دولت باید با شرکت های فناوری محور تعامل مشروط داشته باشد

سومین نشست مشترک هیات مدیر و اعضای انجمن مشاوران مدیریت ایران روز گذشته با حضور سید محمد صاحبکار خراسانی رییس امور شرکت های دانش بنیان،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سلطانی رییس هیات عامل صندوق نو آوری و شکوفایی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد صاحبکار رییس امور شرکت های دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست با تاکید بر اینکه همه کشورها برای حوزه های فناوری برنامه دارند گفت: برنامه هایی همچون تزریق مالی بلاعوض، معافیت های مالی و نهاد سازی، و اینگونه نیست که دولت ها توسعه فناوری را به دست بازار بسپارند و بگویند که بخش خصوصی تعاملاتی را شکل بدهند و کاری اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اما سوال مهم این است که دولت ها تا چه سطحی بیایند با بنگاههای فناوری محور تعامل کنند؟ دراجرای قانون شرکت های دانش بنیان هم یکسری پاسخ های نادرستی به این سوال مهم می دهیم.

رییس امور شرکتهای دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با طرح این سوال که برنامه تعامل دولت با بنگاههای فناوری محور چه باید باشد؟، گفت: باید دولت مسایل اصلی بنگاههای فناوری محور را شناسایی کند و یکسری برنامه ها را در این زمینه داشته باشد و تعامل مشروط، مرحله ای و زمان مند را برای هدایت بنگاه و تسهیل فعالیت بنگاه داشته باشد.

صاحبکار خاطرنشان کرد: یک فعال اقتصادی ذاتا به سمت سود و ارزش افزوده تمایل دارد و اگر در سایر فعالیت های غیر مولد اقتصادی مانند دلالی و سوداگری در زمین و ارز مشغول باشد، در این شرایط وارد فضای تولید و مولد نمی شود. لذا باید در کشور برنامه ای داشته باشیم که سایر مسیرهای موازی با تولید مولد را غیر جذاب کنیم . دولت های مختلفی که خواستند توسعه اقتصادی بدهند برنامه های ویژه ای برای کارهای سلبی داشته اند.

وی اظهارداشت: اگر دولت ها بتوانند فعالین اقصادی را به سمت تولید مبتنی بر فناوری داخلی سوق دهند می تواند یک گام بیشتر اقتصاد را هدایت کنند. مهمتر اینکه اگر آمدیم و وارد حوزه فناوری داخلی شدیم سود و ارزش افزوده کجاست؟ و باید برنامه دولت ها در این زمینه مشخص شود.

رییس امور شرکتهای دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان حدود 15 سرفصل اصلی دارد و در حال حاضر ما 60 برنامه مختلف در حمایت و هدایت از بنگاهها را اجرا می کنیم.

اولیایی: کنار هر وزیر باید یک مشاور مدیریت حضور داشته باشد

در بخشی از این نشست محمود اولیایی رییس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران نیز به تفاوت اساتید حوزه مدیریت و مشاوران مدیریت اشاره کرد و اظهارداشت: تفاوت عمده ای میان اساتید و مشاوران در حوزه مدیریت وجود دارد و آن هم اینکه اساتید حوزه مدیریت به بسط تئوری های مدیریت در کشور می پردازند اما مشاوران مدیریت وظیفه اجرایی کردن تئوری ها را در کف سازمانها بر عهده دارند. لذا در بزرگترین آزمایشگاهها که سازمانها هستند مشاوران مدیریت مشغول فعالیت هستند و متاسفانه در کشور کمترین توجه به این بخش مهم از حوزه دانش بنیان می شود.

وی تاکید کرد: عنوان می شود که در کشور سوء مدیریت داریم ، اعتقاد بر این است که در بخش های مهمی همچون محیط زیست، صنعت خودرو، پتروشیمی و حوزه های اداری سوء مدیریت داریم اما تقریبا در کنار هیچ کدام از وزرای ما مشاور مدیریت نیست مشاور اقتصادی دارند اما مشاور مدیریت ندارند. در میان معاونین وزرا نیز بسیار کم مشاور مدیریت دارند.

رییس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران تصریح کرد:مشاور اقتصادی مدل کلان اقتصادی را در می آورد اما مشاور مدیریت است که باید آن مدل را عملیاتی کند و این چالش هایی است که در حوزه دانش بنیان هم به نوعی با آن روبرو هستیم و به دلیل احتیاجاتی که در فاز تجاری سازی وجود داشته پارک های علم و فناوری ، بعد از تشکیل صندوق با مشاوران به عنوان کارگزار برخورد می کند در حالیکه ما کارگزار نیستیم بلکه مشاور مدیریت هستیم.

اولیایی خاطرنشان کرد: ارتباطی میان مشاوران مدیریت، صندوق و معاونت فناوری ایجاد شده و امیدواریم این ارتباط توسعه پیدا کند. ما در انجمن مشاوران مدیریت تصمیم گرفتیم که هر ماه نشستی را با بررسی چالش های حوزه های مختلف کشور با کمک اعضا و با دعوت از عزیزانی که در نظام حاکمیتی کشور هستند تشکیل دهیم.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری مطرح کرد : ضعف مدیریتی در شرکت های دانش بنیان

سلطانی رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست با تاکید بر اینکه در حوزه شرکت های مشاوره ای هنوز کار جدی انجام نشده است گفت: به همین دلیل این شرکت ها هنوز نتوانسته اند جای خود را پیدا کنند. به نظر می رسد انجمن های صنفی می توانند این کار را انجام دهند و امیدواریم این جمع بتواند در راستای اینکه جایگاه این شرکت ها مشخص شود قدم بردارد.

وی ادامه داد:در حال حاضر در خصوص پذیرش نیاز به مشاوره مدیریت در شرکت های دانش بنیان و غیر دانش بنیان مشکل فرهنگی وجود دارد. البته فضای کسب و کار نیز باید بهبود پیدا کند تا رونقی در بحث مشاوره اتفاق بیفتد. معمولا فناورها در کشور تصور نمی کنند که چیز دیگری نیاز دارند بنابراین نیاز به مشاوره مدیریتی هم ندارند. فناورها فکر می کنند که همه کشور یعنی فناوری و اگر بخواهند مشارکتی داشته باشند اعلام می کنند که 80 درصد برای فناوری است در حالیکه در دنیا عرف برعکس این است.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه در حوزه مشاوره مدیریت به نوعی فرهنگ سازی داخلی نیاز داریم خاطرنشان کرد: یک مقدار فضای اقتصادی چرخش درستی در فضای دانش بنیان ندارد و فضای مناسب کار شما کمتر بوده و باید این فرهنگ سازی را خودتان انجام دهید و ما هم فکر می کنیم که بحث مشاوره مدیریت بسیار اهمیت دارد و اساسی است.

سلطانی افزود: یکی از مسائل اساسی شرکت های دانش بنیان که ما با آن در ارتباط هستیم ضعف های مدیریتی است. البته تنها در این شرکت های ضعف مدیریتی وجود ندارد بلکه در بخش های مختلف کشور ضعف مدیریتی وجود دارد.

وی تصریح کرد:در کشور 2 هزار و 827 شرکت دانش بنیان داریم که 60 درصد آن نوپا هستند وکمتر از سه سال است که فعالیت می کنند و تنها دو نیروی پاره وقت دارند. این شرکت ها نیاز مدیریتی دارند اما افرادی که در این شرکتها فعالیت دارند رفع نیاز مدیریتی برایشان ملاک نیست و تنها پول می خواهند. بنابراین اگر چه وجود این شرکت ها خوب است اما نیاز به آموزش دارند.

مجید جلالی: فوتبال باید ذی نفوذ دولت باشد

مجید جلالی سرمربی تیم پیکان تهران و دبیر کل کانون مربیان فوتبال ایران و مدرس بین المللی فیفا نیز با حضور در این نشست با تاکید براینکه فوتبال در دنیای امروز مقوله مهمی است و شاید در کشورما به طور شایسته به آن نگاه نمی شود گفت: فوتبال از طریق سازمان ملل به عنوان سومین عامل گردش مالی در دنیا مطرح است.

وی ادامه داد: فوتبال 7 هزار عنوان شغلی ایجاد کرده و در کشور ما به فوتبال به عنوان عامل تفریحی و از نظر سیاسی عامل سرگرم کننده نگاه می شود. فوتبال باید ذی نفوذ دولت باشد و به همین دلیل فوتال در کشور به جایگاهی که سازمان ملل به آن اشاره می کند، نرسیده است.

این مربی فوتبال به عوامل موثر در ساخت یک تیم خوب اشاره کرد و گفت: برای ساخت تیم خوب مربی باید فلسفه خود را داشته باشد. یک مربی باید اهدافش مسخص باشد. برای مثال در سال جاری که بنده به باشگاه پیکان رفتم اولین سوالم این بود که بدانم خواسته آنها با فلسفه من هم خوانی دارد یا خیر.

جلالی تصریح کرد: بعد از آن اولین کاری که بنده انجام دادم انتخاب همکارانم است. در این راستا گروهی را می خواستم که برای من جامع شرایط باشد و یک قدم از خودم جلوتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنده در هر تیمی که وارد می شوم سعی می کنم که از مقررات آن مطلع شوم چرا که برخی از قوانین مغایر با پیشرفت است و در آن شرایط نمی توان کار کرد. راهکار دیگر بنده برای داشتن یک تیم خوب اریابی عملکرد بازیکن ها است و سعی می کنم آنها را ارزیابی کنم تا آنها متوجه شوند که چقدر به نسبت قبل تغییر کرده اند.

دبیر کل کانون مربیان فوتبال ایران و مدرس بین المللی فیفا، افزود: دو موضوع از نظر بنده در انتخاب تیم اهمیت دارد. یک آنکه فرد تعادل روانی داشته باشد که این موضوع در فوتبال تعریف دارد و کسی تعادل دارد که در شریط رضایت و عدم رضایت کیفیت بازی اش تغییری نکند و عامل دیگر قدر شناسی بازیکن است.

در ادامه این نشست سهراب آقازاده مسئول کارگره شرکت های دانش بنیان انجمن مشاوران مدیریت ایران نیز با ابراز خرسندی از ارائه سرویس های مشاوران مدیریت به شرکت های دانش بنیان گفت: سبقه خوبی از نگاه به مشاور، در این حوزه وجود ندارد و بیشتر مشاور را ابزاری برای تضمین باورهای خودمان و در فاز کارگزاری می بیننند. نمی توان نقطه آغاز را تغییر داد اما از همینجا به بعد می توان پایانی را همه ذی نفعان با هم بسازیم که پایان خوبی برای همه باشد.

وی ادامه داد: ساختار انجمن به این شکل است که کمیته های مختلفی دارد زیر مجموعه کمیته کسب و کار 10 کارگروه مشغول فعالیت هستند. اوایل سال جاری بنده پیشنهاد تشکیل کارگروه برای توسعه بازار خدمات مشاوره درحوزه شرکت های دانش بنیان را دادم و پذیرفته شد. در حال حاضر فضایی که وجود دارد بیشتر شرکت ها را در قالب کارگزار یا دوره های توانمند سازی بسیار کوچک می بیند. ما اعتقاد داریم می توان خیلی بزرگتر فکر کرد.

آقازاده خاطرنشان کرد: روز اولی که کارگروه را ایجاد کردیم اهداف مختلفی داشتیم و اولین هدفمان را بیرونی دیدیم که بتوانیم همواره کشش از فضای بیرون داشته باشیم. نزدیک به 20نفر از اعضای انجمن در شبکه ما هستند و با ما همکاری می کنند و این قابلیت وجود دارد که تعداد بسیار بیشتر شود. باید هم افزایی ایجاد کنیم تا بتوانیم قدرت مذاکرات صنفی مان را در حوزه دانش بنیان افزایش دهیم و فضا کسب و کار را در این حوزه بهبود بدهیم.

وی تاکید کرد: بنده به شخصه اعتقاد دارم بازار آینده تکنولوژی محور منطقه منتظر خدمات ما است. ما این ظرفیت را داریم که خدمات مان را صادر کنیم. خدمات مشاوره ای که در حیطه تجاری سازی ارائه می شود ، می تواند جزو شرکت های دانش بنیان باشد و از تمام ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استفاده کند.

100/401

کد خبر: 715456

وب گردی

وب گردی