رده سلولی مارمولک ایرانی تولید شد/ کاربرد در تحقیقات زیست پزشکی

محققان مرکز ملی ذخایر زنتیکی و زیستی ایران موفق به تولید رده سلولی مارمولک بومی ایران با کاربرد تحقیقات زیست پزشکی شدند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص دستاورد جدید محققان این مرکز گفت: یکی از گونه هایی که امروزه مورد توجه مراکز تحقیقاتی قرار گرفته، گونه مارمولک (gecko) است؛ توانایی ذاتی این موجود در بازسازی دم خویش، منجر شده تا ویژگی های مربوط به فاکتورهای رشد، مطالعات بازسازی بافت و تحقیقات طب ترمیمی در این موجود مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین این سلولها قابلیت استفاده در آزمایش هایی مانند بررسی های سم شناسی، محیط زیست، حساسیت ویروسی یا مطالعات تولید واکسن و نیز مطالعات سیستماتیک جانوری را نیز دارند.

فاضلی خاطر نشان کرد: مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران، با اشراف به روند رو به رشد تحقیقات شرکت های دارویی و مراکز تحقیقاتی، برای اولین بار ، با معرفی رده ­های سلولی جدید با عناوین Hepe۰۱ و Hepe۰۲ از دم مارمولک بومی ایران از گونه Cyrtopodion scabrum، این رده ها را برای انواع تحقیقات و کاربردها در اختیار جامعه علمی کشور قرار می دهد.

وی افزود: بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای تامین نیازهای جامعه تحقیقاتی کشور اقدام به تهیه، تولید و نگهداری نزدیک به ۵۰۰ رده سلولی جانوری و دامی کرده است. این رده های سلولی به منظور حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور و کاربردهای تحقیقاتی و بیوتکنولوژی تولید شده اند.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران عنوان کرد: لذا بانک سلولهای انسانی و جانوری توانسته است با گذشت کمتر از یک دهه از عمر خویش، با تلاش و پشتکار جهادی نیروهای متخصص، علاوه بر ارائه بیش از هزار رده سلولی انسانی و جانوری، مجموعه ای از توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه علوم سلولی و زیست فناوری را برای تامین نیاز مراکز علمی، دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور را فراهم کرده و بستری برای ارتباط و تعامل علمی با مراکز و بانک‌های مرتبط و معتبر بین‌المللی ایجاد کند.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 713967

وب گردی

وب گردی