جعفرزاده خبر داد:  سهمیه دانشگاهی خانواده‌های شهدا و ایثارگران به قوت خود باقیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره حذف سهمیه دانشگاهی خانواده‌های ایثارگران و شهدا از لایحه احکام دائمی برنامه‌ها، تصریح کرد: این سهمیه در قانون جامع ایثارگران آمده و از سوی مجلس نیز تصویب شده است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره مصوبه روز گذشته مجلس درخصوص حذف سهمیه 25 درصدی فرزندان شاهد و ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکتری تخصصی از لایحه احکام دائمی برنامه‌ها گفت: ما به دنبال این بودیم که در احکام دائمی، این ماده آورده شود ولی از آنجا که ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران دائمی شده بود و این مطلب در آن وجود داشت، دیگر نیازی نبود در جای دیگر نیز آورده شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: ایراد شورای نگهبان در همین باب و به درستی بود لذا مجلس هم در جلسه دیروز خود، رأی به حذف آن داد؛ چراکه به استدلال شورای نگهبان، یک قانون در دو جا تصویب نمی‌شود زیرا در ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده بود.

وی بیان کرد: حذف سهمیه دانشگاهی خانواده‌های ایثارگران و شهدا از لایحه احکام دائمی برنامه‌ها از سوی مجلس به معنای حذف سهمیه جامعه ایثارگران از ورود به دانشگاه نیست.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس دهم همچنین درباره احتمال ایراد شورای نگهبان به دائمی شدن مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مجلس گفت: شورای نگهبان چنین ایرادی نگرفته ضمن آنکه سابقه این کار هم وجود دارد ؛ کمااینکه در لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 که مجلس در سال 93 آن را تصویب کرد، چنین اتفاقی افتاده است.

به گزارش خانه ملت؛ در ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مقرر شده وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و دستگاه های اجرایی مشمول ماده 2 این قانون موظفند در اعطای سهمیه های ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، بورس های تحصیلی داخل و خارج از کشور فرصت های مطالعاتی و دوره های دکترای تخصص 20 درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد اختصاص دهند.

همچنین در ماده 47 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است: براساس ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره آن 20 درصد سهمیه ورود به 25 درصد افزایش می یابد و حدنصاب آخرین فرد پذیرفته شده برای وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری، 70 درصد تعیین می شود.

302/300

کد خبر: 714089

وب گردی

وب گردی