روابط علمی و فرهنگی ایران و هند در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران بررسی شد

نشست تخصصی «روابط علمی و فرهنگی ایران و هند» با سخنرانی رایزن فرهنگی سفارت هند، در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست تخصصی «روابط علمی و فرهنگی ایران و هند» با سخنرانی دکتر عبدالسمیع، رایزن فرهنگی سفارت هند، ۲۲ آذرماه در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

در این نشست، که با حضور مسئولان دانشکده مطالعات جهان و جمعی از دانشجویان این دانشکده برگزار شد، دکتر عبدالسمیع، در ارتباط با ابعاد و تاریخچه روابط علمی و فرهنگی ایران و هند به زبان فارسی سخنرانی کرد.

دکتر عبدالسمیع با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش‌های فرهنگی مربوط به دو کشور ایران و هند، تاکنون فعالیت‌های بسیاری انجام شده گفت: «هنوز منبع جامع و کاملی وجود ندارد که بتواند به درستی جنبه‌های مختلف روابط فرهنگی و علمی ایران و هند را به عموم مردم معرفی کند».

رایزن فرهنگی هند در ادامه سخنان خود، با نقل آیه‌ای از قرآن کریم و مصادیق شعری، به طرح و تصحیح نگاه عمومی نسبت به کشور هند پرداخت و گفت: «هند با وجود اینکه به «سرزمین هفتاد و دو ملت» وصف شده است، کشوری است که مطابق آیه «لکم دینکم ولی دین»، تنوع دینی، آیینی و فرهنگی آن، باعث افتراق، تشویش و به هم‌‌خوردن یکپارچگی ملت نشده است و صاحب برترین دموکراسی در جهان است».

رایزن فرهنگی سفارت هند در بخشی دیگر از سخنان خود، دیپلماسی را یک ابزار دوستانه، ملایم و مثبت برای کم‌کردن فاصله بین ملت‌ها خواند و گفت: «هر چه اقتدار یک فرهنگ بیشتر باشد، تأثیر آن در سایر کشورها، آفاق و افکار بیشتر خواهد بود».

وی با اشاره به تأثیرات فرهنگی دو کشور هند و ایران و تاکید بر اهمیت تأثیر فرهنگ ایران بر هند نیز گفت: «نباید منکر تأثیرات فرهنگی هند بر ایران بود و این تأثیرات فرهنگی، دوسویه و متقابل است».

دکتر عبدالسمیع در پایان افزود: «هند در گذشته، به ویژه در عصر مغول‌ها، مهد دانش و تجارت و علم‌آموزی برای ایرانیان به شمار می‌رفت و ویژگی مهم آن دوره، هم‌سنگ و هم‌تراز بودن دو فرهنگ و تمدن ایران و هند است و ارتباط‌های فرهنگی دو کشور، در آثاری چون کلیله و دمنه و آثار مشاهیر معروفی چون ابوریحان بیرونی که درباره هند نوشته شده منعکس است».

در ادامه، مدیر گروه مطالعات جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه در دانشکده مطالعات جهان ضمن تشکر از حضور و سخنرانی رایزن فرهنگی سفارت هند در دانشگاه تهران، از کمک‌ها و همکاری‌های گذشته سفارت هند به دپارتمان مطالعات هند قدردانی و نسبت به افزایش روابط و همکاری‌های گروه و سفارت هند اظهار امیدواری کرد.

پایان نشست با پرسش و پاسخ‌هایی بین حاضرین و سخنران همراه بود که دغدغه‌های دانشجویان رشته مطالعات هند بخشی از موارد این مباحثه بود.

201

کد خبر: 714533

وب گردی

وب گردی