رهنمای رودپشتی: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی از اقتصاد دانش بنیان ایجاد شود

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب صبح امروز یکشنبه 28 اذرماه در سالن آمفی تئاتر این دانشکده برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رهنمای رودپشتی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: قبل از اینکه مسئولیت اجرایی در دانشگاه داشته باشم خود را یک پژوهشگر می دانم. در گذشته براساس برنامه ریزی بخش پژوهش در دانشگاه آزاد کمرنگ بود براساس مصوبه شورای عالی فرهنگی جذب دانشجو در ابتدا هدف گذاری شده بود و با توجه به بعضی مسایل، پژوهش در آن زمان جایگاه خاصی نداشت.
وی افزود: دانشگاه در امر تثبیت خود ابتدا به پذیرش دانشجویان و سپس به موضوع پژوهش توجه داشت که این موضوع باعث می شد تا سهم دانشگاه در مسیر کیفی سازی فعالیت های پژوهشی نازل باشد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در آن زمان واگذاری مسئولیت اجرایی پژوهشی به من واگذار شد که سعی کردیم به این موضوع با نگاه فرصت سازی نگاه کنیم زیرا معتقد هستیم پژوهش دانشگاه را مصون و پایدار نگاه می دارد.
رهنمای رودپشتی تصریح کرد: در دهه چهارم فعالیت دانشگاه این نگاه به پژوهش با تدبیر دکتر میرزاده ریاست دانشگاه تداوم یافت و امر پژوهش با جدیت دنبال شد. در ابتدا فعالیت های پژوهشی دانشگاه براساس نماد و شاخص و تعداد مجلات انگشت شمار بود و سهم فعالیت های پژوهشی دانشگاه در سطح ملی اندک بود. همچنین در گذشته، دانشگاه نه در کمیسیون های تخصصی و نه در شورای علوم و فناوری (عطف) سهمی نداشت. همه این مسایل به این دلیل بود که موضوع آموزش مهمتر از پژوهش بود و به نوعی می توان گفت اساتید به شدت درگیر آموزش بودند.
این مقام مسئول گفت: امر پژوهش در دانشگاه ها نیازمند دو بال تشویق استادان و الزام توجه تمام مجموعه به این امر است. به همین دلیل سعی کردیم مشوق های پژوهشی را افزایش دهیم. در این راستا نهادینه سازی این امر در بدنه مدیریتی دانشگاه و رشد و تحول پژوهشی را شاهد بودیم که واحد تهران جنوب قدمهای موثری در این حوزه برداشته است.
رهنمای رودپشتی تصریح کرد: در همین راستا تقاضا برای کارشناسی ارشد و دکتری افزایش یافت و زیرساختهای پژوهشی که زمینه حرکت دانشجو به سمت تحصیلات تکمیلی است فراهم شد.
رهنما تاکید کرد: فعالیت های پژوهشی هزینه نیست و به نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه نهاد های پژوهشی اثر گذار در کشور اندک هستند و کسب و کار ما دولتی است افزود: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی باید از رونق کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان ایجاد شود که دانشگاهیان در این مسیر می توانند نقش مهمی ایفا کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه مقالات در کشور باید کاربردی شوند ادامه داد: در چرخه علم و فناوری پس از ایجاد مقاله، تبدیل به ثروت و محصول مرحله بعدی مسحوب می شود که متاسفانه در این حوزه ضعف هایی در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: با توجه به اینکه کسی در دانشگاه آزاد اسلامی سهامدار نبوده و دانشگاه متعلق به همه دانشجویان است، این مجموعه علمی از نظر مالکیتی دانشگاه یک نهاد عمومی محسوب می شود.

وی افزود: دانشگاه در گذشته 5 مجله علمی پژوهشی بیشتر نداشت اما امروز حدود 110 مجله علمی دارای رتبه از وزارتین بهداشت و علوم را در اختیار دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان در ادامه با انتقاد از کج اندیشی و نگاه های سیاسی صورت گرفته در قبال دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد با توجه به اینکه یک مجموعه غیر دولتی است و باری برای دولت به همراه ندارد می تواند کمک زیادی در حوزه آموزش عالی به کشور کند.

رهنما به اعتبار بخشی درون سازمانی دانشگاه آزاد در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: با این کار توانستیم اعتماد وزارتین علوم و بهداشت را جلب کنیم و یکی از بازخوردهای این موضوع رشد مجلات علمی مورد تایید وزارتین بود.

رهنمای رودپشتی افزود: در واحد تهران جنوب حدود 7 مجله علمی پژوهشی مورد تائید وزارتین وجود دارد که وجود این دست مجله ها، جز شاخصه های اعتباربخشی واحد های دانشگاهی محسوب می شود.

وی افزود: پیشرانی تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی حداکثر مربوط به 40 واحد دانشگاهی است که در بخش تحصیلات تکمیلی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در دوره پایدارسازی کیفیت و بین‌المللی کردن دانشگاه هستیم، اظهار کرد: بعضی می‌گویند دانشگاه آزاد کیفیت ندارد، این سخن در فضای بی‌تقوایی عنوان می‌شود؛ اگر تقوا باشد این حرف زده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود حمایت‌های مقامات ارشد از دانشگاه آزاد این دانشگاه ردیف بودجه مستقلی از بودجه عمومی کشور ندارد، گفت: بنابراین سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد در این عرصه هم صرفه اقتصادی و هم اثر ملی دارد. از طرفی سرانه دانشجویی دانشگاه آزاد 3 میلیون تومان است؛ اما می‌بینیم که با منابع اندک دانشگاه کارکرد خوبی داشته است.

205/200

کد خبر: 713917

وب گردی

وب گردی