وقتی حتی مهندسان اپل به ستوه می آیند؛ مک فراموش شده است

پیش از آیفون، مک بود که عنوان برترین و مهم ترین محصول اپل را یدک می کشید ولی حالا همه چیز تفاوت می کند و در اپل، کسی دیگر چندان به فکر مک و به روز رسانی آن نیست.

به گزارش ایسکانیوز؛ طرفداران کامپیوترهای اپل به خوبی می دانند که این شرکت آخرین بار در سال ۲۰۱۳ مک پرو را آپدیت کرده در حالی که به روز رسانی ارزان ترین کامپیوترش، یعنی «مک مینی» هم به سال ۲۰۱۴ بر می گردد.

اپل تقریباً دو ماه پیش، بعد از گذشت زمانی بیش از ۵۰۰ روز بالاخره مک بوک پرو را آپدیت کرد که از اسپیکرهای قوی تر، تاچ بار و البته طراحی نازک تر بهره می برد. با این حال کاربران به هیچ عنوان از این لپ تاپ «حرفه ای» و البته گران قیمت راضی نیستند، چرا که نمی تواند در این بازه قیمتی، برتری اش را به محصولات رقبا اثبات کند و حتی به نسبت نسل قبلی اش هم از لحاظ قدرت پردازشی پیشرفت چندانی نداشته است.

امروز «مارک گورمن» از «بلومبرگ» در گزارشی خبرساز می نویسد منابع داخلی اپل می گویند که در این شرکت، مک اولویتی ندارد. مک با اینکه فرزند ارشد اپل است، محبوبیت را به شکل تمام و کمال به فرزند کوچکتر این خانواده، یعنی آیفون باخته است. در هر صورت ۶۳ درصد از کل درآمد اپل مربوط به آیفون است در حالی که مک صرفاً ۱۰ درصد از درآمد شرکت مورد بحث را تشکیل می دهد.

بلومبرگ بر اساس گفته های منابعی از داخل اپل، اشاره می کند که مک اهمیت بسیار کمی در میان محصولات کمپانی مورد اشاره یافته. نه بخش طراحی به آن اهمیتی می دهد و نه بخش نرم افزاری. کارمندان داخلی اپل حتی اشاره کرده اند که هیچ مسیر مشخصی برای آینده مک از سوی مدیریت ارشد هم ترسیم نشده و چنین مسائلی سبب گشته تا استعدادهای مطرحی ترجیح دهند تا اپل را ترک کنند.

اپل همچنین با کامپیوترهای مک قادر نیست توجه کاربران حرفه ای تری مانند طراحان یا کاربران سازمانی را به خود جلب کند. به هر حال افرادی که در پی خرید کامپیوتری جدید هستند اکنون انتخاب های بیشتری دارند. سخت افزارهای مبتنی بر ویندوز پیشتر به علت ظاهر ضخیم و طراحی بدشان از سوی طرفداران اپل به سخره گرفته می شدند ولی حالا خود مایکروسافت دست به کار شده و محصولاتی بی نقص و جذاب از نظر طراحی را روانه بازار کرده است. کار حتی تا جایی پیش رفت که خود مایکروسافت، مک بوک پرو را «نا امید کننده» دانست و عنوان نمود که در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران در حال خرید لپ تاپ یا تبلت سرفس هستند.

البته باید به اتکای خاص اپل به اینتل هم اشاره کرد. اپل از چیپ های توسعه یافته توسط اینتل در کامپیوترهایش استفاده می کند و اینتل هم اخیراً با چالش های زیادی در زمینه توسعه محصولاتش مواجه بوده است.

اولویت اول و علت مشکل باتری: رساندن مک بوک پرو به فصل تعطیلات

اما داستان توسعه مک بوک پرو ۲۰۱۶ هم در نوع خود جالب است. یکی از کارمندان اپل به بلومبرگ می گوید که این شرکت تصمیم داشت از طراحی نوین تری در باتری این لپ تاپ استفاده کند که باعث طولانی تر شدن زمان استفاده از آن می شد. مهندسان اپل قرار بود به جای باتری هایی با ابعاد مرسوم که در تمام گجت ها یافت می شوند، از باتری هایی با ظرفیت بیشتر در مک بوک پرو استفاده کنند که می شد از آنها در فضای خالی مک بوک بهره گرفت. این نوع طراحی باتری باعث می شد تا در نهایت کاربر بتواند زمان بیشتری از دستگاه خود بهره گیرد.

ولی طراحی مورد اشاره برای باتری در یکی از آزمایش های کلیدی اپل با مشکل مواجه می شود. اپل هم از پیش برنامه ریزی کرده بود تا امسال یک مک بوک پروی جدید را روانه بازار کند. در این حالت، اپل به جای توقف پروژه و رفع مشکل باتری های جدید و حجیم تر، ترجیح می دهد مک بوک را به باتری هایی دارای طراحی قدیمی مجهز کرده و آن را به فصل تعطیلات برساند.

مشکل فقط همین نبود. این لپ تاپ قرار بود از طراحی جدید باتری بهره گیرد و تصمیم بعدی، باعث می شد تا اپل به مهندسان زیادی نیازمند شود تا طراحی اولیه را با باتری های قدیمی هماهنگ سازند. در نتیجه همین امر، توسعه تمام مک های دیگر نیز متوقف شد تا اپل بتواند مک بوک پرو را به فصل پر فروش پایان سال برساند. در نهایت نتیجه کار هم لپ تاپی است که نمی تواند عمر باتری چندان بالایی را مانند نسل گذشته خودش برای کاربر به ارمغان بیاورد و اپل حتی قابلیت نمایش «زمان باقی مانده» از شارژ باتری را نیز از آپدیت جدید سیستم عامل macOS حذف کرده است.

کارمندان اپل همچنین به بلومبرگ گفته اند که در گذشته، تیم طراحی که تحت نظر جانی آیو است، توجه بسیار بیشتری به مک داشت. قبلاً مهندسان بخش مک هفته ای یک بار با بخش طراحی جلسه داشتند در حالی که افراد ارشدی که زیر نظر آیو کار می کردند هم به شکل مداوم به آزمایشگاه های توسعه مک سر می زدند. حالا به نظر می رسد که جلسات و بازدیدها به شدت کاهش داشته، چرا که اپل به طور کلی به محصولات پر درآمدتری مانند آیفون و آیپد توجه بیشتری می کند.

اپل حالا به تقدم نازک بودن بیشتر و همچنین تعداد کم درگاه های ارتباطی فکر می کند، نه نیاز کاربران حرفه ای

از داخل شرکت ساکن کوپرتینو همچنین خبر می رسد که اپل بخش توسعه نرم افزار را نیز دگرگون کرده و تیم های توسعه سیستم عامل را با هم ادغام نموده. در نتیجه، حالا صرفاً یک تیم نرم افزاری در اپل وجود دارد که مشخصاً بیشتر اعضای آن مشغول توسعه و تقدم نهادن به iOS هستند و این سیستم عامل را برای آیفون و آیپد پویاتر می کنند.

چنین تغییری در تیم نرم افزار، مک را هر چه بیشتر شبیه به محصولات همراه، نظیر آیفون کرده است. اپل حالا به تقدم نازک بودن بیشتر و همچنین تعداد کم درگاه های ارتباطی فکر می کند، نه نیاز کاربران حرفه ای. کارمندان اپل می گویند که حتی نمونه های اولیه از مک بوک ۱۲ اینچی به درگاه Lightning مجهز بوده اند که در ادامه به یک درگاه USB-C تغییر یافته. اپل حتی یک مک بوک پروی طلایی رنگ را هم ساخته و سپس از معرفی آن منصرف شده است.

نمونه های اولیه از مک بوک ۱۲ اینچی به درگاه Lightning مجهز بوده اند

در گذشته مدیران ارشد اپل از مهندسان می خواستند تا بر روی یک پروژه به شکل مستقیم کار کنند ولی اکنون منابع داخلی بلومبرگ خبر می دهند که اپل از مهندسان خود می خواهد که روی چند پروژه یا چند راهکار به شکل همزمان کار کنند تا در صورت عدم تمایل مدیریت به توسعه یکی از آنها، بتوان دیگری را ادامه داد. این در حالیست که پیشتر مدیریت ارشد اپل نقطه نظر و دیدگاه های یکتا و صریح تری داشت.

مهندسان اپل می گویند که قرار بود در سال ۲۰۱۴ مک بوک پروی ۱۲ اینچی را معرفی شده و به فروش برسد. اما از آنها خواسته شده بود تا دو نوع مک بوک اینچنینی توسعه دهند. یکی از آنها سبک تر بود و دیگری اندکی سنگین و ضخیم تر. در نهایت تیم مدیریت اپل، به نمونه سبک و نازکتر رای می دهد و مهندسان برای ماه ها دوباره تمام تلاش خود را به کار می بندند تا تمام آن اجزای الکتریکی را در چنین بدنه نازکی جای دهند. به همین دلیل معرفی مک بوک ۱۲ اینچی به سال ۲۰۱۵ کشیده شد.

برای به روز رسانی همین لپ تاپ که در ابتدای ماه های نخست سال جاری ارائه شد، مهندسان اپل مایل بودند تا پورت USB-C دوم در کنار سنسور Touch ID را به آن اضافه کنند تا کاربران حرفه ای تر هم به سراغ چنین محصولی آیند. در نهایت ولی نسخه به روز رسانی شده مک بوک، دارای رنگ رز گلد و پردازنده ای سریع تر بود.

منابع داخلی اپل اذعان دارند که بیشتر اعضای کلیدی که پیشتر در تیم مک حضور داشتند، یا در قسمت های دیگری به کار گرفته شده اند یا به طور کلی تصمیم گرفته اند تا اپل را ترک کنند. عده ای به دنبال کار در فضایی بوده اند که همه چیز در مورد پول و مشتری های بیشتر نباشد.

در سال ۲۰۱۳، اپل نسخه جدید و کاملاً متفاوتی از Mac Pro را معرفی کرد. این محصول بدنه ای سیلندر مانند داشت و ساخت آن در خود آمریکا انجام می شد. اپل برای کاهش فشارهای سیاسی مبنی بر ایجاد شغل در آمریکا مجبور شده بود این محصول را در وطن تولید کند و البته چنین تصمیمی، دردسرهای بسیاری نیز به همراه داشت.

برای مثال بدنه براق و لبه های خمیده و کروم مانند مک پرو، به معنای آن بود که اپل باید ابزارهای صنعتی خودش را برای این کار توسعه داده و سپس افراد را برای نظارت بر دستگاه ها آموزش می داد. همین مسائل موجب شد تا اپل در ابتدای عرضه مک پرو، نتواند به سرعت به حجم بالای تقاضا پاسخ دهد.

حال ولی سه سال از آن زمان سپری شده و مک پرو دست کم در انتظار به روز رسانی چیپ های داخلی و درگاه های ارتباطی اش است. همین مسائل باعث می شود تا اپل احتمالاً تولید مک پروی بعدی را به آسیا برگرداند که البته این تصمیم هم با مشکلات بسیاری، به خصوص پس از انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور بعدی مواجه خواهد بود.

با تمام این اوصاف، اپل هنوز کاملاً قید مک را نزده است. مدیر عامل شرکت مورد بحث، تیم کوک به تازگی عنوان کرده که «اپل در نقشه راه خود کامپیوترهای هیجان انگیزی دارد و کسی نباید نگران این موضوع باشد». با این حال بعید به نظر می رسد که اپل در سال ۲۰۱۷ هم برنامه ویژه ای برای مک هایش داشته باشد.

بلومبرگ اشاره می کند که در سال بعدی میلادی،‌ احتمالاً درگاه USB-C به همراه چیپ گرافیکی جدیدی از AMD در iMac به کار گرفته خواهد شد. این در حالیست که مک بوک ۱۲ اینچی و مک بوک پرو قرار است صرفاً به پردازنده های جدید مجهز شوند. در نتیجه نباید امید چندان بالایی به مک های ۲۰۱۷ داشت.

منبع : دیجیاتو

203/200

کد خبر: 715081

وب گردی

وب گردی