سخنرانی پدرام سلطانی در دانشگاه الزهرا (س)/لزوم سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در زیربنای فرهنگی و اجتماعی

همایش «پیش‌دبستانی زیربنای عدالت آموزشی پایدار» با حضور جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پروش و سازمان‌های مردم‌نهاد آموزشی، در دانشگاه الزهرا برگزار شد و نایب‌رئیس اتاق ایران در این همایش بر لزوم سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در زیربنای فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان مسئولیت اجتماعی خود تأکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، همایش «پیش‌دبستانی زیربنای عدالت آموزشی پایدار» با حضور جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پروش و سازمان‌های مردم‌نهاد آموزشی، در دانشگاه الزهرا برگزار شد و نایب‌رئیس اتاق ایران در این همایش بر لزوم سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در زیربنای فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان مسئولیت اجتماعی خود تأکید کرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر حضورش به‌عنوان نماینده اتاق و بخش‌خصوصی گفت: «من نماینده قشری هستم که مصرف‌کننده محصول سیستم آموزشی و سرمایه‌گذار زیرساخت‌های آموزشی است اما از محصول و نتیجه این سیستم راضی نیست.»

پدرام سلطانی تصریح کرد: ازنظر کارفرمایان بخش خصوصی، محصول سیستم آموزشی متناسب با نیاز بخش صنعت و تولید کشور نیست درصورتی‌که بسیاری از فعالان اقتصادی جزو خیرینی هستند که برای ساخت مدارس آموزشی هزینه کرده‌اند اما بازهم خروجی مطلوب را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: «بخش خصوصی برای سده‌ها در زیرساخت‌های سخت این کشور سرمایه‌گذاری کرده است اما محصول آن توسعه مطلوب نبوده و دلیلش این است که بخش خصوصی مطالبه‌گر و پایشگر سیستم آموزشی نبوده است. درواقع از این حوزه که هم شامل آموزش‌وپرورش دوازده‌ساله و هم شامل آموزش عالی است، غفلت کرده است. سلطانی افزود: «از طرفی دیگر بخش خصوصی با چراغ گرد شهر می‌گردد تا نیروی ماهر و کارآمد پیدا کند و این پارادوکسی در تربیت فرزندان، ایجاد شغل برای آن‌ها و روند توسعه کشور است.»

سلطانی با اشاره به فعالیت‌های اتاق در حوزه آموزشی گفت: «ما در اتاق بازرگانی چندی است حرکتی را از سطح ابتدایی شروع کرده‌ایم و باید سرمایه‌گذاری آموزشی را با نگاهی بلندمدت بنگریم.»

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به همکاری اتاق با وزارتخانه‌های اقتصادی مختلف گفت: تاکنون با وزارت آموزش‌وپرورش تفاهم‌نامه‌ همکاری نداشته‌ایم و اکنون زمانی است که باید با وزارتخانه‌های آموزشی و تربیتی همکاری کنیم.

سلطانی افزود: «نواقص نظام آموزشی کشور، دلیل بسیاری از مشکلات است. این عیب فقط در تربیت نیروی کار ماهر نیست، در اینکه شهروندانی برای هزاره سوم تربیت نمی‌کند، مهارت‌های موردنیاز را در حد امروز به آن‌ها آموزش نمی‌دهد نیست و اینکه حداقل یک دهه از الگوگیری روش‌های آموزشی بین‌المللی جاماندیم، هم نیست. بلکه ما به‌عنوان بخش‌خصوصی در اینکه مطالبه نکرده و پیشنهاد نداده‌ایم، قصور داریم.»

وی خطاب به حاضران گفت: آیا وزارت آموزش‌وپرورش از مؤسسات مردم‌نهاد آموزشی، اتاق‌های بازرگانی و کارفرمایان سؤال کرده است که نیاز آموزشی کشور از نگاه آن‌ها چیست؟

سلطانی با اشاره به چندزبانه بودن مناطقی از ایران گفت: باید دید که سیستم آموزشی چقدر روی چندزبانه بودن سرمایه‌گذاری کرده و آن را به نقطه قوت تبدیل کرده است؟ یا در مقابل این ویژگی را به نقطه‌ضعف تبدیل کرده است؟ وی افزود: در این زمینه می‌توان از سوئیس مثال زد که مردمش به چهار زبان مکالمه می‌کنند و هر چهار زبان هم‌ زبان رسمی کشور هستند. حتی زبان رومانش که تنها نیم درصد جمعیت سوئیس به آن زبان صحبت می‌کنند هم جزو زبان‌های رسمی است. وی افزود: چرا ما باید از صحبت کردن به زبان‌های ترکی و کردی و عربی در کشور محروم باشیم؟ چرا این زبان‌ها را به سرمایه اجتماعی تبدیل نکرده‌ایم؟ سوئیس بی‌دلیل سوئیس نشده بلکه از این فرصت‌ها استفاده کرده است؟

نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: زمانی که دولت به خرده‌فرهنگ‌ها و اقلیت‌های جامعه اعتبار ببخشد و رسمیت دهد، به سرمایه اجتماعی جامعه اضافه می‌کند. سوئیس این‌گونه توسعه‌یافته است. صدسال قبل سوئیس از فقیرترین کشورها بوده است اما امروز از نظر بسیاری از شاخص‌های رفاهی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری جزو پنج کشور اول کشور دنیا است.

سلطانی افزود: نکته‌ای که باید در بخش خصوصی به ان توجه کنیم این است که مسئولیت اجتماعی صرفاً نگاه به سرمایه‌گذاری در ابعاد ملموس‌ مانند ساخت مدرسه و مسجد و درمانگاه نیست. ما به زیرساخت‌های نرم توجه نمی‌کنیم؛ اینکه چرا فقیر داریم؟ چرا سیستم آموزشی خوبی نداریم؟ چرا یک‌سوم مدارس کشور نیاز به تخریب و بازسازی دارد؟ ما این دانش را نداشته‌ایم که باید به وجوه غیرملموس نظام آموزشی هم توجه کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه بر اثر مطالعات جهانی میزان اثر آموزش ابتدایی در توسعه بیش از دو برابر آموزش عالی است، گفت: تحقیقات داخلی ما هم نشان می‌دهد که سرپرستان خانوار در دهک اول جامعه بیشترین میزان بی‌سوادی را دارند و این منجر به سرمایه‌گذاری پایین‌تر در آموزش و تربیت می‌شود. درنتیجه طی سال‌های گذشته به‌واسطه فقیرترشدن دهک‌های درآمدی اول و دوم، میزان سطح آموزشی در سبد خانوار کاهش پیداکرده است. درحالی‌که در زمان بحران اقتصادی سال 2008 با وجود اینکه بسیاری از کشورها با رشد اقتصادی منفی یا صفر مواجه شدند، بودجه آموزشی آن‌ها افزایش پیدا کرد. این نگاه منجر به توسعه در بخش آموزش یک کشور می‌شود چراکه رموز توسعه‌یافتگی پیچیده نیست و باید به موارد آموزشی در این زمینه توجه کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: ما به این بخش ورود کرده‌ایم. امیدوارم در سال‌های آینده همکاران بنده و بنده در این محافل بیشتر حضور پیدا کنیم.

سلطانی با تأکید بر لزوم تغییر نگاه در نظام آموزشی گفت: نگاه به مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌ها فقط نباید کمک‌ها و هزینه‌های مالی باشد بلکه باید در زیربنای نظام آموزشی که توسعه آموزشی و فرهنگی هم شامل آن می‌شود، سرمایه‌گذاری شود.

سلطانی بابیان اینکه کلیدی‌ترین دوره آموزشی، دوره ابتدایی است و هر چه بازه آموزشی ابتدایی را به زمان تولد نزدیک‌تر بکنیم خلاقیت‌های کودکانمان را بیشتر پرورش می‌دهیم، گفت: اتاق بازرگانی یکی از همکاران توسعه نظام آموزشی در کشور خواهد بود.

402/101

کد خبر: 714627

وب گردی

وب گردی