«شبی با مولانا» با حضور هنرمندان ایران و ترکیه برگزار شد

ویژه برنامه "شبی با مولانا" عصر یکشنبه 28 آذر با حضور رایزن فرهنگی کشور جمهوری ترکیه، مدیر موسسه فرهنگی یونس امره، عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه 1، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه 3 و رییس فرهنگسرای ارسباران و هنرمندان دو کشور ایران وترکیه در فرهنگ سرای ارسباران برگزارشد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، این برنامه با مشارکت فرهنگ سراهای ملل و ارسباران ، سفارت ترکیه، وموسسه فرهنگی یونس امره و با حضور نوری شمشکلر رایزن فرهنگی کشور ترکیه، دکتر توگای شفق مدیر مرکز فرهنگی یونس امره تهران، عبدالرضاکردی رییس فرهنگ سرای ملل و محسن سلیمانی رییس فرهنگ سرای ارسباران برگزارشد .
ابتدا کلیپی با موضوع آشنایی با فرهنگ، هنر، بناهای تاریخی و فرهنگی و صنعت گردشگری کشورترکیه پخش شد .
در بخش بعدی برنامه عبدالرضا کردی ضمن خیرمقدم به حاضرین و بداهه خوانی برای حضرت مولانا گفت : امشب مجلس هم با کلام و موسیقی جان می گیرد و هم با معرفت مولانای طناز، کبریا و مهربان خدا و خیلی سخت است که حس کنیم مولانا هم مارا حس می کند و اینجاست.
رییس فرهنگ سرای ملل در ادامه افزود: اگر به ازل فکرکنیم ، نامیرایی همین است که مولانا هرسال تازه تر و زنده تر می شود و مارا کنارهم قرار می دهد. روزی با یک استاد مولاناشناس ژاپنی در کنگره ای آشنا شدم که می گفت :" دل ایرانی با شعر مولانا به وجد آمده و به دل جهانی تبدیل شده است ".
در ادامه توگای شفق مدیرمرکز فرهنگی یونس امره ترکیه در تهران ضمن ابراز خرسندی از حضورش در ایران اظهارداشت : 17 دسامبر " شب عروسی پیر عشاق یعنی حضرت مولانا "است. شبی که مولانا جلال الدین محمد بلخی به دیدار معشوقش می رسد و برای حضرت مولانا و آثار محبوبش در تمام دنیا محافلی برپا می شود .
مدیر مرکز یونس امره در ادامه خاطر نشان کرد : برای کشورهای منطقه نظیرترکیه ،ایران، تاجیکستان و افغانستان حضرت مولانا معنای متفاوتی دارد . مولانا باید در این سرزمین ها نماد دوستی، برادری، نزدیکی باشد به جای نفرت ، تفرقه و دشمنی و ما امیدواریم این برنامه در راستای محکم شدن روابط دو کشور دوست و همسایه موثر واقع شود .
توگای شفق همچنین در پی اعلام برنامه های این مرکز در هفته گرامیداشت حضرت مولانا گفت: " آیین شریف" از نظر اسلوب وساختار به آثار برگزیده و فاخر موسیقی خانگاهی با چهار سلام که معادل 4 سلام این آیین هستند با ترتیب های

معینی اجرا می شود و شعراین آثار از دیوان کبیرمولانا و پسرش ولد با اشعار رباعیات، مثنوی و بعضی اشعارمعروف شاعران خانگاه نواخنه می شود.
دکتر ادبی مدرس عرفان در ادامه برنامه گفت: مولانا ما به رسالت و قرآن کریم و پیام حضرت رسول اکرم(ص) دعوت می کند . عاشقی کسالت و ملالت به بار نمی آورد. مولانا ما را به عشق زمینی فرا می خواند اما در فراخنای عشق زمینی عشق آسمانی را پیش روی ما می گذارد . ما به فرهنگ بزرگ ایران زمین و مهدتمدن افتخار می کنیم.
شمشکلر رایزن فرهنگی کشور ترکیه با اشاره به اینکه در کشور ما و در همه جا مثنوی خوانی وجود دارد خاطر نشان کرد:
همانطور که مستحضرید 743 سال است که در کنیا مراسم شب عروس برگزار می شود من هم اهل کنیا (قونیه) هستم. ده روز پیش مراسم ها شروع شدند و امسال موضوع اصلی آن "وحدت" بود یعنی آن موضوع مادری که ، ما مسلسمانان و جامعه اسلام به آن نیاز داریم . زیرشاخه مراسم ها هم یکی از ابیات مولانا ست " ( ما برای وصل کردن آمدیم نی برای فسق کردن آمدیم" .
رایزن فرهنگی ترکیه در ادامه افزود : مستحکم ترین و کاربردی ترین پل "پل فرهنگ " است . که حضرت مولانا بعد از فوت بین ایران و ترکیه برقرارکرد. این پل حتی به کشورهای آمریکا، اندونزی ، مصر، اروپا هم رسیده است .
شمشکلیر در بیان اطلاعات این مراسم یادآورشد: بعد از وفات حضرت مولانا توسط کاتب مثنوی و پسر ایشان طریقت مولویه بناشد. یکی از عناصر آیین شریف همنوایی به همراه موسیقی وسماع است وطریقت مولوی به مرور زمان آنقدر گسترش یافت که تاکنون در آناتولی و بالکان ، مجارستان، بوسنی، یونان، مصر، قبرس، سوریه، تبریز چندصد مولوی خانه احداث شده است. وی از خواندن نماز اول وقت، قران کریم، نعت مولانا در خصوص پیامبر(ص)، قدوم شریفه ، نواختن نی در وصف آیه شریفه قرآن و دمیده شدن روح خدا در انسان، چرخش سماع زنان حول یک پست قرمز که تمثیل گر حضرت مولاناست و به تن کردن لباس سفید که نشان از پاکی و رهایی از پلیدی است و دعاخوانی به عنوان بخش هایی از این مراسم یادکرد.
اجرای موسیقی توسط هنرمندان کشور ترکیه و اهدای لوح تقدیر به نوازندگان پایان بخش این برنامه بود .
"شبی با مولانا" با هدف آشنایی بیشتر مردم با شاعر پر آوازه ایرانی مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعری که آوازه اش تا بی کران گسترده و با مشارکت و همکاری سفارت ترکیه، فرهنگسرای ارسباران، موسسه فرهنگی یونس امره و فرهنگسرای ملل برگزار شد.
501500

کد خبر: 714358

وب گردی

وب گردی