ادامه گشایش های بانکی پسا برجام

اتصال شبکه بانکی ایران به نظام بانکی بین الملل از دستاوردهای برجام است و بر این مبنا، پیش از این نیز بانک بین‌المللی پرشیا در انگلیس از طریق بانک مرکزی آلمان به نظام پرداخت یورو موسوم به «تارگت 2» متصل شده بود.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا پناهی گفت: با این اتصال، امکان انجام نقل و انتقال به ارز یورو در منطقه اروپا توسط ملی بانک لندن فراهم شده و این بانک آماده ارایه خدمات کارگزاری به ارز یورو به بانک‌های ایرانی است.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران یادآورشد: در نظام‌های پرداخت یورویی تارگت 2، بانک‌های تجاری کشورهای اروپایی عملیات پرداخت و تسویه را از طریق یکی از بانک‌های مرکزی اروپایی انجام می‌دهند.

اتصال شعبه فرانکفورت بانک سپه به نظام تارگت2

شعبه فرانکفورت بانک سپه، دیگر بانک ایرانی است که توانسته است پس از برجام به نظام تارگت 2 متصل شود.

در مجموع شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور پس از برجام برنامه گسترده ای را برای بازگشت دوباره به نظام نقل و انتقالات ارزی در دستور کار دارند اما به دلیل آنکه بانک های ایرانی نزدیک یک دهه با نظام بین الملل ارتباط نداشته اند، در گام نخست نیازمند به روزرسانی اطلاعات و سیستم های خود هستند.

در همین رابطه معاون ارزی بانک ملی ایران از برقراری ارتباط کارگزاری با 25 بانک و 100 رابطه سوئیفتی پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام ) خبر داد و گفت:کار انتقال پول اشخاص به خارج از کشور نیز تسهیل شده و هموطنان می توانند ماهانه تا سقف 2 هزار یورو، پول حواله کنند.

«غلامرضا پناهی» با بیان این که این کار در زمان تحریم با اخذ هزینه های بالاتر از سوی صرافی ها انجام می شد، گفت: کارمزد اخذ شده برای این کار در شبکه بانکی سه دلار است در حالی که صرافی ها تا 25 دلار از مشتریان برای سقف 2 هزار یورو مطالبه می کنند.

منبع: ایرنا

101/401

کد خبر: 714738

وب گردی

وب گردی