گرامیداشت هفته پژوهش و فن آوری در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

گرامیداشت هفته پژوهش و فن آوری با اجرای فاطمه امامی و علیرضا جلیلی فر در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی رودهن برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، امامی در سخنرانی خود که تحت عنوان "تحلیل واقعه سفرنامه روحی نظامی در مخزن الاسرار" انجام شد، پیرامون کتاب مخزن الاسرار نظامی که به باور بیشتر محققان ساختار پیچیده ای دارد به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نظامی هنگام سرودن این اثر مشغول ریاضت بدن و تهذیب و تصفیه روح و مراقیت در اعمال دین بوده اظهار داشت: کتاب حاصل چله نشینی وی بوده است و در این کتاب وی از دیدار نفس یا همزاد یا فرشته آسمانی خویش و تجربه های عرفانی خود سخن می گوید و توجه او به عدد چهل موید این موضوع است.

سخنرانی دوم که با عنوان "سرقت ادبی در تولیدات علمی" برگزار شد؛ جلیلی فر استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز و رئیس انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران ضمن ارائه مباحثی در باب چیستی سرقت علمی از دیدگاه زبانشناختی به بررسی علل و عوامل بروز این پدیده در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداختند.

وی ضمن اشاره به این نکته که تولیدات علمی چون مقاله و کتاب در واقع تولید دانش با بهره گیری از یافته های علمی انجام شده قبلی و افزودن نظرات و دیدگاه های جدید است و گفت: "تولیدات اصیل علمی جدید نشان دهنده درجاتی از بینا متنی در خود هستند".

وی در ادامه به آسیب شناسی این پدیده پرداخته و عواملی چون نگرش مثبت دانشجویان به کپی، محدودیت های اداری و زمانی برای دانشجویان، ناکارآمدی سواد زبانی، وعدم آشنایی صحیح با زبان و کلام گویشوران بومی زبان انگلیسی را از دلایل اصلی گرایش دانشجویان به سرقت علمی عنوان کرد.

وی در ادامه به نتایج تحقیقاتی اشاره کرد: این پدیده در میان مقالاتی با یک نویسنده نسبت به مقالاتی با چند نویسنده رواج کمتری دارد.

رئیس انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران در بخش پایانی ضمن بررسی وضعیت سرقت علمی در ایران به راه کارهای عملی برای جلوگیری از این پدیده شوم در کشورمان به ایراد سخن پرداختند.

این سخنرانی ها با حضور مسئولان دانشکده،‌ استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سالن دفاع دانشکده برگزار شد.

205/200

کد خبر: 714277

وب گردی

وب گردی