله از سوی حزب حاکم زیمبابوه نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 این کشور شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین؛ "رابرت موگابه" رئیس جمهور 92 ساله زیمبابوه، به عنوان تنها نامزد حزب حاکم این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 معرفی شد. موگابه در آن سال ۹۴ ساله خواهد بود.

در یکی از سخنرانی‌های اخیر رابرت موگابه،‌ طرفدارانش شعار "موگابه باید تا ابد حکومت کند" را سردادند. موگابه در این سخنرانی خواستار پایان مبارزات داخلی حزب حاکم "زانو- پی اف" ( ZANU-PF ) بر سر جانشین احتمالی‌اش شد.

موگابه از آغاز استقلال زیمبابوه در سال 1980 و خارج شدن از استثمار انگلیس ریاست دولت را در این کشور برعهده داشته است. وی در سال جاری میلادی با اعتراضات بی‌سابقه‌ای مواجه شد و با اشاره به این موضوع اظهار داشت: ما به مشکلاتی که شنیده بودیم رسیدگی کردیم. ما همچنین متوجه شدیم اختلافاتی داریم. ما توافق کردیم اختلافاتمان باید پایان گرفته و درگیری‌ها متوقف شود.

موگابه به دلیل اوضاع وخیم اقتصادی، فساد و کمبود پول نقد تحت فشار قرار گرفته است. برخی از طرفداران مسلمان موگابه و کهنه سربازانی که در انتخابات قبلی از وی حمایت کرده بودند در ژوئیه اعلام کردند دیگر حاضر به حمایت از وی نیستند. با این وجود موگابه همچنان از حمایت گسترده‌ای در حزب حاکم برخوردار است.

شاخه‌های مختلف حزب حاکم زیمبابوه، از جمله شاخه‌های جوانان و زنان، در پایان یک کنفرانس دو روزه موگابه را به عنوان تنها نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری 2018 تایید کردند.

به این ترتیب جانشینان احتمالی که قصد داشتند موگابه را برای رهبری این حزب به چالش بکشند باید تا کنگره حزبی سال 2019 میلادی منتظر بمانند. در آن سال و طی یک انتخابات داخلی رهبران جدید حزب حاکم زیمبابوه انتخاب خواهند شد.

در زیمبابوه دو کمپین قدرتمند برای جانشینی موگابه رقابت می‌کنند. یکی از آنها از "امرسون امنانگاگوا"، معاون رئیس جمهور، و دیگری از "گریس موگابه"،‌ بانوی اول زیمبابوه، حمایت می‌کند.

براساس قانون اساسی زیمبابوه که در سال 2013 تصویب شده موگابه فقط یک دوره دیگر می‌تواند رئیس جمهور باشد.

موگابه پس از پیروزی در انتخابات سال 2013 که برای هفتمین دوره به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد، اعلام کرد قصد دارد تا 100 سالگی زنده بماند و ریاست جمهوری کند.

306/300

کد خبر: 713748

وب گردی

وب گردی