نبود تئوری های علمی و فقهی مسبب ایجاد ناهنجاری در بستر جامعه/وحدت میان حوزه و دانشگاه همچنان میسر نشده است

عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همچنان فاصله زیادی تا تحقق وحدت یکپارچه حوزه و دانشگاه را داریم گفت: نبود تئوری های علمی و فقهی مسبب ایجاد ناهنجاری در بستر جامعه خواهد شد.

آیت الله محسن غرویان عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایسکانیوز ، با تاکید برتقویت وحدت حوزه و دانشگاه گفت:موضوع وحدت و دانشگاه مساله ای است که همان اول انقلاب مطرح شد و امام راحل این موضوع را درک کردند ولی متاسفانه تا به امروز به آن نقطه اصلی و هدف والایی که مد نظر است نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه فاصله های زیادی تا تحقق این وحدت یکپارچه داریم خاطر نشان کرد:منظور از وحدت حوزه بر دانشگاه این نیست که یکسری درس های دانشگاهی یا روش های دانشگاهی وارد حوزه و یکسری مشخصه های حوزوی وارد دانشگاه بشود بلکه این موضوعات باید در راستای همپوشانی و تقویت یکدیگر صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر دردانشگاه ها در تمام رشته های آکادمیک روحانیونی هستند که مشغول تدریس هستند و یا در حوزه تحصیلکرده های دانشگاهی را میبینیم که برخی مبانی علمی که در دانشگاه خواندند برای حوزویان تدریس و توصیف می کنند که میتوان گفت این یکی از اهداف اصلی وحدت میان حوزه و دانشگاه خواهد بود.

غرویان هدف اصلی وحدت حوزه و دانشگاه را بر دو اصل عنوان کرد و گفت: مسوولین سیاسی کشور میتوانند برای حل گره های کشور به جد از تحصیلکردهای دانشگاهی و حوزوی کمک بخواند چرا که الان شاهد این هستیم که کشورهای پیشرفته بخواهند یک صنعتی را ارتقاء دهند ازپتانسیل دانشگاه های آن کشور هم در مبانی تئوری و عملی کمک می گیرند و ساختاراصلی هر موضوعی را به مسوولین می دهند و در یک کارخانه ای به تولید می گذارند که این روند باعث ارتقای سطح علمی و تبادل تجربیات و در نهایت منجر به موفقیت و گره های سنگین گشوده خواهد شد.

وی ادامه داد:یکی از چالش های ما این است که امروز می بینیم رسانه های ارتباط جمعه به خصوص تلویزیون، یک شخصیتی را دعوت می کند و در یک گفت وگو علمی یا خبری شرکت می کند و نظریات بسیار خوب و علمی و کاربردی مطرح می شود ولی این درست مثل آبی می ماند که پشت سد جمع شده وهیچ خروجی ندارد و ما امروز یک چنین گرفتاری را داریم یعنی نه دانشگاه و نه حوزه توانسته به درستی وارد جامعه بشود.

عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مبانی علمی دستمان خالی است گفت: نبود تئوری های علمی و فقهی مسبب ایجاد ناهنجاری هایی در تمامی حوزه ها به خصوص اوضاع کشاورزی، ناهنجاری اجتماعی،عدم آرامش روحی و روانی در جامعه و در راس تمام این موضوعات اوضاع اقتصادی نابه سامان و بیماری که در بستر جامعه فراگیر شده است وضعیت کشور را با بحران روبرو کرده است.

وی تصریح کرد:آمارهایی که امروز به محاکم قضایی مراجعه می شود بسیار نگران کننده است و نشان می دهد که با مشکلات جدی مواجه هستیم.

غرویان در ادامه در پاسخ به ارتباط حوزه و دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه های دیگر افزود: تا آنجایی که من ارتباط دارم و دوستان گزارشهای علمی و خبری را منتشر می کنند آسمان دانشگاه آزاد همان مثل رنگ آسمان دانشگاه های دولتی ما هست و آبی و سبزتر نیست لذا یک همّت واحد می طلبد ضمن آنکه باید این ارتباط روز به روز گسترده تر و قوی تر اجرایی شود.

وی اصل دوم وحدت حوزه و دانشگاه را اتحاد در هدف نهایی عنوان کرد و بیان داشت:هدف از وحدت حوزه و دانشگاه یعنی علوم با هم هیچ تعارضی با هم ندارند و علوم همه از جنس نورهستند نه با هم دعوا می کنند و نه جایی برای آن یکی نیست بلکه هدف خدمت به خلق و گره گشایی از کار بندگان خداست.

عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:اگر ما با این دو دید به دانشگاهی و حوزوی نگاه کنیم هیچ یک از اینها غرور و تکبر پیدا نمی کنند و هر دو بر یک اصل و با بینش یک هدف به یکدیگر کمک می کنند و پیشرفت حاصل می شود.

204/200

کد خبر: 714574

وب گردی

وب گردی