اپوزیسیون لهستان محاصره پارلمان را تا ۱۱ ژانویه ادامه می‌دهد

رهبر حزب اپوزیسیون "پلت فورم مدنی" امروز (دوشنبه) اعلام کرد: قانونگذاران احزاب اپوزیسیون لهستان که سه روز متوالی پارلمان را محاصره کرده‌اند تا ۱۱ ژانویه (۲۲ دی) در آنجا باقی خواهند ماند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شتینا، رهبر حزب اپوزیسیون پلتفورم مدنی گفت: ما صحن مجلس عوام را ترک نخواهیم کرد و قانونگذاران اپوزیسیون تا ۱۱ ژانویه یا شاید بیشتر در آنجا باقی خواهند ماند. ما همچنین قصد داریم به این اعتراضات تا فردا (سه شنبه) ادامه دهیم.

اعتراضات ضد دولتی در لهستان با ادامه محاصره پارلمان توسط رهبران اپوزیسیون وارد سومین روز شد؛ اقدامی که حزب حاکم آن را به عنوان اقدامی غیرقانونی برای مصادره قدرت محکوم کرده است.

حدود ۲۴ تن از اعضای حزب اپوزیسیون لهستان در حالی به تحصن خود در پارلمان ادامه دادند که مردم نیز برای اعتراض به برنامه حزب حاکم برای محدودکردن دسترسی خبرنگاران به پارلمان در مقابل این ساختمان گردهم آمدند.

قوانین جدید در خصوص خبرنگاران که توسط حزب حاکم "قانون و عدالت" پیشنهاد شده تعداد خبرنگارانی را که اجازه ورود به پارلمان را دارند، محدود خواهد کرد و تنها اجازه خواهد داد که پنج شبکه تلویزیونی برای ضبط یا پخش جلسات پارلمانی حضور یابند.

دونالد تالسک، رئیس شورای اروپا در جریان سخنرانی روز شنبه واژه "دیکتاتوری" را به کار برد و به حاضران اعتراضات در لهستان تحت حکومت کمونیستی را که با خونریزی پایان یافت، خاطرنشان کرد.

تاسک که به منظور شرکت در یک رویداد فرهنگی به شهر وروتسواف واقع در جنوب غرب لهستان سفر کرده بود، گفت: من از افرادی که قدرت را در کشورمان در اختیار دارند می‌خواهم تا به مردم، اصول و ارزش‌های قانون اساسی، روال‌های همیشگی و اقدامات خوب احترام بگذارند.

وی هشدار داد: هر کسی که مدل اروپایی دموکراسی را در لهستان متزلزل می‌کند، در حقیقت همه ما را در معرض خطرات استراتژیک قرار می‌دهد.

این در حالی است که وزیر کشور لهستان محاصره پارلمان توسط اپوزیسیون را اقدامی غیرقانونی برای تصرف قدرت توصیف کرد و نخست وزیر لهستان اقدامات اپوزیسیون را شرم آور و ننگین خواند.

اما رهبران اپوزیسیون خواستار چندین روز اعتراضات ضد دولتی شده و متعهد شده‌اند که به محاصره پارلمان ادامه دهند.

در همین حال رئیس جمهور لهستان پیشنهاد داد تا برای حل این بحران سیاسی میان رهبران اپوزیسیون و دولت میانجی‌گری کند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 714267

وب گردی

وب گردی