سومین جشنواره جایزه تهران به کار خود پایان داد

برگزیدگان سومین جشنواره جایزه تهران، عصر دیروز با حضور برخی مسئولان دولتی و فرهنگی، معرفی شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران، سومین جشنواره جایزه تهران، با تقدیر از تهران‌پژوهان عصر دیروز در اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان تهران، به کار خود پایان داد.

در این مراسم که اجرای آن توسط ناصر تکمیل همایون، از پیشکسوتان تهران پژوه، برگزار شد، مهرشاد کاظمی دبیر این جشنواره با بیان اینکه سومین جشنواره پژوهشی جایزه تهران، در حالی برگزار می‌شود که با اندوخته‌ای از دو جشنواره گذشته همراه بود، تاکید کرد: هدف جشنواره همچون دوره‌های قبل، ایجاد نشاط علمی - پژوهشی با موضوعات هنری، اجتماعی، تاریخی و میراث در میان دانشجویان، اساتید و پژوهشگران در راستای گسترش دانش و ایجاد بستری برای رهروان این راه است.

او ادامه داد: با توجه به وسعت و همه گیر بودن موضوع و همچنین اهمیت یافتن بحث‌های مطالعات تهران از سال های گذشته، تلاشی مضاعف نیاز بود تا عرصه‌ای جدید در کشور گشوده شود تا از تجربیات پژوهشگران در این زمینه بهره‌مند شویم.

رئیس اداره ارشاد شهر تهران، اظهار کرد: در سال 1392 با بررسی فراوان و مشورت با اهل فن، اقدام به برگزاری این رویداد کردیم و امیدواریم با جلب همکاری سازمان‌ها، نهادها، انجمن‌ها و همچنین بخش خصوصی، با موفقیت به این امر نائل آییم.

کاظمی با بیان اینکه با کوشش‌های فراوان کمیته علمی، فرایندهای جشنواره طبق استانداردهای مرسوم جشنواره های علمی پیش رفت و آثار دریافتی با ارزیابی دقیق اساتید متخصص انجام شد و تعدادی از آنها مورد تایید نهایی هیئت داوران جشنواره قرار گرفت، افزود: در فرایند ساماندهی، همکاری بین دبیرخانه جشنواره با مشارکت کنندگان دیگر نظیر نهادهای شهری و دولتی بسیار صمیمانه بود و این موجب تسهیل روند کار شد؛ حمایت‌های بی دریغ برخی از دوستان در برپایی جشنواره بسیار گرمابخش بود و باعث شد که مساله جشنواره توسط کلیه بخش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جدی تلقی شود.

او در پایان تصریح کرد: جا دارد از کلیه مشارکت کنندگان نظیر سازمان زیباسازی شهر تهران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، خانه اندیشمندان علوم انسانی و شخصیت‌هایی همچون احمد مسجد جامعی، غلامحسین تکمیل همایون محمد بیطرفان و همچنین از هیئت داوران که با سعی و کوشش فراوان به ارزیابی و بررسی آثار دریافتی پرداختند، سپاس بی دریغ خود را اعلام کنیم.

در ادامه برنامه ناصر تکمیل همایون،‌ پیش از دعوت از احمد مسجد جامعی برای سخنرانی، او را ابن بطوطه‌ی تهران‌شناسی خواند که به سبک ناصر خسرو و ابن بطوطه تهران را قدم به قدم شناسایی کرده است.

او افزود: مسجد جامعی از جنس خود مردم تهران است و مانند برخی شهرداران در گذشته نیست که فقط یک میدان توپخانه را می‌شناختند و از محل کار تا منزل‌شان آشنایی داشتند.

این پیشکسوت تهران پژوه گفت: هر جا که مردم باشند کارها درست انجام می‌شود و هرجا که مردم را راه ندهند کارها خراب است . اگر در همه نهادهای ما مردم سهیم باشند کارها پیش می‌رود.

در ادامه احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با طبقه‌بندی محلات شهر تهران خاطرنشان کرد: تهران در محله‌های قدیمی با طبیعت، تاریخ، دین و آیین و مدرنیته پیوند داشت.

او با بیان این‌که پایه تهران بر اساس تنوع و تکثر و هم زیست شکل گرفته است،‌ اظهار کرد: وجود مناسبات مدنی در تهران باعث شکوفایی شهر و افزایش کیفیت زندگی است و پرداختن به نشان‌ها و نمادهای تهران کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه شهر تهران از محله‌هایی با اقوام مختلف ایجاد شده است، بیان کرد: قدیمی‌ترین نقشه‌های تهران نشان می‌دهد که از همه‌ اقوامی که در ایران هستند، یک گروه در تهران ساکن بوده‌اند، حتی اتباع عثمانی و روس‌ها در تهران زندگی می‌کردند.

مسجد جامعی با بیان این‌که مسائل پژوهشی در شهر تهران چند وجهی است و چند ساحت دارد که در یک طبقه‌بندی از پایین به بالا در 5 محور قابل طرح است، توضیح داد: مسائل محلی زیر عنوان وظایف شورای محله، مسائل منطقه‌ای که هرکدام از نگاه اجرایی دارای مسائل خاص خود هستند، مسائل پهنه‌ای مانند بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی، مسائل شهری مانند عدم استقرار مکانی و پدیده خانه به دوشی و فقر و اعتیاد و مسائل فراشهری مانند ریزگردها، تامین آب و حمل و نقل عمومی که ریشه‌های آن فراتر از شهرها است،ا از جمله مسائل پژوهشی در شهر تهران هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این‌که در قانون اساسی به برنامه‌ریزی مبتنی بر مقتضیات محلی تاکید شده و از شورای محل نیز به صراحت نام رفته است، افزود: در این نگاه محله اولویت دارد و برای برنامه‌ریزی نیازمند اولویت‌بندی مسائل و پرسش‌ها از سطوح محله است.

او اضافه کرد: امروزه شهر تهران وسعت گسترده‌ای یافته و از محلات بی شماری شکل گرفته که هرکدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند، از ابتدای شکل‌گیری شهر تهران محله‌ها با حلقه‌هایی از جماعت‌های خویشاوندی و هم‌زبان شکل می‌گرفت و بر همین مبنا هویت فرهنگی و اجتماعی محله نیز تقویت شده و با فراز و فرودهایی تا امروز ادامه داشته است. در این شرایط می‌توان محله‌ها را در چند بخش تقسیم‌بندی کرد.

مسجد جامعی در توضیح این تقسیم‌بندی نیز گفت: محله‌هایی که با رویکرد اقلیمی و گونه‌های گیاهی مانند پاچنار و هفت‌چنار نام‌گذاری شده‌اند. محله‌هایی که ریشه روستایی دارند مانند مجموعه روستاهای بین تهران و ری که در دوره به مجموعه دهستان غار معروف بوده و از طریق دروازه غار حصار ناصری تهران را به مجموعه وصل می‌کرد مانند عودلاجان، قنات آباد، سنگلج یا سرپولک یا محله‌هایی که به پیروان ادیان دیگر اختصاص داشته است مانند ارامنه، وحیدیه و خیابان 30 تیر در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه این تقسیم‌بندی محله‌هایی که بر محور یک شخصیت یا یک بنای دینی شکل گرفته مانند شیخ هادی یا محله‌هایی که یک یادگار تاریخی در خود دارد مانند پامنار را نیز جزو این تقسیم‌بندی برشمرد و افزود: در حوزه جدید شهری که در تقسیمات فعلی محله نامیده می‌شود، می‌توان به «سعادت‌آباد» اشاره کرد و محله‌هایی که نامشان از کوی‌های مسکونی مانند صد دستگاه گرفته شده است، یا شهرک‌هایی که به محله تبدیل شده‌اند مانند شهرک راه آهن یا شهرک نفت یا شهرک‌هایی که عملا به صورت محله‌های عمودی در آمده‌اند مانند شهرک اکباتان نیز در این تقسیم‌بندی هستند.

او در پایان محله‌هایی مانند دزاشیب، چال حصار یا محله خراسان را نیز در دسته‌بندی محله‌هایی قرار داد که براساس موقعیت مکانی شکل گرفته‌اند.

سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز در آیین اختتامیه سومین جشنواره جایزه تهران، با مقایسه وضعیت تهران قدیم با تهران امروز گفت: مسیر ورودی هوا از غرب تهران که کوریدورهای هوای تهران است با بلند مرتبه سازی بسته شده است.

او با بیان اینکه در گذشته وقتی کیفیت هوا به شاخص 200 می رسید، تهران تعطیل می‌شد، افزود: اکنون وقتی شاخص کیفیت هوا به 150 برسد، شهر تعطیل می شود.

استاندار تهران با بیان اینکه هفته گذشته در شهر پاریس طرح زوج و فرد اجرا و تردد خودرو در داخل شهر ممنوع شد، اظهار کرد: در سال گذشته نیز در پاریس به مدت یک روز اجازه تردد به خودروها داده نشد.

هاشمی با بیان اینکه اجرای طرح زوج و فرد در پاریس در حالی است که خودروهایی با استاندارد یورو چهار و پنج تردد دارند، افزود: یک روز که در تهران وارونگی هوا اتفاق می‌افتد، چنان بمباران تبلیغاتی راه می‌اندازند که گویا تهران تنها شهر با این مشکل است.

او با بیان اینکه این افراد وضعیت هوای تهران در سال‌های 90، 93و94 را مقایسه نمی‌کنند، گفت: در حال حاضر در تهران بنزین با استاندارد یورو چهار توزیع می‌شود و وضعیت تعداد روزهای پاک، سالم و حتی ناسالم برای افراد حساس، وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد.

استاندار تهران با بیان اینکه شورای شهر باید درباره موضوع آلودگی هوا تصمیم جدی بگیرد، خاطرنشان کرد: شهردار تهران که 18 هزار میلیارد تومان در سال بودجه دارد، باید در این قضیه تصمیم جدی بگیرد و زندگی را برای 8 و نیم میلیون نفر جمعیت تهران، راحت‌تر کند.

هاشمی با بیان اینکه 50 درصد مالیات کشور را تهران تامین می کند اظهار کرد: مردم تهران حق دارند که مالیات می‌دهند، خدمات نیز دریافت کنند. سالانه سه هزار و 600 میلیارد تومان از جرائم راهنمایی و رانندگی بطور مستقیم به حساب شهرداری تهران واریز می شود. این در حالی است که برای استان تهران با 13 میلیون نفر جمعیت سالانه بین 340 تا 350 میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه در تهران 700 میلیارد تومان یارانه می‌دهیم بیان کرد: پیشنهاد داده‌ایم که حاضر هستیم تهران را بطور خودگردان اداره کرده و به چند استان محروم کمک کنیم و از بودجه نفت استفاده نکنیم. تهران به راحتی قابل اداره است.

استاندار تهران در ادامه با اشاره به بحث آسیب‌های اجتماعی شهر تهران یاد آورد شد: وقتی در تهران مستقر شدیم، یک مرکز ترک اعتیاد با ظرفیت 400 نفر فعال بود و این در حالی بود که منابع محدود و دلار به کمتر از 39 تالار رسیده بود. با کمک شورای شهر، شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد توانستیم ظرفیت درمان معتادان را به هشت هزار و 500 نفر افزایش دهیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضا بهتر شده ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: در موضوع تکدی گری بیش از پنج هزار متکدی جمع آوری شدند اما هنوز در تهران متکدی وجود دارد. مردم باید در موضوع رفع آسیب‌های اجتماعی کمک کنند. چرا که هر کجا مردم در کنار دولت قرار گرفتند، آنجا موفق بودیم.

در ادامه این مراسم محمداسماعیل اسماعیلی جلودار باستان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان باستان‌شناسی که جسد زن 7 هزار ساله را در خیابان مولوی کاوش و بررسی کرد، گزارش کاملی از کشف این یافته باستان‌شناسی ارائه داد.

او گفت: انسان امروز امکان فرهنگ سازی با مدرنیته را ندارد و به سرعت فقط خدمات را می‌گیرد. این باعث واردشدن آسیب‌های زیادی به تهران شده است. شواهد زیادی نشان می‌دهد که مکان کشف بانوی 7 هزار ساله یک استقرارگاه جمعی بوده است. همچنین یک کارگاه صنعتی در حاشیه شهر قرار داشته است. در بررسی های انجام شده در این مکان برای نخستین بار یک انگل 7 هزار ساله نیز کشف شد.

پس از آن و با یادی از منوچهر ستوده و محمود شالچی، بیانیه هیئت داوران قرائت شد و پس از آن، برگزیدگان سومین جشنواره جایزه تهران، معرفی شدند.

در بخش پیشکسوت حوزه تهران پژوهی، جایزه تهران به منصوره اتحادیه اهدا شد.

در حوزه کتاب عکس با تقدیر از آقایان رضا یوسفی، جواد گلزار، داوود قهردار، حمید فروتن ، مهدی نصرتی، سید بهاء الدین بنی طبا و میلاد بهشتی، جایزه تهران به کتاب «ساختمان‌های با ارزش شهر تهران» به کوشش موسی حجت اهدا شد.

در بخش کتاب برتر در حوزه اطلس تهران جایزه تهران به کتاب «اطلس تهران قدیم» اثر رضا شیرازیان رسید.

در بخش موسسه فعال در حوزه مطالعات تهران جایزه تهران به سید امیر منصوری و شهره جوادی ریاست پژوهشکده نظر برای (نقد طرح جامع تهران، برگزاری جلسات نقد معماری و شهرسازی تهران) رسید.

در بخش خبرنگار فعال حوزه اطلاع رسانی و میراث تهران جایزه تهران با تقدیر از همه خبرنگاران حوزه تهران به ویژه آقایان محسن دلیلی، پژمان موسوی و سیامک صدیقی و خانم‌ها مونا اسلامی، معصومه امینی، مریم اطیابی، فاطیما کریمی، کبریا سادات حسین زاده و مژگان انصاری، به سمیه ایمانیان اهدا شد.

جایزه تهران در بخش هنری به هنرپژوه فعال کیوان پهلوان اهدا شد.

جایزه تهران در بخش فیلم به حمید سهیلی برای ساخت مجموعه فیلم مستند تهران رسید.

جایزه تهران در بخش هنرهای تجسمی به حسن نادر علی (نقاش مناظر تهران) اهدا شد.

در بخش هنرهای نمایشی جایزه تهران به جواد انصافی رسید.

جایزه تهران در حوزه پایان نامه و رساله های دکترا به ابوذر مجلسی کوپایی برای رساله «تحولات باغ ایرانی دوره قاجار (نمونه های منتخب تهران)» اهدا شد.

در حوزه رسانه نیز جایزه تهران به سعید معدن کن مدیر رادیو تهران رسید.

جایزه تهران در حوزه مرکز فعال گردشگری تهران به روابط عمومی شهرداری منطقه 11 به مدیریت علی اسماعیل زاده اهدا شد.

گفتنی است در این مراسم سیدحسین هاشمی استاندار تهران، عیسی علیزاده -رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، ناصر تکمیل همایون تهران‌پژوه پیشکسوت، برزین ضرغامی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و مهرشاد کاظمی، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران حضور داشتند.

500500

کد خبر: 714661

وب گردی

وب گردی