تشریح ابعاد مختلف سفر رئیس جمهوری  از زبان معاون ظریف

معاون وزیر امور خارجه ابعاد مختلف سفر رئیس جمهوری به سه کشور ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم رحیم‌پور معاون وزیر امور خارجه گفت: رئیس جمهوری 17 سفر به این منطقه و کشورهای مشترک المنافع داشته و از طرف مقابل هم 21 همتای او به ایران آمده اند که این آمار سفرها به کشورهای منطقه برخلاف تصور برخی که توجه به کشورهای غربی را اولویت دولت بیان می کنند نشان دهنده نگاه ما به کشورهای شرق است. عده‌ای بعد از مذاکرات هسته ای و برجام تصورشان بر این است که ما توجه بیشتری به غرب می کنیم در حالی که عملا اینطور نبوده است.

رحیم پور گفت: در این سفر، ارمنستان اولین کشور همسایه زمینی است که رئیس جمهور برای اولین بار به آنجا سفر می کند و در این سفر یکروزه مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و صدور خدمات فنی مهندسی در برنامه ها لحاظ شده است که بنا داریم سقف روابط کشورمان با این کشورها را از مرز یک میلیارد دلار فراتر ببریم.

رحیم پور با اشاره به ویژگی این سه کشور افزود: قزاقستان یک کشور نفت و گازی است و از لحاظ معادن همه نوع فلزاتی در آن وجود دارد که ایران از این کشور اورانیوم هم وارد می کند.

او گفت: ما به کشور ارمنستان گاز صادر می کنیم و از آنجا برق وارد می کنیم و کشور قرقیزستان که در انحصار چین است از قدرت اقتصادی بالایی برخوردار نیست که در این سفر سعی داریم حجم معاملات را افزایش دهیم.

رحیم پور افزود: در طول این سفر یکروزه در کشورهای ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان همایش اقتصادی داریم، که در دو کشور، همتای رئیس جمهور و در یک کشور دیگر وزیران کشورها شرکت می کنند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت: در این سفر 20 موافقت نامه و یادداشت تفاهم در زمینه های کشاورزی، گمرک و کشتیرانی در دریای خزر، وزارت کار، اتاق بازرگانی، آی سی تی، گردشگری، بهداشت و ورزش داریم.

او افزود: ما در این سفرها به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم هستیم که برای آن می خواهیم بخش خصوصی را فعال کنیم تا دولت به عنوان کارفرما باشد و این موضوع در اکثر سفرهای رئیس جمهور با همراه شدن اتاق بازرگانی برای پیدا کردن خدمات فنی مهندسی و صادرات غیر نفتی دنبال می شود.

رحیم پور از برنامه های دولت در مورد حذف ویزا در این سفر یکروزه در گفتگو با شبکه خبر، گفت: در مورد ویزا در سال 95 ابتدا کشور گرجستان و به دنبال آن هم ارمنستان ویزا را لغو کردند. در سفر به قرقیزستان هم برنامه ای برای مذاکره در خصوص حذف ویزا داریم تا تسهیلات ویزایی برای هموطنان راحت تر شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه افزود: این سه کشور و کشورهای بلاروس و روسیه عضو اوراسیا هستند که در حال مذاکره با آنها هستیم تا به یک نتیجه مشخص برای پیمان تجارت آزاد برسیم و ما می توانیم با تعرفه های ترجیحی وارد این بازار ها شویم. به همین دلیل در سال میلادی جاری 50 درصد تجارتمان با روسیه را افزایش دادیم که بخش عمده آن در مواد غذایی بوده است و نیاز داریم تا سازو کارهای داخلی را برای افزایش سطح روابطمان با کشورهای اوراسیا فراهم کنیم.

رحیم پور گسترش روابط با کشورهای منطقه و مسلمان را از سیاست های کلان یاد کرد و گفت: ما بر اساس سیاست های کلان کشور در حال گسترش روابط با کشورهای منطقه، همسایه و مسلمان هستیم و هدف این است که اقتصاد و فرهنگ مردم ما و این کشورها با یکدیگر پیوندی قوی تر داشته باشد تا پیوندهای امنیتی هم قوی تر شود.

در این سفر یکروزه یک هیات سیاسی- اقتصادی مرکب از تعدادی از وزیران دولت و بازرگانان کشور، رئیس جمهور را همراهی می کنند.

302/300

کد خبر: 714909

وب گردی

وب گردی