قلیچداراوغلو: دولت مسئولیت سیاسی حملات تروریستی را بپذیرد

رهبر حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری‌خواه" ترکیه اعلام کرد، دولت باید مسئولیت ناکامی در ممانعت از وقوع حملات تروریستی را برعهده بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، بزرگترین گروه اپوزیسون در ترکیه اعلام کرد: آژانس‌های اطلاعاتی کشور عکس‌های این تروریست‌ها را دارند و می‌دانند آنها چه شکلی هستند پس چگونه این افراد می‌توانند در طول ۱۲ ساعت خود را به استانبول رسانده و یک خودروی پر از مواد منفجره را در قلب یک شهر جای دهند. دولت باید پاسخگو باشد.

قلیچداراوغلو اضافه کرد: دولت ترکیه باید به تمام سوالاتی که در ذهن همه افراد ایجاد شده است پاسخ دهد. چه کسی این تروریست‌ها را تشویق می‌کند. اگر این مواد منفجره از خارج از کشور وارد می‌شوند چگونه این تروریست‌ها می‌توانند با مواد منفجره از مرزهای کشور عبور کند. چه کسی این قدرت را دارد اما کاری انجام نمی‌دهد و تنها بعد از کشته شدن شهروندان سوگواری می‌کند اگر شما نمی‌توانید به این سوالات پاسخ دهید پس نخواهید توانست جلوی تروریست را بگیرید.

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه ادامه داد: ما نیاز داریم که با چشمانی باز به محیط اطرافمان نگاه کرده و سوالات خود را مطرح کنیم. ما باید در این مورد صحبت کنیم که آژانس اطلاعاتی ما چرا ضعیف است؟ چرا دولت درباره برنامه‌های تروریستی هیچ اطلاعی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به حملات تروریستی در آنکارا و سوروچ ترکیه در سال ۲۰۱۵ و کشته شدن برخی از شهروندان ترکیه اعلام کرد: آیا پس از این عملیات تدابیری اتخاذ شده است؟ خیر. چرا؟ چون که در آن زمان انتخاباتی در پیش بود اکنون نیز برای تغییر سیستم پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری رفراندومی در پیش داریم. زمانی که راهپیمایی‌ها در ۸۱ استان کشور پس از کودتای ۱۵ ژوئیه برگزار می‌شد هیچ گونه حمله تروریستی انجام نمی‌گرفت اما چرا اکنون چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

قلیچداراوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از تلاش‌های حزب حاکم برای تغییر سیستم پارلمانی کشور به سیستم ریاست جمهوری و حمایت دولت باغچلی، رهبر حزب "جنبش ملی‌گرا" گفت: باغچلی در ۱۲ ژوئیه با تندترین الفاظ برپایی سیستم ریاست جمهوری را به باد انتقاد گرفته بود. اکنون وی باید بیرون آید و توضیح دهد که چه اتفاقی رخ داده که اکنون از این سیستم حمایت می‌کند. باغچلی نمی‌تواند بهانه‌ای برای این مساله پیدا کند. حمایت از سیستم ریاست جمهوری به معنای "انتقال ترکیه به سمت یک حکومت دیکتاتوری و شروع روند تفکیک در ترکیه" است.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 714178

وب گردی

وب گردی