شهریاری: لزوم توجه به منابع مالی دولت برای عملیاتی کردن برنامه ششم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه ششم باید قابلیت اجرایی شدن داشته باشد گفت: در برنامه ششم باید به مشکل اختلاف حقوق بازنشستگان سال های قبل با بازنشستگان جدید رسیدگی شود.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی شهریاری در نشست علنی امروز (یکشنبه 28 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه گفت: باید توجه داشت متاسفانه 25 درصد از قوانین 5 ساله اجرایی شده است و حتی اگر این قوانین برنامه نیز نبود این میزان از تحقق اجرایی می شد.

نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر قوانین به درستی اجرایی می شدند وضعیت استان های محرومی مانند سیستان اینگونه نبود و همچنین برخی از دانش آموزان مجبور نبودند به علت فقر غذایی ترک تحصیل کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور مستقلی است و این باعث شده دشمنان مخاطراتی برای کشور رقم بزنند و تحریم کنند بنابراین باید به این موضوعات نیز توجه شود و اینکه منابع مالی تحت تاثیر این موضوعات نیز است.

شهریاری افزود: 110 ماده به لایحه ارائه شده برنامه ششم از سوی دولت اضافه شده که بیانگر 500 هزار میلیارد تومان افزایش در هزینه ها است و مقرر شده یک سوم از طریق بهره وری حاصل شود آیا با این برنامه کشور می تواند به رشد اقتصادی مدنظر دست یابد.

وی ادامه داد: اگر تمامی مشکلات عالم را بخواهیم در این برنامه توسعه حل کنیم نتیجه آن می شود همانی که در چند سال گذشته با آن روبرو شدیم.

شهریاری افزود: با وجود اینکه بحث توسعه سواحل مکران در برنامه آمده بود اما اقدام قابل قبولی در این رابطه صورت نگرفت و نباید فراموش کرد جداول احکام همخوانی ندارد و تعارض جدی در این مسائل وجود دارد که می تواند مانع از اجرای قانون شود و اگر منابع مالی تامین نشود در همان سال اول با مشکل روبرو می شویم.

وی ادامه داد: باید سوال کرد تا چه اندازه بودجه عمرانی تحقق یافته و باید یک پنجم برنامه بودجه در بودجه سالانه اجرایی شود که تقریبا تجربه نشان داده این موضوع عملی نمی شود، احکام تکراری زیادی وجود دارد که جای تامل است باید سوال کرد چند درصد از مسائل حوزه سلامت در قانون پنجم عملیاتی شده که این موضوعات در برنامه ششم نیز مورد توجه قرار گرفته است.

شهریاری افزود: دولت سهم روستاییان را در زمینه بیمه بر مبنای 7 درصد حقوق مشمول قانون کار پیش بینی کرده این در حالی است که سال گذشته دولت نتوانسته منابع مالی در این رابطه را تامین کند در زمینه ساخت و ساز در شهرهای با جمعیت 50 هزار نفر نیز نباید توقعاتی برای مردم ایجاد شود که امکان دستیابی به آن نیست.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل خانواده های شهدا، رزمندگان و ایثارگران در برنامه توسعه افزود: باید مسائلی که در رابطه با توجه به خانواده شهداو ایثارگران در برنامه وجود دارد شفاف باشد و اینکه باید به جانبازان کمتر از 25 درصد درجه جانبازی نیز رسیدگی شود و حتی کسانی که همرزمانشان جانباز شدند و آنان تحت تاثیر حمله دشمن مجروح نشدند نیز مورد توجه قرار بگیرند به دلیل اینکه آنان نیز در دفاع حضور داشتند.

شهریاری با گرامیداشت یاد شهدا و نقش آنان در پایداری کشورگفت: باید به وضعیت تکلیف حقوق بازنشستگان توجه جدی در برنامه شود و مشکل اختلاف حقوقی بازنشستگانی که در چند سال گذشته بازنشسته شده اند و کسانی که امروز بازنشسته می شوند رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آیا در قانون برنامه به خیل عظیم بیکاران توجه شده؟ آیا برای اشتغال دانشجویان مشغول به تحصیل در برنامه ششم تدابیری اتخاذ شده؟ آیا در خصوص توازن منطقه ای و استانی راهکاری اتخاذ شده است؟

وی ادامه داد: زمانی که قوانین براساس لایحه دولت و همراهی مجلس در برنامه مصوب می شد 25 درصد اجرایی شد این در حالی است که در برنامه ششم 110 ماده اضافه شده و دولت اعلام می کند خیلی این مواد اضافی را قبول ندارد باید قوانین خاصیت عملیاتی و اجرایی داشته باشد و از توقعاتی که عملیاتی نیست و باعث تنش مجلس و دولت می شود پرهیز شود.

شهریاری گفت: باید برنامه توسعه به نحوی باشد که منابع مالی دولت برای اجرا در نظر گرفته شود همچنین تدابیری برای کارشکنی دشمنان اتخاذ شود. با وجود اینکه باید برنامه ششم توسعه براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم شود اما اینگونه نبوده و هزینه های زیادی به دولت تحمیل شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: حتی اگر قانون برنامه پنجم را یک سال دیگر تمدید کنیم و با دولت در زمان مناسب یک برنامه منسجم آماده کنیم که قابلیت عملیاتی و اجرایی شدن را داشته باشد زمینه جلوگیری از تکرار مشکلات به وجود می آید.

302/300

کد خبر: 713864

وب گردی

وب گردی