بیشتر پژوهش‌های دانشگاه‌های نسل سوم کاربردی و تقاضامحور هستند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر این دانشگاه گفت: بیشتر پژوهش‌های دانشگاه‌های نسل سوم کاربردی و تقاضامحور هستند و باید دانشگاه‌ها روی این مساله سرمایه گذاری بیشتری کنند.

دکتر صاحبعلی منافی به ایسکانیوزگفت: یکی از شاخص‌های اصلی پژوهشی که اکثریت اعضای هیات علمی به آن پدیده آشنایی دارند پدیده ISI است، از عمر ISI حدود 63 سال می‌گذرد و جالب است بدانید در سال 2017 به احتمال قوی کلمه ISI توسط محققان دنیا شنیده نخواهد شد و جای خودش را به WOS خواهد داد.

دکتر صاحبعلی منافی با این توضیح که شرکت جدیدی که هنوز از اسم آن رونمایی نشده از کلمه‌ای بنام WOS که شالوده اصلی ISI است استفاده خواهد کرد ادامه داد: اگر بخواهیم مراجع اصلی دانشگاه را نام ببریم یک Master-list داریم که تا حدودی اکثر منابع علمی معتبر دنیا در آن جای دارند مثل Medline، Pubmed، Embase، CABi، PsycInfo، SCOPUS و ... تعدادی از این‌ها که اعتبار بالایی دارندWOS تلقی می‌شود ما در WOS در حال حاضر 4 گزینه مهم داریم که بالاترین امتیاز در حوزه انتشاراتی به آن‌ها اختصاص دارد که عبارتند از SCIE (JCR)، SCI (JCR)، A&HSCI و ESCI.

منافی در ادامه در مورد دستاوردهایی که دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در سال‌های پیش توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه پژوهش و فناوری داشته اظهار کرد: این واحد دانشگاهی در چاپ مقاله ISI توانسته بالغ‌ بر 750 مقاله توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه به چاپ برساند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود 234 مقاله علمی-پژوهشی چاپ‌ شده، 29 مورد مقالات علمی-ترویجی، 30 مورد کتاب تألیفی و ترجمه توسط اعضای هیات علمی و 17 اختراع توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران را دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری برشمرد و گفت: سایر مقالاتی که در پایگاه‌های معتبر خارجی غیر ISI چاپ ‌شده بالغ‌ بر 117 مورد و بیش از 2000 مقاله هم در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین المللی توسط همکاران ما به چاپ رسیده است.

وی یکی از شاخص‌هایی را که در پژوهش و فناوری باعث برتر شدن این واحد دانشگاهی در سطح استان و کشور شده است ارتباط با صنعت دانست و افزود: فکر می‌کنیم در سطح کشور بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی جزو 3 دانشگاه برتر باشیم چرا که از لحاظ تعداد قراردادهای برون‌دانشگاهی بالغ ‌بر 90 قرارداد در 6 سال گذشته توسط اعضای محترم هیات علمی با سازمان‌های دولتی و غیردولتی منعقد ‌شده که جا دارد از تک‌تک آن‌ها تشکر و قداردانی داشته باشم.

منافی تأکید کرد: در مدت 4 سال بین سال‌های 90 تا 93 به‌ طور میانگین 82 درصد جذب بودجه پژوهشی داشته‌ایم که این نشان دهنده جایگاه ویژه پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود می‌باشد.

وی در ادامه افزود: یکی از حلقه‌هایی که در دانشگاه‌های سراسر کشور اخیراً خیلی به آن تأکید شده و اکثر دانشگاه‌ها به این سمت رفته‌اند ایجاد مراکز رشد است و ما در 9 ماه اخیر با حمایت‌های ویژه‌ ریاست واحد و با همکاری پارک علم و فن‌آوری استان سمنان توانستیم مرکز رشد واحدهای فناور را در این واحد دانشگاهی تأسیس کنیم که در آینده خبرهای خوبی از آن خواهید شنید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در خصوص مراکز تحقیقاتی تصریح کرد: تغییر ترکیب جمعیت ایران باعث شده است که تعداد دانشجویان دانشگاه‌های اکثر دانشگاه‌ها کم شود و این فقط مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست یکی از نکته‌هایی که مراکز تحقیقاتی دارد این است که علاوه بر انجام کارهای کاربردی و تقاضامحور می‌توان درصد بالایی از موظفی اساتید را به مرکز تحقیقاتی اختصاص داد و گروه‌هایی که هیات علمی مجرب با حداقل ده استادیار و دانشیار دارند می‌توانند مراکز تحقیقاتی تخصصی تأسیس کنند و خواهش می‌کنم اعضای محترم هیات علمی واحد بخشنامه‌های مرتبط با این قضیه را مطالعه کنند و روسای محترم دانشکده‌ها و مدیران محترم گروه‌ها نیز با اعضای گروه‌های آموزشی جلسه بگذارند و مرکز تحقیقاتی تخصصی خود را از طریق حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد در سازمان مرکزی به ثبت برسانند تا هم بتوانند همکاری‌های تحقیقاتی خوبی انجام بدهند و هم موظفی تدریس خود را از این طریق پوشش بدهند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشی خوب است که واقعاً قابل لمس توسط مردم و کاربردی و تقاضامحور باشد گفت: یکی از کارهایی که با بازگشت دوباره دکتر بدیعی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود کلید خورد تلاش برای ایجاد و احداث نیروگاه خورشیدی فوتوولتایی است که دانشگاه ما بر این مساله پافشاری دارد تا در آینده احداث نیروگاه خورشیدی را در اولویت کارهای خودش قرار بدهد.

منافی اظهار کرد: خبر خوبی که می‌توانم امروز به شما بدهم اخذ مجوز مجله بین‌المللیTPR (Trends in Phytochemical Research) است که این مجله‌ از طریق دانشکده علوم پایه و گروه شیمی در حالی پایه‌ریزی است و دو هفته پیش نیز مجوز انتشار این مجله از طریق مدیرکل محترم علم و علم‌سنجی سازمان مرکزی به معاونت پژوهش و فناوری واحد ارسال شد. فکر می‌کنم این مجله نه برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود که اگر مسیر خودش را به ‌درستی طی بکند برای کل استان سمنان می‌تواند نویدبخش خبرهای خوب در آینده نه‌ چندان دور باشد.

وی در مورد انتخاب پژوهشگران برتر در سطح واحد و استان با اشاره به این سخن حضرت علی (ع) که فرمودند هیچ کوششی ارزشمندتر از تحقیق و پژوهش نیست گفت: بر اساس آیین‌نامه و بخشنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی پژوهشگران برتر انتخاب می‌شوند و ما در سطح استان در 6 شاخه پژوهشگر برتر داشتیم که خوشبختانه در 4 شاخه‌ اساتید واحد شاهرود برتر شدند که در دانشگاه آزاد اسلامی مهدیشهر از این عزیزان تقدیر به عمل آمد.

در انتهای این مراسم از شش پژوهشگر برتر واحد تقدیر شد.

200

کد خبر: 714772

وب گردی

وب گردی