دوره‌ی آموزش دانش‌های ادبی، برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود

کاوه فولادی‌نسب از برگزاری یک دوره آموزش‌های ادبی به مدت یک سال خبر داد. طرح این دوره با نگاهی به دانشگاه های فرانسه، امریکا و انگلیس نوشته شده و به مدت یک سال با ارائه ی مدرک معتبر برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، کاوه فولادی‌نسب(نویسنده، مترجم و منتقد ادبی) از برپایی یک دوره‌ی آموزش‌های ادبی خبر داد که همایش رایگان معرفی آن، روز شنبه، چهارم دی ماه، در موسسه فرهنگی بهاران خبر داد.

این نویسنده و مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با این دوره‌ی آموزشی، اظهار کرد: این دوره‌ی یک ساله، دانش‌های داستانی را آموزش می‌دهد که در چهار ترم و در مدت زمان یک سال برگزار می‌شود. در هر ترم سه مبحث از مباحثی که هر داستان‌نویسی نیاز دارد که به عنوان علوم پایه با آن آشنا باشد، توسط اساتید مختلف، تدریس می‌شود.

او با اشاره به اینکه مشابه این دوره تا کنون در ایران برگزار نشده است اضافه کرد: ما یک ساختار آکادمیک را طراحی کردیم. یک دوره‌ی کامل با دوازده درس که همانند دانشگاه عمل می‌کند و به صورت پیش‌نیاز و پس‌نیاز تدریس می‌شود. در پایان این دوره‌ی آموزشی، مدرکی ارائه می‌شود و ما با دانشگاه پیام نور صحبت کردیم که این مدرک را اعتبارگذاری کند.

فولادی‌نسب ادامه داد: طراحی این دوره، چیزی نزدیک به دو سال طول کشید و حاصل مطالعات من روی دانشگاه‌های امریکا، فرانسه و انگلیس بود. طراحی آن را از دو سال قبل شروع کردم که طرحی بسیار گسترده بود اما با توجه به شرایط موجود در ایران، طرح را خلاصه کردم و طرحی یک ساله را ارائه کردم که موسسه بهاران، اجرای آن را بر عهده گرفت.

این منتقد ادبی با اشاره به برگزاری یک شورای ادبی برای برگزاری این دوره‌ی آموزش داستانی اظهار کرد: آقایان یونس تراکمه، پدرام رضایی‌زاده و محمد تقوی، عضو این شورا بودند که مشورت‌های خوبی از آنان گرفتم و با توجه به این مشاوره‌ها نزدیک به دوماه قبل، تصمیمات نهایی گرفته شد.

وی همچنین حضور عموم علاقه‌مندان به این دوره را بلامانع دانست و گفت: ما تجربیات داستان‌نویسی را از این دوره کنار گذاشتیم چرا که این کار را در کارگاه‌های داستان نویسی انجام می‌دهند. در کارگاه‌ها روی نوشتن تمرکز می‌شود اما مسائلی از قبیل تحلیل ساختار، فارسی نویسی، نقد ادبی و... در کارگاه‌ها تدریس نمی‌شود چرا که به هرحال هرکسی دانش محدودی دارد.

نویسنده‌ی رمان «هشت و چهل و چهار» ادامه داد: افرادی که در کارگاه‌های داستان‌نویسی شرکت می‌کنند، دو دسته هستند. کسانی که از دانش‌های ادبی بهره‌مندند و کسانی که کسانی که خلاء دانش ادبی دارند. به اعتقاد من هر دوی این گروه‌ها می‌توانند در این دوره‌ی آموزشی شرکت کنند. البته کسانی هم هستند که برخی از تجربه‌های آکادمیک را سپری کردند و بخواهند تنها چند دوره را با ما بگذرانند که در این صورت بعد از ارزیابی سطح کیفی و آوردن نامه‌ای از استادی که درس را پیش او گذرانده‌اند، دیگر نیازی نیست که آن درس را بگذرانند و می‌توانند بقیه واحدها را بردارند.

فولادی‌نسب با اشاره به همایش رایگان معرفی این دوره‌ی آموزش ادبی گفت: چهارم دی ماه ساعت پنج و سی دقیقه این همایش در موسسه فرهنگی بهاران برگزار می‌شود. در این همایش مفاد درسی این دوره تشریح می‌شود و شرکت کنندگان بعد از اینکه برنامه برایشان شفاف شد می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند و زمان ثبت نام نیز از پانزدهم دی ماه آغاز می‌شود.

502500

کد خبر: 714734

وب گردی

وب گردی