مفتح، مطهری و شریعتی، تفکرات پیشرو امام (ره) را در دانشگاه بازگو می‌کردند

مراسم بزرگداشت سالروز شهادت استاد مفتح، ۲۹ آذرماه در در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، ‌مراسم بزرگداشت شهید مفتح با حضور دکتر محمدباقر نوبخت، ‌معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، ‌دکتر محمود نیلی احمدآبادی، ‌رییس دانشگاه تهران، دکتر سیداحمدرضا خضری، مشاور رییس و مدیرکل حوزره ریاست و روابط عمومی، ‌خانواده شهید دکتر مفتح و جمعی از صاحب‌نظران و استادان و دانشجویان ۲۹ آذرماه برگزار شد.

دکتر محمدباقر نوبخت، ‌معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، در این مراسم ضمن تکریم شخصیت شهید مفتح گفت: «توفیقی حاصل شده که تکریمی نسبت به شخصیت دکتر مفتح داشته باشیم و نگاهی هم به آنچه برای همسالان من در سال‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته و حضور در این جلسات تداعی‌کننده خاطرات آن سال‌ها است».

وی تصریح کرد: «وظیفه مهمی که بر عهده هم‌نسلان من است، انتقال برخی از مسایل و ارزش‌ها به نسل جدید است. بنابراین، مخاطب صحبت‌های من، نه هم‌سالان و هم‌نسلان من، بلکه نسل دیگری است و باید با تأسی به همفکران و هم‌نسلان شهید مفتح، این انتقال ارزش‌ها صورت بگیرد».

دکتر نوبخت با طرح این پرسش که «به چه گناه و علتی استاد مفتح را به شهادت رساندند؟»، پاسخ داد: «در خصوص هر رخداد اجتماعی، هم گفتن تاریخ و هم جستن فلسفه تاریخ بسیار مهم است. شاید این علت را همزمان بشود با فلسفه‌ حضرت امام برای تحکیم وحدت بین حوزه و دانشگاه یافت. همان تحکیمی که نشان می‌دهد به چه ترتیب ما از اصالت سنت و مدرنیزم برای تشکیل یک نظام متحول و متفاوت استفاده کنیم».

معاون رییس جمهور افزود: «در زمان شهادت شهید مفتح، آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد به عنوان تفکراتی از لیبرال دموکراسی و کمونیست بود و در کنار آن، نظامی بود که حضرت امام مطرح کردند که یک نظام اسلامی بود، اما نیاز داشت که این تفکر در دانشگاه پایگاهی داشته باشد».

معاون رییس جمهور در ادامه گفت: «دفاع از اسلام و تفکر پیشرو امام جایگاه ویژه‌ای دارد و دکتر مفتح، آیت‌الله مطهری و دکتر ‌شریعتی کسانی بودند که این تفکر را بازگو می‌کردند که اسلام می‌تواند در برابر دو نظریه لیبرالیسم و کمونسیم سخن بگوید. به همین جهت در نخستین ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب، این مغزهای متفکر باید مورد اصابت قرار می‌گرفتند. ابتدا استاد مطهری و بعد با فاصله اندکی، دکتر مفتح شهید شدند تا تفکری را از صحنه خارج نمایند که به وسیله این بزرگان ترویج می‌شد و سرمنشا آن حضرت امام بود».

دکتر مجید معارف، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی نیز در این مراسم ضمن بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد شهادت دکتر مفتح و هفته وحدت حوزه و دانشگاه گفت: «امسال بزرگداشت مراسم وحدت حوزه و دانشگاه، با هفته وحدت تقارن پیدا کرده است. وحدت حوزه و دانشگاه در واقع یک شعاعی از وحدت کل امت اسلامی است و امروز نظام جمهوری اسلامی پیشگام وحدت امت اسلامی است».

دکتر محمد صادق مفتح، ‌ فرزند شهید دکتر مفتح نیز، بزرگوار، ضمن تشکر از برگزاری این بزرگداشت، ضمن طرح دو پرسش گفت: «زمانی که حضرت امام روز شهادت شهید مفتح را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیدند چه ضرورت مستمری را در نظر داشتند؟ دوم اینکه دانشکده الهیات به عنوان محل تدریس، خدمت و شهادت استاد مفتح، چه رسالتی در این زمینه دارد؟ بیان و تشریح این دو سوال، شاید مطالب بسیاری را بازگو نماید که استادان در این مراسم مطرح کردند. ضرورت‌های مستمر وحدت این دو قشر، یعنی حوزه و دانشگاه، که در پیروزی انقلاب شاهد آن بودیم، همان ضرورتی است که در آینده هم نیازمند آن هستیم».

در این مراسم سایر سخنرانان نیز به تبیین مقام استاد مفتح و هم‌چنین تشریح مبانی وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

201

کد خبر: 714542

وب گردی

وب گردی