شاعری:اصلاح لایحه برنامه ششم برای تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از اصلاح لایحه برنامه ششم توسعه در بخش محیط زیست خبرداد و گفت: بر اساس اصلاح انجام گرفته وزارت نیرو موظف است حق‌آبه مورد نیاز بخش محیط زیست را تامین کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت،محمدعلی شاعری در توضیح وضعیت حق‌آبه تالاب‌ها، گفت: حق‌آبه تالاب‌ها به صورت قانون در کشور تعریف شده است، در حقیقت در مورد منابع آبی؛ آب مورد نیاز در بخش شرب، بخش کشاورزی، بخش صنعت و محیط زیست تعریف شده است اما متاسفانه در گذشته اگر آبی از بخش های دیگر باقی می‌ماند برای بخش محیط زیست اختصاص می‌دادند.

نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طی سال های اخیر با کم آبی و خشکسالی متوالی روبه رو هستیم، تصریح کرد: واقعیت آن است که اختصاص آب شرب همیشه در اولویت اول قرار داشته و بعد سایر بخش‌ها مورد توجه است به گونه ای که تامین آب موردنیاز بخش محیط زیست همیشه در اولویت آخر قرار دارد به همین دلیل امروزه اکثر تالاب ها خشک شده است.

وی با بیان اینکه این نقص را در لایحه برنامه ششم توسعه مرتفع کردیم، افزود: بنابر اصلاح صورت گرفته حق آبه ای که به تشخیص سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت نیرو اعلام شود، باید از سوی وزارت نیرو به بخش مورد نظر تحت عنوان حق آبه داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: حق‌آبه‌ها نباید اولویت بندی شود از این رو مسئولان باید متناسب با سهم هر بخش همزمان حق آبه آن را تامین کرده و تخصیص دهند تا از خشکی تالاب‌ها هم جلوگیری شود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اکنون کارون حال خوبی ندارد و در استان فارس از ۱۴ تالاب ارزشمند ۱۲ تالاب به‌طور کامل خشک شده است، گفت:‌ هم اکنون حقابه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی صفر شده است.

700/703

کد خبر: 715600

وب گردی

وب گردی