سهم 5 درصدی دانشمندان مسلمان در فعالیت‌های علمی دنیا

دانشمند اردنی و استاد دانشگاه برکلی اعلام کرد: از مقالات تولیدشده از سوی محققان 57 کشور مسلمان دنیا تعداد بسیار معدودی در دنیا به چاپ می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز، پروفسور عمر یاغی شیمیدان اردنی - آمریکایی و استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا در نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی(STEP) با تاکید بر اینکه مقالات بسیار معدودی از 57 کشور مسلمان در دنیا به چاپ رسیده است، افزود: آمارها نشان می‌دهد که سهم 41 کشور عضو سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی در فعالیت‌های علمی دنیا کمتر از 5 درصد بوده است.

وی خطاب به همتایان دانشمند خود اظهار کرد: بکوشید تا با تلاش و همکاری بی­‌بدیل، برتری را از آن خود کنید.

پروفسور یاغی خلاق بودن دانشمندان را به عنوان راهکاری برای افزایش سهم کشورهای اسلامی در تولیدات علمی ذکر کرد و ادامه داد: البته لازمه­ دیگر آن سرمایه‌گذاری مالی و فراهم کردن زیرساخت‌ها است.

در این نشست پروفسور جاوید علی، محقق هندی حوزه داروشناسی «هراس و هیجانات جهانی» را مانع اصلی موجود بر سر راه دانشمندان مسلمان در دنبال کردن فعالیت‌های علمی دانست و یادآور شد: عملکرد فردی دانشمندان مسلمان قابل قبول است؛ اما دستاوردهای علمی آنها از طرف نهادهای مرتبط بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود.

نشست تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی(STEP) به میزبانی دانشگاه پوترا مالزی و باهدف ارتقای سطح همکاری‌ها در میان کشورهای اسلامی و با حضور 180 دانشمند و محقق برجسته مسلمان از کشورهای ایران، عربستان سعودی، مالزی و پاکستان برگزار شد.

هدف اصلی این نشست که با همکاری جایزه مصطفی (ص) برگزار شد، «ایجاد بستری برای ارتباط دانشمندان مسلمان با یکدیگر و بازگشت به دوران طلایی اسلام در زمینه‌های علمی» تعریف شده است.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 715555

وب گردی

وب گردی