معیارهای کنونی ازدواج غلط است/دلایل رشد 30 درصدی طلاق در تهران

دکتر قیصری با بیان اینکه معیارهای ازدواج غلط است، با ارائه مثالی گفت: وقتی می خواهیم دو جسم را بهم جوش بزنیم وقتی این دو جنس بهم نخورند و مواد لازم مهیا نباشد، آن جوش به هر ترتیبی بعد از مدتی از بین می رود. در واقع ریشه ازدواج های ما مشکل دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از برنامه "صبح و گفت و گو" با موضوع دلایل رشد 30 درصدی طلاق در تهران و با حضور خانم دکتر همیز استاد دانشگاه و دکتر قیصری روانشناس و مشاور خانواده به روی آنتن رفت.

دکتر قیصری با ابراز تاسف اینکه درگیر شعار شده ایم، گفت: با حرف و شعار، واقعیت های امر و کنکاش و راهگشایی خاصی پیش نمی آید، افزایش بسیار چشم گیر طلاق در کشور و خصوصا در شهری مانند تهران از حوادث خیلی بدی است.

او متذکر شد: اگر از طلاق پیشگیری نکنیم معضل هایی که ناشی از طلاق رخ می دهد، هم برای دادگاه ها و هم برای مسایل اجتماعی بیشتر می شود. خصوصا اگر حاصل این ازدواج ناموفق تولد فرزندانی باشد عمق فاجعه و آثار آن بسیار زیاد است.

این روانشناس و مشاور خانواده، ازدواج را حاصل خواستن ها دانست و افزود: ما در دوره ای نیستیم که بگوییم دختر و پسر به هر دلیلی از جمله سنت ها و عقاید بزرگتر ها برای هم ساخته شده اند و خودشان دارند با انتخاب خودشان ازدواج می کنند.

او با اظهار به اینکه معیارهایی که باعث ازدواج می باشد، غلط است، با ارائه مثالی عنوان کرد: وقتی می خواهیم دو جسم را بهم جوش بزنیم وقتی این دو جنس بهم نخورند و مواد لازم مهیا نباشد، آن جوش به هر ترتیبی بعد از مدتی از بین می رود. در واقع ریشه ازدواج های ما مشکل دارد.

او در خصوص راهکارهای کاهش طلاق عنوان کرد: سمینارها و جلسات زیادی در خصوص ازدواج و طلاق گذاشته می شود اما محتوای خیلی از این سمینارها و طلاق ها چیزی نیست که بعدا تغییرات آماری را شاهد باشیم.

قیصری با ذکر اینکه روش فرهنگسازی ازدواج تا کنون اشتباه بوده است، ادامه داد: ما باید بسیج عمومی را در این خصوص تشکیل دهیم. مثلا صدا و سیما در خصوص فرهنگسازی ازدواج کار کند و فقط صحبت های کارشناسان نیست و نیاز است فیلم های موثری ساخته شود.

در ادامه و با بیان اینکه ما با دو قشر طلاق مواجه هستیم عنوان کرد: یکی طلاق هایی که در اوایل زندگی یعنی در سه سال اول فراوانی آن را داریم و دیگری هم طلاق هایی است که در حدود 15 الی 16 سال بعد از زندگی است که فرزندان نوجوان دارند و در تهران طلاق از نوع دوم بیشتر پررنگ شده است.

او در خصوص راه حل این معضل گفت: ما آموزش هایی را برای خانم ها گذاشته ایم و تقریبا در هفت جلسه وی را با چالش های اطرافش از جمله مادرشوهر، خواهرشوهر، اقوام خودش آموزش می دهیم که چگونه بحران هایش را حل کند. تاثیر فکر سازندگی در حل بحران ها فرد را کمک می کند.

این استاد دانشگاه با اظهار به اینکه انسان، موجودی پیچیده است و نمی توانیم با قانون دو انسان را در کنار همدیگر بنشانیم گفت: باید زوایای عاطفی را هم به انسان ها یاد دهیم که چگونه رعایت کنند.

او متذکر شد: گاهی مواقع پدر و مادرها دختر را در زندگی پر از رفاه غرق می کنند که در وجود خودش توانایی یک زندگی سنجیده را ندارد.
همیز با یادآوری اینکه باید حل بحران های مدیریتی را در آموزش هایمان لحاظ کنیم، تصریح کرد: وقتی مرد در عرصه هایی فراموش می کند، زن دارد و فقط در پی ساز و کار شغل و درآمدش است و رفاه خانواده و تفریح را فراموش می کند، در اینجا دچار مشکل می شود و ما باید به آقایان بفهمانیم که درست است مسئولیت مالی را دارید ولی همسر دارید و باید با وی خوش بگذرانید.

قیصری با طرح این پرسش که آیا جایی وجود دارد که کار پژوهشی در این خصوص انجام دهد، اظهار داشت: ما از متفکرین و اندیشمندان انتظار داریم که با قبول شرایط حاضراجازه دهیم تا به پژوهش جدیدی برسند و در شیوه های انتخاب، شیوه های ازدواج و شیوه های آشنایی آنقدر تغییر ایجاد کنند تا وقتی دو زوج بهم رسیدند احساس کنند که آگاهانه انتخاب کرده اند.

همیز با بیان اینکه باید به دختران و پسران علم زندگی را آموزش دهیم، در ادامه سه بخش علم زندگی را برای دختران و سه بخش نیز برای پسران قبل از ازدواج قائل شد و بیان داشت: دختری که نمی تواند خواسته هایش را از پدرش بخواهد و مادرش را واسطه قرار می دهد ممکن است در آینده در زندگی به همسرش غر بزند چون نمی تواند با وی ارتباط درستی برقرار کند.

704/700

کد خبر: 714684

وب گردی

وب گردی