استاد دانشگاه آزاد اسلامی: آسایهل یک مسئله علمی است و نباید سیاسی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه حقوق و علوم سیاسی مشهد با مقایسه آسایهل و برجام بیان کرد: برجام بیشتر جنبه سیاسی و مخالف و موافق دارد؛ بیشتر مخالفین برای این که دیدگاه سیاسی شان را مطرح کنند با آن مخالفت میکنند. برجام ضروری بوده است به هر حال جلوی ضرر را هر چقدر زودتر بگیرید منفعت است. اما دانشگاه آزاد اسلامی خارج از حوزه سیاسی است و جریان های سیاسی نیز از آن حمایت نمی کنند. آسایهل یک مسئله علمی است و نباید سیاسی شود.

به گزارش ایسکانیوز سیداسماعیلی هاشمی رکاوندی عضو هیات علمی دانشگاه حقوق و علوم سیاسی مشهد در خصوص ریاست ایران بر انجمن آسایهل بیان کرد: این انجمن در حال حاضر تشکیل شده و ریاستش را در این دوره آقای دکتر میرزاده به عهده گرفته است. انجمن آسایهل در ارتباطات علمی که در دانشگاه ها برقرار می شود می تواند تاثیر داشته باشد و همچنین مجموعه آن چیزی که در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی هست با توجه به تجربه 30 ساله ای که کسب کرده است. این انجمن می تواند در جهت بالا بردن راندمان کاری که در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته موثر باشد به طوری که این راندمان را بتوانند به شکلی به دانشگاه های جهان منتقل کنند یا از تجربیات آن ها استفاده کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است از لحاظ کمی و کیفی در ایران گستردگی ایجاد کند. ما خیلی کم در سطح دنیا دانشگاهی داریم که در شهرها، روستاها گستردگی داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر به سمت دانش بنیان می رود و توانسته است قرار دادهایی با نهاد های دولتی ببندد و همچنین به سمت نیازسنجی به یک کشور سوق داده شود. این باعث می شود دانشگاه آزاد با توجه به این تجربیاتی که دارد کشورهای دیگر هم از این تجربیات بهره مند شوند.

رکاوندی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بین الملل بیان کرد: نکته ای که حائز اهمیت است این است که دانشگاه آزاد در سطح بین الملل چه کارهایی میتواند انجام دهد که بتواند به نوعی تاثیر مثبتی در روابط بین کشورها، یا تواضع علمی بین دانشگاه ها، دانش های نو، انرژی های نو که در سطح دنیا مطرح است به این سمت سوق داده شود؛ این روش از خیلی جهات مهم است. اینکه می تواند سمت و جهت را به آن چیزی که می خواهند پیش ببرند و همچنین در کشور سیاست سنجی کنند. حالا باید ببینیم دانشگاه هایی که در ایران کار می کنند چقدر می توانند در سطح ایران موفق باشند و چقدر میتوانند نیازهای خودشان را از کشورهای دیگر، که رشته ها و دانشگاه های نو هستند برطرف کنند.

وی با بیان اینکه کار جمعی که بتوانند تبادل سیاستگذاری کنند در مسائل علمی کار بسیار خوبی است و ایران نیز می تواند خوب مدیریت را در دست بگیرد گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی هم این مدیریت را در دست گرفته و کار می کند؛ کشورهای اروپایی هم در سطح سیاستگذاری و در سطح علوم و دانش پیشرو هستند. اگر آسیا بتواند مستقلانه عمل کند و بتواند از این طریق ابتکارعمل نیازها به خصوص وضعیت کثرت جمعیتی را به دست بگیرید می تواند موفق باشد.

رکاوندی با توجه به نیازها و مشکلات موجود در آسیا افزود: قاره آسیا باید مسیر را به سمتی بکشاند که آن چیزهایی که در آسیا مبتلا به آن هستند را حل کنند. .قاره آسیا پتانسیل اصلی هست از جهت وجود منابعی که دارد ولی چنین منابعی در اروپا نیست. کشورهای آسیایی به جای این که بیایند از اروپا و آمریکا پیروی کنند خودشان مدیر و موثر باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد دانشگاه آزاد را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: دانشگاه آزاد با توجه به پیشینه ای که دارد توانسته یک مجموعه خیلی وسیعی از جوامع را مشغول کند. از نظر آماری هم اگر نگاه بکنیم در ایران خیلی ها با دانشگاه آزاد مرتبط هستند.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان قراردادهایی را با سازمانها می بندند گفت: جدا از اینکه بحث دانشجو پذیری باشد به یک شکلی علم خود را در معرض استفاده مراکز و سازمانهای دیگر قرار می دهند. از این جهت دانشگاه آزاد توانسته یک تجربه جدیدی را کسب کند و به نظر من این کار بسیار خوبی است.

رکاوندی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بدون دغدغه های سیاسی در مواردی که حالت خبر و رسانه ای دارند می تواند وارد شود و یکی از بهترین دانشگاه های آسیا خواهد بود. این شکل کار که توانستند در داخل این انجمن های آسیایی جا بگیرد به خاطر عملکردی بوده که نسبت به دانشگاه های دیگر پیشرو تر بوده و مدیریت آن را دکتر میرزاده را بر عهده بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حقوق و علوم سیاسی مشهد با مقایسه آسایهل و برجام بیان کرد: برجام بیشتر جنبه سیاسی و مخالف و موافق دارد؛ بیشتر مخالفین برای این که دیدگاه سیاسی شان را مطرح کنند با آن مخالفت میکنند. برجام ضروری بوده است به هر حال جلوی ضرر را هر چقدر زودتر بگیرید منفعت است. اما دانشگاه آزاد خارج از حوزه سیاسی است و جریان های سیاسی نیز از آن حمایت نمی کنند. اگر آسایهل شکل برجام بگیرد یک طوری ناسپاسی است. این یک مسئله علمی است و نباید سیاسی شود. آسایهل به شکل حزب نیست که بیاید طرح خود را بگوید بعد آن را به عنوان کاندید ریاست جمهوری عنوان کند. به نظر من باید از آن حمایت شود تا این که از آن انتقاد شود. بیشتر باید به این موضوع توجه کنند و دانشگاه را تشویق کنند به این سمت برود زیرا هم در سطح داخل و هم در سطح بین المللی میتواند کار کند.

وی با اشاره به مسئله حقوق شهروندی اظهار کرد: در مسئله حقوق شهروندی دانشگاه آزاد می تواند از لحاظ علمی خیلی راحتتر در سطح ایران، آسیا و در سطح بین الملل این موضوع را جابیاندازد. اگر این موضوع جا بیافتد و دانشگاه آزاد اسلامی در شکل گسترده ای فعالیت خود را انجام دهد خوب میتواند بسیاری از اهداف ایران را در مجامع بین الملل به ثمر برساند و رهبران سیاسی را تحت تاثیر قرار بدهد.

306/300

کد خبر: 714669

وب گردی

وب گردی