استاد محمد واعظ زاده خراسانی استاد برجسته دانشگاه فردوسی مشهد دار فانی را وداع گفت

استاد برجسته حوزه و دانشگاه آیه الله محمد واعظ زاده خراسانی صبح امروز یکشنبه 28 آذر 95 در سن 91 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت الله استاد محمد واعظ زاده خراسانی، در سال 1304 در مشهد متولد شد. وی پس از کسب علوم دینی در نجف، تحصیلات حوزوی خود را در مشهد و قم زیر نظر اساتید و آیات عظام حوزه قم در سال 1339 به پایان رساند. وی از سال 1339 به صورت پاره وقت در دانشکده علوم معقول و منقول (الهیات فعلی) دانشگاه مشهد به تدریس اشتغال داشت و در سال 1342 به مرتبه دانشیاری نائل آمد. استاد واعظ زاده در سال 1347 به مقام استادی رشته علوم قرآنی و حدیث ارتقای رتبه یافت و تا رتبه 21 استادی را نیز طی کرد.

وی در سال 1351 برای فرصت مطالعاتی به کشورهای ترکیه ، لبنان ، سوریه ، اردن ، مصر ، یمن، حجاز، مراکش و الجزایر سفر کرده و علاوه بر تدریس در دانشگاه به تبادل نظر درباره تلاقی فقه شیعه و اهل سنت با اساتید دانشگاه الزهرا پرداخت. استاد واعظ زاده در سال 1358 به افتخار بازنشستگی نائل شد.

ایشان در قم از مرحوم علامه طباطبایی اجازه اجتهاد در علوم عقلی و نقلی و اجازه شفاهی حدیث از مرحوم آیةالله بروجردی گرفت و پس از بازگشت به مشهد نیر اجازاتی را در نقل و حمل حدیث ازمرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی ، علامه سمنانی، آیت الله رامهرمزی و آیت الله بروجردی دریافت کرد.

استاد واعظ زاده خراسانی ناظر بر تدوین کتاب"المعجم فی فقه لغةالقرآن و سرّ بلاغته" بود که این کتاب، در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان کتاب سال برگزیده شد. وی در سال 1381 به عنوان استاد نمونه کشوری و در سال 1382 به عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شد.

همچنین نخستین دبیر‌کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، عضو هیئت‌مدیره و مدیر گروه علوم قرآن در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر فعالیت‌های این عالم گرانقدر بوده است.

دانشگاه فردوسی مشهد ضمن عرض تسلیت درگذشت این عالم ربانی و استاد برجسته به جامعه علمی و دینی کشور و همچنین خانواده بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد به اطلاع می رساند مراسم تشییع آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی فردا دوشنبه 29 آذر 95 ساعت ۹:۳۰ صبح از محل مهدیه مشهد واقع در خیابان امام رضا(ع) به سمت حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

201

کد خبر: 714016

وب گردی

وب گردی