ثبت اختراع وضعیت مطلوبی ندارد/پیگیری ثبت اختراع طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه‌ آزاد اسلامی ضمن بیان اینکه ثبت اختراع از نظر ملی و بین‌المللی وضعیت مطلوبی ندارد؛ پیگیری ثبت اختراع طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را از سیاست‌های دانشگاه آزاد برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی با بیان اینکه از نظر انتشار مقاله در سطح بین‌الملل در تراز بسیار خوبی قرار داریم، اظهار کرد: اما از نظر ثبت اختراع چه داخلی چه بین‌المللی وضعیت مطلوبی نداریم و حتی طبق گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سال‌های اخیر در تعداد ثبت اختراع داخلی نیز روند کاهشی داشته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه‌ آزاد اسلامی افزود: البته یکی از علل بروز این مساله، تغییر فرآیند ثبت اختراع ملی نسبت به گذشته است به گونه‌ای که امروزه از نظر علمی سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به گذشته اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با تشویق‌هایی که اعمال می کنیم و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های مخصوص بتوانیم در افزایش انگیزه اعضای هیات علمی و دانشجویان برای گسترش دایره فعالیت‌هایشان گام‌هایی را برداریم.

واشقانی فراهانی تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه‌هایی که با کانون ثبت پتنت منعقد کرده‌ایم حمایت کامل از ثبت اختراع بین المللی از صفر تا صد با هزینه‌های دانشگاه آزاد انجام می‌شود و در صورت ثبت نیز جایزه نقدی 10 میلیون تومانی برای صاحبان اختراع در نظر گرفته‌ شده که البته این مسائل مشروط بر این است که ثبت اختراع به اسم دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از صاحبان اختراع ذکر شده باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: همچنین طبق فراخوان عمومی که طی بخش نامه‌ای چند وقت پیش به همه واحدها ارسال کردیم از همه اعضای هیات علمی و دانشجویان درخواست کردیم که خلاصه هر موردی از طرح‌های پژوهشی یا موضوع پایان‌نامه و رساله را که از نظر خودشان قابلیت ثبت اختراع دارد در یک صفحه برای ما در قالب گزارش ارسال کنند تا بتوانیم چگونگی ثبت آن را در ثبت ملی و بین‌المللی پیگیری کنیم.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 714478

وب گردی

وب گردی