عضو خبرگان رهبری: دین اسلام، تروریسم را بشدت رد می کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به منطق اسلام در قبال تروریسم گفت: برخی تصور می کنند که برای برپایی شریعت باید به ترور و خشونت متوسل شوند، در حالی که دین اسلام، تروریسم را بشدت رد می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت الله احمد مبلغی روز سه شنبه در حاشیه کنفرانس صلح خاورمیانه در امارات به خبرنگار تلویزیون «منتدی» این کشور، گفت: در شرایط تبادل خصومت، تروریسم تقویت می شود.
وی با اشاره به راه های خروج منطقه از پدیده تروریسم و خشونت اظهار کرد: باید تلاش کنیم جهل به شریعت از بین برود، همانطور که پیامبر(ص) مایل بود که اصرار کند شریعت او سهله و سمحه است، ما هم باید به صورت جدی و گسترده، شریعت فهمی و شریعت شناسی بر پایه خصلت های آن داشته باشیم، اما در این زمینه قصور و تقصیر داشته و داریم.
وی گفت : برای تروریسم زدایی، انسجام و تلاش مشترک لازم است. در شرایط نداشتن انسجام، تروریسم تقویت می شود، خشونت گرایان و تروریست ها از وجود زمینه های اختلاف استفاده می کنند.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: روشن است راه رسیدن مسلمانان به انسجام گفت و گوی جدی در همه زمینه ها و خویشتنداری طرف های مختلف می باشد، نگوییم طرف مقابل افراط می کند و به تفرقه دست می زند پس ما هم دست بزنیم، باید همه خویشتنداری و سماحت به خرج دهند.
وی با اشاره به نقش و تلاش ایران در استقرار صلح در جهان اسلام گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ورود در یک گفت و گوی جدی و سازنده آمادگی کامل دارد، نه آن گفت و گویی که امروز برپا و فردا رها شود.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: ما ایرانی ها به همه قواعد یک زندگی مشترک به صورت جدی ملتزم هستیم.
آیت الله مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: طبیعی است وقتی صدایی از دور بلند و یا شنیده می شود مشکلات حل نشود بنابراین لازم است صداها از نزدیک در قالب یک گفت و گوی مکرر و پایدار گفته و شنیده شود.
وی خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم اگر منطقه به سمت شرایط بدترشدن به پیش رود، به اسلام، پیامبر اسلام(ص) و همه دولت ها آسیب می زند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: همه بدانیم این کنترل ممکن است به نظر سخت باشد، ولی در دسترس است. باید به قرآن برگردیم.
وی با تاکید براینکه نباید هیچ طرفی از وجود دیدگاه های مخالف هر چند سلبی آزرده شود، گفت: ما باید رویکردهای عمومی را در هر حدی و سطحی مغتنم بشماریم. ما درحال حاضر به صلح و سلمی در همه زمینه های دینی،فرهنگی، سیاسی، مناسباتی و غیره در منطقه نیازمندیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر محبت از دین گرفته شود تنها یک اندام خشک برای دین باقی می ماند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت:روابط میان مسلمانان ، شاکله مناسبات آنها را تشکیل می دهد و اگر به این مطلب، آیه شریفه «کل یعمل علی شاکلته» را اضافه کنیم به دست می آید که از جامعه اسلامی، خروجی ها و برون داده هایی صدور خواهد شد که متناسب با شاکله ای است که پیدا کرده اند.
وی گفت: اگر شاکله روابط میان مسلمانان بر پایه جنگ و بدبینی شکل بگیرد، از سوی آن ها چیزی جز نابودسازی، تخریب، قتل، ترور و رفتارهای ضد انسانی بروز و ظهور پیدا نمی کند.
آیت الله احمد مبلغی به دعوت شیخ عبدالله بن بیه از علمای بزرگ اهل سنت و رئیس منتدا و تعزیز در کنفرانس صلح خاورمیانه شرکت کرده است.

303/300

کد خبر: 714747

وب گردی

وب گردی