افسردگی در کارکنان ناجا پایین تر از میانگین جامعه است

معاون بهداد نیروی انتظامی اعلام کرد: آمار افسردگی در نیروی انتظامی اعم از کارکنان و سربازان در حد میانگین جامعه یا حتی کمتر از آن است که این امر، نشان دهنده مجموعه تلاش های انجام شده در سطح این نیروست.

به گزارش ایسکانیوز ،سردار سید محمدرضا سید احمدیان افزود: افسردگی، اشکال متفاوتی اعم از خفیف و شدید و یا دوقطبی دارد که البته عوامل مختلفی همچون ارثی یا اکتسابی بودن در بروز آن دخیل است.
او افزود: از سوی دیگر واکنش افراد در برابر اتفاقات متفاوت است و اتفاقات، همه افراد را افسرده نمی کند. براین اساس می توان گفت که درصدی از جامعه افسرده اند که افسرده ها در این میان یا زمینه افسردگی را دارند یا دچار افسردگی شده اند.
معاون بهداد نیروی انتظامی افزود: در مورد افسردگی کارکنان نیروی انتظامی باید گفت که این افراد در بدو استخدام مورد معاینه پزشکی قرار می گیرند ؛ البته ممکن است در مرحله اول بیماری افسردگی آن ها تشخیص داده نشود اما استخدام شوند.
سردار سید احمدیان گفت: از آن جایی که پلیس، شغل پر استرسی است، باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام دهیم که یکی از این اقدامات، بدو ورود افراد به نیروی انتظامی است که از استخدام افراد دچار افسردگی جلوگیری کنیم.
وی افزود: پیشگیری نوع دوم این است در صورتی که چنین افرادی استخدام شدند از عوامل مستعد کننده بیماری جلوگیری کنیم.
سردار سیداحمدیان افزود: اقدامات انجام شده در سال های اخیر عوامل مستعد کننده بیماری افسردگی و وضعیت افسردگی را در پلیس و مرزبانی از بین برده و کاهش یافته است.
وی افزود: این بیماری به صفر نمی رسد اما کاهش می یابد از نظر آماری میزان افسردگی به شدت کاهش یافته است که البته این کاهش، نتیجه اقدامات مربوط به بهداری ناجا نیست بلکه نتیجه یکسری اقدامات کلی است که در سطح نیروی انتظامی انجام می شود.
وی در مورد اقدامات پیشگیرانه از بیماری ها از جمله افسردگی در یگان های تخصصی که استرس بیشتری دارند، مثل پلیس آگاهی، گفت: هر فرماندهی به صورت تخصصی اقدامات خاص خود را در این زمینه انجام می دهند؛ به عنوان مثال پلیس آگاهی بعد از اتمام هر پرونده قتل و جنایی، تسهیلاتی از جمله استراحت و مرخصی اجباری برای افسران را در نظر دارد تا بازتوانی کنند و با توان و قوای تازه به کار خود بازگردند.
سردار سید احمدیان افزود: از سوی دیگر کلاس های عقیدتی و سیاسی و همچنین امکانات ورزشی ناجا مثل سالن های ورزشی در این زمینه اثربخش است چرا که یافته های علمی تایید کرده است، ورزش، ضد افسردگی است.
به گفته این مقام انتظامی ، مراکز مشاوره و مددکاری در قسمت های مختلف پلیس فعالند و خدمات مشاوره و روانشناسی و روانپزشکی در بیمارستان و کلینیک های ناجا انجام می شود.
معاون بهداد نیروی انتظامی افزود: 2 هزار روانشناس در سطح کارشناس، کارشناسی ارشد و دکترا در سطح مراکز نیروی انتظامی فعال هستند و این تعداد نیرو در زمان حاضر با توجه به جمعیت کارکنان نیروی انتظامی کفاف می کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

منبع : ایرنا

700/705

کد خبر: 715584

وب گردی

وب گردی